Caboblanco (1980)

Verenigde Staten / Mexico
Avontuur

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Charles Bronson, Dominique Sanda en Jason Robards

Aan de kust bij Capoblanco in Peru wordt het lijk aangetroffen van een scheepswrakonderzoeker. Hij blijkt vermoord alhoewel de plaatselijke autoriteiten het op een ongeluk houden. Maar Giff Hoyt (Charles Bronson), een Amerikaan, kroegbaas en langdurig inwoner gelooft de officiële versie helemaal niet. Zijn interesse is nog meer gewekt als Marie (Dominique Sanda) in de stad aankomt en haar paspoort wordt ingetrokken door de corrupte autoriteiten. Voormalig nazi Beckdorff (Jason Robards) woont in een soort fort. Hij is op zoek naar een schat en Giff verdenkt hem van de moord.

FisherKing
Copycat van Casablanca met Charles Bronson in de hoofdrol. Standaardverhaaltje met Jason Robards als bad guy.
Merkwaardig dat ie er nog niet op stond.

Komt in October uit op DVD

avatar van Filmkriebel
Duidelijk geïnspireerd door Casablanca zonder een schaamteloze kopie daarvan te zijn. Een erg zeldzame film met Bronson, waar hij cafébaas is in het kleine Peruaanse haventje van Caboblanco, waar een gevluchte Nazi op zoek is achter een gezonken schip . Intriges, romances en gevaar loeren om de hoek. Dit is zeker Bronsons beste niet, verre van zelfs, maar uiteindelijk zag het er allemaal best sfeervol en exotisch uit. Het acteerwerk van zowat iedereen valt flink tegen. Geen actiefilm met Bronson ditmaal maar een wat ouderwetse avonturenfilm die ik redelijk vond.