Into the West (2005)

Western / Drama
552 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Robert Dornhelm, Sergio Mimica-Gezzan, Jeremy Podeswa, Timothy Van Patten, Michael W. Watkins en Simon Wincer
met Matthew Settle, Skeet Ulrich en Michael Spears

Het verhaal volgt twee families enkele generaties lang, één kolonistenfamilie uit Virginia die naar het Westen trekt en de ander een familie van Indianen van de Lakota-stam. De twee families maken allerlei roerige tijden en verscheidene historische gebeurtenissen mee, waarin culturele problemen schering en inslag zijn.

avatar van Thomas83
Na de laatste aflevering te hebben gezien heb ik weinig bij te stellen aan mijn mening over Into the West.
Het is en blijft een echte top-miniserie, maar ik had er door al die verhalen van tevoren toch meer van verwacht. Het ziet er allemaal prachtig uit hoor, en ze willen een groot gedeelte van de Amerikaanse geschiedenis vertellen en daardoor ligt het tempo erg hoog, wat ten koste gaat van het overzicht en de binding met de (vele) karakters, maar ondanks dat er behoorlijk wat schokkende en nogal dubieuze gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis voorbijkomen zijn er op een of andere manier uiteindelijk maar weinig scenes die me écht bijblijven van deze serie.
Uit mijn hoofd zou ik alleen de scenes met de huilende indianenkinderen en het bruut afslachten van de idianen kunnen noemen.

avatar van mjk87
Personages waren iets minder, daar was te weinig tijd voor. Toch een dikke voldoende door iets heel belangrijks: sfeer. Ik ben natuurlijk niet daar geweest, mar het beeld dat deze film geeft, de sfeer, is zoals ik die verwacht in die tijd in dat gebied. Schitterend. 4*

avatar van N811
superrrr

avatar van 606
mjk87 schreef:

ja soms van de hak op de tak is een jonge eerst nog kind en de week erna volwassen.
maar toch dikke voldoende

4 sterren

avatar van james_cameron
Complex, meeslepend epos dat zich vooral richt op de kolonisatie van het westen van de VS en de daarmee verbonden uitroeiing van de indianen. Prachtig in beeld gebracht en goed gespeeld, al is het soms moeilijk om alle personages uit elkaar te houden, vooral door de vele tijdsprongen. De aktiescenes hadden wel iets virtuozer in beeld gebracht kunnen worden en de muziek is soms iets te stroperig, maar verder valt er weinig op de kwaliteit van deze mini-serie af te dingen.

avatar van BoordAppel
Wel een beetje jammer dat de oudere acteurs in de meeste gevallen absoluut niet op hun jongere ik lijken. Het is elke aflevering weer goed kijken wie wie is.

avatar van %%%%%%
De eerste 3 delen waren echt mooi.Maar daarna ging de jaar telling veelste snel.En werd het moelijk volgen wie wie is jammer 3 sterren

De dvd is goedkoper dan ik had verwacht. 27 euro, ik had verwacht dat hij wel 40 euro zou zijn. Ik ga er snel voor sparen want deze wil ik zeker in mijn collectie hebben.

basketballerke
Heb hier uiteindelijk maar een 3,5* aan kunnen geven, wat veel meer had kunnnen zijn. Het ziet er natuurlijk allemaal geweldig uit, maar het blijft uiteindelijk maar vrij standaard en niet bijblijvend.

Een serie waarin de smeltpot van origineel uit Europa stammende kolonisten die zich Amerikanen noemen laat zien in welke drie stellingen zij gelooft: valse voorwendselen, verraad, vernietiging. Wanneer de duidelijk opzettelijke, bijna geheel geslaagde, uitroeiing van de oorspronkelijke bewoners (daarmee dus in feite de echte grondbezitters) uit puur economische motieven (landwinst, goud) geen genocide genoemd kan worden weet ik het niet meer. Wat je niet verstaat, niet begrijpt, een andere religie aanhangt of anders leeft dan jij en niet uit vrije beweging jouw uitgangspunten wil accepteren breng je toch gewoon om, want dan heb je er ook geen last meer van (the best Indian is a dead Indian). Schijnt trouwens een typisch Europees koloniaal beginsel te zijn.
Maar: zie je nog verschil met de gebeurtenissen in Irak waar men om dezelfde redenen een oorlog is begonnen, namelijk om de olie? Denk dus niet dat ik ook maar één traan kan laten om de verliezen van VS (en alle consorten) aldaar!!

