The Wild Party (1929)

Drama / Komedie

geregisseerd door Dorothy Arzner
met Clara Bow, Fredric March en Marceline Day

Een aantal studentes besteedt meer aandacht aan feesten en partijen dan aan hun studie. Wanneer één van de meisjes, Stella Ames (Clara Bow), in een plaatselijke bar buiten haar boekje gaat, moet een professor komen opdraven om haar uit haar netelige situatie te redden. De roddels over het tweetal nemen hand over hand toe, totdat Stella laat zien dat zij tot inkeer gekomen is en een ander onschuldig meisje in bescherming neemt en daarmee het respekt van de professor terugwint.

avatar van matthijs_013
Ik heb nog weinig vroegere geluidsfilms gezien (1928-1930), waardoor The Wild Party bij voorbaat al interessant was. Ik verwachtte het ergste, maar het viel reuze mee! Clara Bows stem past wel bij haar goedkope, brutale imago. Het is een overduidelijke Pre-Codefilm en dat is mooi, want ik ben dat brave gedoe in oude films toch wel een beetje zat! Naar mijn idee een geslaagde geluidsfilmdebuut van Bow, maar het publiek dacht daar destijds anders over.

Tegenvallende Clara Bow film. In vergelijking met haar andere films en met films uit dezelfde periode is het allemaal weinig verheffend qua inhoud van het verhaal en qua acteerwerk. Clara Bow kan veel beter (zie: It (1927) en ook Fredric March is nog ver verwijderd van het hoge niveau dat hij als acteur zou bereiken vanaf medio jaren ’30. Jammer.

Zozo, een vrouwelijke regisseuse in 1929 al.