La Boîte Noire (2005)

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Richard Berry
met José Garcia, Marion Cotillard en Michel Duchaussoy

Na een auto-ongeval raakt Arthur enkele weken in een coma. Tijdens de fase van zijn ontwaken spreekt Arthur enkele onsamenhangende zinnen als in een delirium. Wanneer hij eenmaal bij bewustzijn is gekomen staat hij voor een raadsel: wat deed hij uberhaupt die nacht op die bewuste weg...? Een oplettende verpleegster blijkt bovendien Arthurs onamenhangende woorden te hebben genoteerd en ze geeft de notities aan hem. Voor Arthur begint een onheilspellende zoektocht naar de oorzaak van al deze ellende.

Erg fijn filmpje.

Af en toe doet een mens al eens vreemde dingen. Franse films met Chinese ondertitels kijken is daar één van. Gelukkig was de film niet al te moeilijk om volgen.

Vooral de eerste 50 minuten zijn erg sterk. Niet voor de MMers die graag met slagzinnen als de visuele effecten zaten in de weg van het verhaal strijden, zij kunnen deze film mooi links laten liggen. Maar zij die het hele duistere, trippy en modern paranoia gedoe nog niet beu zijn is dit een goeie aanrader.

Erg sterke sfeer, leuke visuele trucjes en erg mysterieus. Halverwege draait de film een beetje, nogal aparte wending, maar het blijft allemaal boeiend. Visueel iets minder, maar nog steeds erg sterk en vaak benauwend. Het einde komt dan een beetje uit de lucht vallen en is niet bijster interessant, maar dat vond ik al lang niet meer van enig belang. De sfeer van de film had mij al lang overtuigd.

Erg sterke rollen ook van José Garcia (Le Couperet) en Marion Cotillard. Leuke verrassing deze film, en het is mij een raadsel waarom deze zo obscuur is.

4*, op basis van de eerste 50 minuten zelfs een kleine 4.5*

avatar van $pecial
Klinkt interessant, alleen zo te zien hebben niet veel mensen hem gezien hier

avatar van s0062423
Na L'immortel gezien te hebben ben ik wel heel benieuwd naar deze.
Schitterende poster trouwens ook en uiteraard is Cotillard ook altijd leuk om nog eens te zien.
Waar is ie ergens te vinden?

dominion
Onderhond schreef:

avatar van Cellulord
Onderhond schreef:
... duistere, trippy en modern paranoia gedoe

Erg sterke sfeer, leuke visuele trucjes en erg mysterieus. ...

De Fransen hier in huis vroegen mij enkele dagen geleden om hun wat films (in het Frans) te zoeken. Natuurlijk de laatste "Hollywood blockbusters". Maar daar tussen zag ik deze staan. Een zeer aangename verrassing.
Ook leeuk om die Fransen te laten zien dat niet altijd "Hollywood" moet zijn

En na bijna 10 jaar nog maar 4 stemmen? Raar, want het is een zeer vermakelijk filmpje.

avatar van leatherhead
Mja, beetje suffe film. Op veel sfeer kon ik het doorgaans niet betrappen eigenlijk. Paar snedige visuele foefjes, maar die momentjes willen er slechts met mondjesmaat uitkomen. Tel daarbij op een potje generieke rimram van jewelste die als soundtrack door moet gaan, en je hebt met een film te maken die er, al bij al, qua sfeer nogal bekaaid vanaf komt.

Het verhaaltje wist wel te boeien.. de eerste helft althans. Want prompt ontvouwt de film zich als een bijeengeraapt, vergezocht zooitje, dat hoe langer hoe meer begint te zwalken. Om, naarmate het einde in zicht kwam, ook nog eens een nogal degoutante Hollywood aura om zich heen te krijgen. Garcia en de immer attractieve Cotillard dienen als pleisters op de wonden; aan hun heeft het in ieder geval niét gelegen. 2,0* dan maar.

Fijne herziening.

In z'n geheel net iets minder, vooral toch omdat dit soort filmpjes een redelijk klassiek verloop kennen, maar het maakt de 4* alleen iets minder dik. Punt is wel dat ik dit type minderbenders graag kijk, je moet dus wel een beetje genrefan zijn om wat uit deze film te halen.

Voor het plot of personages moet je het niet doen, deze Boîte Noire draait toch vooral om de sfeer en die is zeker tijdens de eerste helft meer dan prima. Netjes in beeld gebracht, wat leuke visuele trucjes en voldoende mysterie om het boeiend te houden. Het tweede deel in z'n geheel net een trapje lager, maar blijft toch zeker amusant.

Een oertypisch genrefilmpje dus, erg goed uitgevoerd. Ik hou er wel van, maar echte auteurscinema hoef je hier duidelijk niet te verwachten.

4.0* en een uitgebreide review