avatar van -jack_sparrow-
zoveel regiseurs voor één film heb ik nog nooit gezien

De speelduur van de dvd is 523 minuten, dat snap ik niet helemaal want iedere aflevering duurde 90 minuten, en 6X90= 540.
Nou vroeg ik me af, is het een reken foutje bij de speelduur optelling of hebben ze er weer in zitten knippen.

avatar van Dogie_Hogan
fanaat schreef:
Oude discussie; zie ook de commentaren bij deze DVD release op amazon.com.

sSjorsz
Ik heb dus voor deze vakantie de DVD gekocht van "Into The West" met de reden nog wat te zien. Ik had geen tijd om het op tv te zien. Ik keek gistermiddag even naar de serie om te kijken hoe eruit zag, maar het liep behoorlijk uit. Ik heb de hele avond zitten kijken en ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n spectaculair, prachtig uitziende, aangrijpende, meeslepende serie gezien. Ik heb nu bij aflevering 3 en heb vanavond alle plannen afgezegd om verder te kijken. Ik weet nog niet hoe het zal eindigen maar ik heb gehoord dat het een spectaculair einde zal hebben, dus ik kan niet wachten.

Ik kijk al een tijdje op deze site maar nu ik deze serie heb gezien moest ik wel lid worden. Hier moet je gewoon wat over kwijt.

Steven Spielberg is al één van me favoriete voor de mooie decors en spanning, maar de laatste tijd nam dat een beetje af. Maar zo'n terugkomst had ik niet verwacht, ik dat eerder dat z'n tijd er een beetje op zat, maar dat had ik dus mooi mis

Het enige wat nu een beetje heb op te merken is, wat al vaak genoeg is gezegd volgens mij, dat het allemaal best snel gaat in de serie. Als ik erover nadenk dat het zo snel gaat vind ik het wel een kritisch puntJE, maar aan de andere kant is dit dus het tegenovergestelde van langdradige saaie series, het past erbij en we moeten er maar mee leven. De serie gaat er bij mij niet door omhoog of omlaag.

Zal aan het einde van deze prachtige rit naar het westen een cijfer geven.

Prachtige serie van 6, bijna volwaardige, speelfilms die één geheel vormen.
De vergelijking kan best worden gemaakt met 'Dances With Wolfes', in deze serie wordt eindelijk eens de waarheid verteld en getoond van de Amerikaanse geschiedenis zoals het er toen aantoe is gegaan.
Niet de Indiaan is hier de slechterik, en ook niet de Amerikaanse inwijkelingen, maar er zijn in beide kampen goede en slechte mensen. Dat maakt dit historische epos wel duidelijk.
Het is een hele zit, meer dan 550 minuten, maar het is het echt waard.
De locaties, de kostuums, steden, alles is letterlijk en figuurlijk zo goed gemaakt en in beeld gebracht dat de film een geschiedkundige waarde heeft en een must is voor mensen die geïnteresseerd zijn in de Amerikaanse geschiedenis.
Het is zeker geen Hollywood western die je hier te zien krijgt, maar de ware geschiedenis van het Wilde Westen, zonder medelijden te hebben met de waarheid, uit welk kamp die ook komt.
Dat een persoon als Steven Spielberg zich als producer onder dit project heeft gezet, zal nog meer mensen overtuigen dat dit een prachtig werkstuk is.
Een aanrader van formaat, voor jong én oud !!!

Echt een schitterende film! 5 sterren is nog te weinig!

83Utreg!
Toch weer knap werk van spielberg. De grote lijnen van de opbouw, van de VS. De goudkoorts, de spoorlijn, en natuurlijk de oorlog tegen de indianen. De film (miniserie), is dan ook zowel informatief, als vermakelijk. bevat indrukwekkende momenten die denk ik aardig dicht bij de realiteit komen. De rode draad is dan ook, de officiele gebeurtenissen. Duidelijk in beeld gebracht, en geven de tijdgeest goed weer.
De blanke koloniale amerikaan, komt er niet goed vanaf, en terecht denk ik, als je kijkt naar de wijze waarop ze de indianen hebben verdreven, afgeslacht, en misbruikt.

Leerzame en mooie film, veel punten waard. 4,5*

83Utreg!
ags50 schreef:

Keihard, maar wel waar.

Ik heb de dvd-box net binnen gekregen. De afgelopen twee weken heb ik Centennial helemaal gekeken en vond het zonde dat er een einde aan het kijkgenot kwam.
Dat zal ik bij deze ook wel gaan krijgen, zo aan de commentaren hier te zien.
Met dit soort series waan je je toch als een kind in een veel te groot speelparadijs dat niet kan kiezen uit de vele attracties.
Bij een serie als deze is net zo; na de eerste dvd gekeken te hebben zal ik gaan twijfelen om de rest nog even te bewaren... maar uiteindelijk toch zwichten voor de aanblik van de tweede dvd en dus de serie in één a twee dagen helemaal gezien hebben.

avatar van l-d
l-d
Heel erg mooi!!! Ik heb hier ontzettend van genoten!!

