Mihai Viteazul (1970)

Roemenië / Frankrijk / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sergiu Nicolaescu
met Amza Pellea, Klára Sebők en Mircea Albulescu

Deze film toont het leven van koning Mihai Viteazul die in de zeventiende eeuw, tegen de wil van de grootmachten Oostenrijk en het Ottomaanse Rijk, de provincies Walachije, Moldavië en Transsylvanië tracht te verenigen.

avatar van jay73
Deze film staat ineens in imdb's Top 250! Weinig bekend hier zo te zien. Iemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft? Ik ben benieuwd.

avatar van J. Clouseau
Zeer vreemd, op IMDB in de top 250, hier slechts één stem. Op het internet ook niet al te veel over te vinden. Blijkbaar zijn er in Roemenië en Duitsland wel dvd-releases geweest, op e-bay staat er eentje te koop.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Bij vlagen indrukwekkend epos over prins van Wallachië die het opneemt tegen de Ottomanen en daarna tegen de prins van Transsylvanië. Militair ongenaakbaar maar politiek te naief- en hij wordt uiteindelijk vermoord door een bondgenoot.

Interessant gegeven en er wordt groots uitgepakt: enorme veldslagen die meer dan de helft van de film vullen- indrukwekkend met name door het gebruik van duizelingwekkende aantallen figuranten, soldaten uit het Roemeense leger van Ceausescu.

Mooie opnames op locatie. in o.a. Praag en Istanbul, en soweiso veel zorg besteed aan details. Acteerwerk is OK maar het is allemaal nogal droog. Mihai wordt geportretteerd als zwijgzame, moedige en ernstige man en zijn manschappen zijn al even zwijgzaam, moedig, en ernstig. en trots niet te vergeten. Mannen uit een stuk, waar je er niet genoeg van kan hebben als land in tijden van nood. Veel heroiek dus, en er zit ook uiteraard een nationalistisch sausje overheen maar ik vond het niet al te storend.

Niet echt een film die ik nog snel zal kijken maar de moeite waard voor wie van Middeleeuwse veldslagen houdt.

avatar van royals
Een enorm 'vergeten' meesterwerk. Ben blij dat ik dit indrukwekkende epos heb gezien. Een aanrader voor diegene die van geschiedenis, strijd, avontuur en grootsheid houdt