The Aristocrats (2005)

Documentaire / Komedie

geregisseerd door Paul Provenza
met Andy Dick, Robin Williams en Sarah Silverman

Honderd verschillende bekende acteurs en cabaretiers vertellen dezelfde ranzige grap op verschillende manieren. De 'aristocrats' grap bestaat al jaren als incrowd-humor in het komedianten-circuit.

avatar van JoeHallenbeck
De South Park versie van de Aristocrats grap, verteld door Cartman

Wees gewaarschuwd: hij is extreem ranzig.

FILM THE ARISTOCRATS SMASH HIT IN VS!

Afgelopen weekend opende THE ARISTOCRATS in bescheiden release in New York en Los Angeles met een onwaarschijnlijk hoog doekgemiddelde van 65.000$. De hilarische komedie zal in de loop van deze maand in de Verenigde Staten gaandeweg in meer steden te zien zijn.

THE ARISTOCRATS, een documentaire van Paul Provenza en Penn Jilette, analyseert de vunzigste grap ter wereld en dit met behulp van enkele top stand-up comedians. De Amerikaanse crème de la crème passeert de revue met namen als Bob Saget, Whoopi Goldberg, Chris Rock, Robin Williams en vele anderen.

Zij staan borg voor dé grappigste vuile grap ooit, aldus de Hollywood Reporter.
Volgens het gezaghebbende Time Magazine is THE ARISTOCRATS een meesterlijke komedie met een grenzeloze creativiteit.

THE ARISTOCRATS wordt in de Benelux uitgebracht door Paradiso Filmed Entertainment
Nederlandse premièredatum: tbc

bron: MVSP / Paradiso Entertainment Nederland

avatar van RWL
RWL
De film gaat vanaf 12 augustus nation wide in america draaien. Ben benieuwd of de 'film' dan nog steeds zo goed bezocht zal worden.
De reviews die ik tot nu toe gelezen heb waren over het algemeen zeer positief.

neo (crew)
En weet jij al hoe hij hem gaat vertellen Lin?

avatar van RWL
RWL
Ik weet dat ie hem helemaal niet verteld...

neo (crew)

damon
na 10 minuten weet ik het wel
die south park versie is het leukst, wat veel zegt over de documentaire
Saai 1,0*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Mwoah, dit was nu niet bepaald memorabel of hilarisch. De leukste momenten waren Robin Williams, Hank Azaria en Eric Idle. En ook het moment dat schreeuwlelijk Gilbert Gottfried de mop vertelt en Schneider van z'n stoel laat rollen is best amusant. En ach, die mime-speler en het filmpje van South Park waren ook wel lollig. Het is echter jammer dat je daar nog geen geslaagde documentaire mee hebt. Zeker niet eentje van anderhalf uur. The Aristocrats kabbelt maar wat voort met af en toe wat vermaak, maar ook heel veel oninteressante momenten.

2,5 sterren.

AHWA
Er zitten een aantal hilarische versies in, een aantal grappige en helaas ook een aantal minder grappige versies in.

De hoogtepunten zijn Gilbert Gottfried, Bob Saget en de kaarttruc.

Inderdaad, de south park versie is het leukste.. Denk dat dit iets is wat voor Amerikanen leukers is dan voor Nederlanders. Bij south park, als Cartman het verteld voel je al aankomen dat het nergens op slaat dus dan is het leuk. Bij alle andere moest ik nogal wennen.
Nog een keertje gekeken, wetend wat de hele humor eraan moet zijn.. Was wel al leuker. Denk dat de makers er erg veel lol in hebben gehad in ieder geval

Grappig zeker maar verdiep je eerst een beetje in de grap, ik ging kijken zonder te weten wat het was en moest daardoor erg wennen..

Angrod_Pallanén schreef:
Na 20x keer heb je toch genoeg van die grap?

idd. De grap op zich is alleen leuk bij bepaalde omstandigheden en die worden uitgediept in deze docementaire.

jpglaarh
Flash1494 schreef:

Beetje jammer om zo'n lange docu over te maken

In de VPRO-gids staat een leuk artikel

Het is juist de grap dat alleen het begin hetzelfde is en daarna de comedianten zelf kunnen improviseren.

Het begint zo:

Een moeder, vader zoon, dochter en hond komen bij een talentscout...ze zeggen de meest waarzinnige act te hebben...de talentscout vraagt:"nou laat jullie act dan maar zien....".

(improviseer, improviseer, improviseer als het maar ranzig is!!)

Talentscout: "hoe noemen jullie jezelf?"

DE ARISTOCRATS......

en dat was de grap...

het lollige zit hem in de improvisaties van de comedianten.

saiko
Erg langdradig en saai. 2*

avatar van Nitra
echt een film om met vrienden te kijken ! als je de acteurs kent is het , het leukst

Flash1494 schreef:

Beetje jammer om zo'n lange docu over te maken
Ja, dat is ook mijn idee. Er zitten best leuke stukken in met als hoogtepunten geweldige Sarah Silverman en de mime-speler, maar verder is het vrij chaotisch en soms gewoon erg flauw. Krappe 2,5 *

avatar van otherfool
Klinkt leuker dan het is (helaas). Hoogtepunten (allen al eerder aangehaald) zijn de mimespeler, Saget en de kaarttruc, omdat alle 3 de fragmenten eens iets anders tonen dan de standaard opbouw van de grap. Als je eenmaal de clou snapt kun je er zelf ook wel de ranzigheden bij bedenken, daar heb ik geen 100 komieken bij nodig... Uiteindelijk veel te weinig materiaal om er 90 minuten mee te vullen, jammer.