Heel klein min puntje vond ik dat de karakters naar mate ze ouder worden, je ze niet meer terug herkent. (zijn de opeens veel donkerder of lichter, of 10 cm groter in het geval van clara) Ik heb niet alle delen direct na elkaar gekeken, dus vond het moeilijk om te zien wie, wie nou was bij de nieuwe aflevering.

Zoals al in de meeste kritieken hierboven vermeldt: door de grote sprongen in de tijd en doordat andere acteurs een zelfde karakter uitbeelden is het lastig om het verhaal te volgen af en toe. Het is een mooi en redelijk compleet verhaal met vaak prachtige beelden en scenes.
Echte uitdieping van karakters zit er niet in, helaas.
Het verhaal van Sitting Bull, de slachting bij Wounded Knee en het veramerikaniseren van jonge indianen op een blanke (tucht-)school is later mooier en beter in beeld gebracht in de film "Bury my heart at Wounded Knee (2007).
Een hele kleine 4* voor deze vogelvlucht door een deel van de Amerikaanse geschiedenis.

Toch een beetje overrated naar mijn smaak. Deze mini geeft een aardig (erg samengevat natuurlijk) beeld van de hele blanken-indianen geschiedenis in die tijd, maar ondanks het nogal gruwelijke en pijnlijke beeld dat er geschetst wordt, blijft het nogal braafjes uitgewerkt.

Het komt ook wel erg over als TV-werk en de acteurs zijn niet heel erg indrukwekkend, met uitzondering van enkelen.
1,5 uur per aflevering was me ook wat teveel van het goede.

avatar van Spetie
Into the west is een aardige miniserie die het verhaal vertelt van twee families, die enkele generaties lang haar eigen avonturen beleven in het tijdsperk van 1825 tot 1890. De serie kent een goede rustige opbouw, en naarmate de tijd vordert worden sommige karakters ook boeiender Desondanks is het af en toe lastig te volgen, omdat het er nogal veel zijn. Het acteerwerk is degelijk en de camerashots zijn af en toe echt zeer mooi. Het is alleen jammer dat sommige acteurs naarmate ze ouder worden vervangen worden door andere acteurs en anderen juist weer niet. Soms is het verhaal erg traag, maar verder is dit gewoon een aardige serie, al werd het soms een klein beetje langdradig. Degelijke miniserie in ieder geval.

avatar van 1701320
Vrij matige serie, het gaat soms allemaal vrij snel waardoor het soms lastig te volgen is. Dit wordt ook nog eens versterkt door het feit dat er te veel hoofdpersonen zijn die soms totaal niet op hun voorgangers lijken en dit zorgt er voor dat je niet echt gaat meeleven met de personages, iets wat bij een film als Dances With Wolves wel het geval is. Waar ik verder ook niet erg goed tegen kan is al die zoetsappigheid.

Wat verder opvalt is dat sommige personages wel erg langzaam oud worden (bijv Loved By The Buffalo en Thunder Heart Woman; in 1890 is zij bijvoorbeeld amper grijs terwijl de serie start rond 1820 waar zij toch al zeker een jaar of 18 is). Verder zijn er veel toevallige ontmoetingen waardoor het soms gewoon erg ongeloofwaardig overkomt.

Wat wel heel goed in beeld gebracht is is het deel in die kostschool aan het einde van aflevering 5.

Toch 2,5 sterren vanwege de prachtige kostuums, de prachtige landschappen en de mooie muziek.

avatar van hatebreeder
Goede miniserie die erg veel indruk op me maakte. aanradertje! 4 sterren

avatar van Kaiser
Als liefhebber van western geschiedenis is het leuk dat er in zo'n project flink wat geld en capabele mensen gestoken wordt het is alleen jammer dat de personages zo nep zijn. Alle hoofdpersonages hebben natuurlijk weer 21 eeuws politiek correcte meningen en gedragingen terwijl dit juist een tijd van moord, verkrachting, racisme, viezigheid en het recht van de sterkste is. Ik wil anti helden zien!!! echte personages net als Al Sweargen in deadwood (waar de sfeer van dit tijdperk veel beter weergegeven wordt).

avatar van VHS1975
geen woorden om deze serie te beschrijven. Prachtige serie.