2*.

avatar van newG
southpark, kaarttruc, whoopi goldberg, die vent met zijn zilveren hamer, the mime en nog een paar waren wel goed. Saget viel me eigelijk wat tegen

Er is weinog documentaire aan deze film maar het blijft wel boeien. Al die verschillende manieren van vertellen
De punchline vind ik eigelijk wel dom... maar die is helemaal niet belangrijk

Kan ik me voorstellen dat mensen lachen om 'aristocrats' grappen?
Nee dat kan ik me niet voorstellen.Ik ben ook niet geshockeerd.
Een hele film over inwisselbare pedante humor, waar verder blijkbaar niks leuks over te vertellen is, dat is voor mij ultiem saai. Ik heb de film halverwege uitgezet.
Ben blij dat de Aristocrats grap in Nederland niet leeft.

avatar van mikey
Het bekijken van deze film is best een gedoe. Toch kan je vaak hard lachen om de vele onsmakelijke grappen en plotselinge plottwists in de grap zelf. en een hele melige saget, iemand waarvan ik al vermoedde dat hij bijzonder getalenteerd is.

avatar van xangadix
Angrod_Pallanén schreef:
Na 20x keer heb je toch genoeg van die grap?
Een keer is al voldoende hoor. Gematigd leuk om al die bekende gezichten te zien, maar dat is het dan ook. Veel van de geïnterviewden denken dat ze leuk zijn door zo absurd en smerig mogelijk te zijn en guess what... they're not.

avatar van BlueJudaskiss
Ik snap niet echt de lol hiervan. Het is niet shockerend, het is niet grappig...wat blijft er dan nog over? Domme Amerikanen die hun grappen zelf hilarisch grappig vinden, maar die eigenlijk stiekem, heel stiekem, zo oud als de weg naar Rome zijn. Kinderachtig ook, erg kinderachtig. Noemen ze dit schockerend? Ik zou graag eens Hans Teeuwen zijn skits 'Ik hou van jullie' of 'Koningin' willen zien doen. Dat is én shockerend, én goor, én briljant. Een 0,5* voor dit gedrocht.

Wat een tegenvaller. Ik ging wel met een beetje verkeerde verwachting kijken. Ik verwachtte de stand-ups namelijk ook echt op het toneel, maar doordat het allemaal als interview gebracht werd, met de komieken vóór de camera, werd het genant.
De grote variaties waren het leukst, vond ik. Ook de alternatieve Aristocrats-mop (met de rabbi, priester en boeddhist) vond ik leuk. Verder Silverman, de mime-speler, Saget en de kaartspeler. Drew Carey en nog een man die ik volstrekt niet kende, vond ik ook leuk. Gilbert Gottfried, Eric Idle en de oude man met de baard die het de kunst vond om het 'zo zakeljk mogelijk' te vertellen vond ik het meest en on-grappig. Het genantst werd als je zag dat de makers en de geïnterviewden zoooo'n leuke tijd hadden... dat ze dubbellagen achter en voor de camera... hadden ze allemaal moeten knippen. Heel drastisch, en dan een mini-documentairetje van moeten maken van een minuut of 8; dán was het wellicht grappig en origineel geweest.

avatar van Macmanus
Docu maakt grap kapot!

Jammer de grap is best geinig. Niet extreem grappig opzich. Maar ik snapte het idee er wel van dat je een begin en de punchline hebt, en wat je er tussen kan doen totaal aan je eigen humoristische fantasie kan overlaten.

Maar 90 minuten lang materiaal is er niet en de makers zijn ronduit vervelend. Dat lachen van de makers zelf steeds, hoe vervelend. Sowieso lijkt het me ook nogal een grap die leuk is als je allemaal lekker melig bent na je optreden. Dat wordt nu totaal niet verplaatst naar film en dus schieten de meeste grappenmakers ook redelijk ver naast.

Honderd verschillende mensen vertellen dezelfde grap, klinkt al saai en is het helaas ook...

Hele kleine 2 sterren (Voor Sarah Silverman en South Park)

Zaten toch een paar leuke stukjes in. Zo moest ik lachen om Gregg Rogell die aan een voorbijganger de grap verteld. En eindigt met, en het beste gedeelte van de show was, Grandma was dead. Ook om John Ross (hij verteld de grap in een openbaar toilet geloof ik) moest ik grinniken. Daarnaast is de kaarttruc leuk en is die mafkees Gilbert Gottfried wel op zijn plaats deze keer. Grap van Silverman wordt trouwens nog leuker als je op het einde die gast hoort zeggen dat hij nog nooit van haar heeft gehoord. Tot slot Saget, leuk maar meer meelachen om zijn meligheid en South Park konings (maar gewoon om de manier hoe Cartman het verteld).

Vrij karige oogst op 100 komedianten. Toch heb ik me wel vermaakt met het hele concept en haar varianten.

En verder een eervolle vermelding voor Pollak en zijn imitatie van Walken.

een verdomd saaie film, geldverspilling, ik vond het grappig in het begin, maar het ging letterlijk heel de speelduur vd film over die ene grap, dat was me wat teveel

avatar van Lucasje0
1 keer is niet leuk
2 keer is niet leuk
30 keer is helemaal niet leuk
0.5

avatar van Drulko Vlaschjan
Goed idee voor een docu, maar matig uitgevoerd. Je zou veel meer kunnen zeggen. Over de Aristocrats-grap, maar vooral over humor in het algemeen. Gebeurt niet. De outtakes, met onversneden grappen, zijn soms wel erg goed. Vooral Southpark en Doug Stanhope, en Bob Saget is ook wel geinig.