The dark side of USA history.

ik had op een moment ook moeite om te zien wie wie nu was. Toen ik het doorhad, was de episode afgelopen en kon ik weer opnieuw beginnen haha

avatar van Dennissssss
Jaren geleden op tv gevolgd. Ik kan me nog herinneren dat ik het een hele mooie meeslepende serie vond. 4 - 4,5 *

Kaiser schreef:

Wat een fantastische rol en serie was dat ook zeg. Al Swearengen, the meanest character on tv.

Epische miniserie, die het verhaal vertelt over de trek van de kolonisten naar het westen en hun confrontatie met de indianen met alle dramatische gevolgen van dien. Ziet er authentiek uit. De eerste helft van de serie is beduidend beter dan het vervolg, waarin helaas regelmatig veel te grote stappen in de tijd worden gemaakt. Niettemin boeiend tot aan het einde en een stuk realistischer dan eerder pogingen (How the West was won e.a.) om deze donkere bladzijden uit de Amerikaanse geschiedenis te belichten.

avatar van Donkerwoud
Haalt het niet helemaal bij bijvoorbeeld Deadwood, maar het is een leuke serie in hoe het de ´vergeten´ aspecten van het wilde westen tot leven brengt. Ze hadden het wel beter bij een paar geschiedenissen gehouden, want nu worden er wel erg veel karakters geintroduceerd en er weer uitgeschreven.

avatar van MovieMind
Goede serie met een goed verhaal...
De eerste 3 delen zijn het sterkst, mooie rauwe beelden met prima verhaallijnen.
Deel 4 is al wat zwakker maar nog goed te doen.
Het 5e en 6e deel is een lange weg naar het einde, behalve dat het de verhaallijn nog volgt kakt het behoorlijk in en is het eigenlijk nergens nog spannend of boeiend.
Zoals hier al eerder aangegeven krijg je met nogal wat personages te maken die ook nog eens veranderen van acteur na verloop van tijd....opzich netjes gedaan, maar een beetje teveel van het goede vind ik zelf.
Al met al is het een goede serie (vooral door het sterke eerste gedeelte), en voor liefhebbers van de amerikaanse geschiedenis is dit zeker een aanrader.

Dit is simpelweg een prachtige serie over de west-Amerikaanse geschiedenis in de 19e eeuw!

Zelf heb ik de serie in 2010 in één weekend gezien na aankoop van de DVD-box. Het principe om series en films in door reclames onderbroken uitzending te zien heb ik nooit begrepen.

De serie is prachtig verfilmd in de stijl van moderne ‘westerns’ als Dances With Wolves, The Assassination of Jesse James en Legends of the Fall.

Het zal algemeen bekend zijn dat het western-genre pas weer sinds Dances With Wolves (1990) is opgepakt en daarvoor enkele decennia vrijwel op zijn gat lag. De meeste westerns zijn daardoor helaas gedateerd. De tijd van de schietende heroïsche cowboy die tientallen ‘wilden’ raakt is gelukkig voorbij.

Ik sluit me aan bij enkele zaken die al eerder zijn genoemd: de serie gaat vrij snel door bijna 100 jaar geschiedenis heen, en is soms melodramatisch. Het wordt nooit zo ruw als Deadwood, maar ook niet zo donker. De landschappen zijn prachtig en de sfeer van de The Frontier wordt goed neergezet. De verhaallijnen zijn grotendeels fictie, maar zijn verweven met vele grote historische gebeurtenissen en historische figuren. Grote leiders als Sitting Bull komen erin voor, en ik kan me ook Red Cloud herinneren.

Wat elk Amerikaan kent is de Slag bij de rivier de Little Bighorn in 1876. Het was de laatste grote overwinning van Indianen op Amerikanen, en meteen ook een van de meest dodelijke. Bijna 300 man onder leiding van de behoorlijk verwaande George Armstrong Custer werden in een paar minuten afgeslacht door een overmacht van Sioux, Cheyenne en Arapho. Ik heb dit nooit mooier in beeld gebracht zien worden dan in deze serie, maar ook hier geldt dan weer dat het allemaal zo snel gaat.

Dit gevecht betekende in de jaren erna meteen het einde van deze ‘plains’ indianen. Apache leider Geronimo was de laatste van de indianen die vrij leefde met een twintigtal strijders, en gaf zich in 1886 over.

Ik ben het met de kritiek eens dat de serie op het einde wel een beetje dood bloedt. Dat heeft dan ook te maken met de tijdsgeest. De indianen zijn dan allemaal beroofd van hun vrijheid en leven in reservaten, en vele kinderen aan de andere kant van de USA op kostscholen. De actie is dan ook voorbij, maar deze periode hoort er gewoon bij.

Al met al een absolute aanrader voor de liefhebber van het genre!