Sportman van de Eeuw (2006)

Alternatieve titels: Sportman fan 'e Ieu | Sportsman of the Century

Nederland / Duitsland / Zweden
Drama / Komedie

geregisseerd door Mischa Alexander
met Jochum ten Haaf, Ricky Koole en Bastiaan Ragas

In 2000 kiest Friesland de Sportman van de Eeuw. Sake Wiarda probeert de rest van de jury te overtuigen en vertelt het levensverhaal van paalzitter Taeke Jongsma. Al vanaf de lagere school probeert Taeke te ontsnappen aan de onderdrukking van de arbeiders in de jaren dertig. Paalzitten biedt hem een uitweg, maar ook de kans om een voorbeeld te stellen voor de onderdrukten. Taeke grijpt die kans, maar daardoor glipt de vrouw van zijn dromen door zijn handen. Blijft hij zitten, of kiest hij voor zijn grote liefde?

Ik denk het, maar het is je vergeven...

neo (crew)
En hopen dat de film nu wel meer aandacht gaat krijgen in de de verhuur en koopwereld. Kreeg van iemand al een mailtje dat de Veronica gids zijn mening heeft bijgesteld en de film nu wat positiever beoordeeld. Allemaal kijken!

neo (crew)
En op de Moviemax site zie ik nu dat het een ''1 to Watch'' stempel heeft gekregen...

Sportman van de Eeuw is een lieve, warme en vriendelijke film, die het vooral moet hebben van de sfeerbeelden en de muziek. Verhaaltechnisch stelt het geheel namelijk teleur. Mischa Alexander mag, ondanks de duidelijke tekortkomingen, zeker een keer op herhaling.

Lees de complete recensie en een bespreking van de dvd hier.

Sportman van de eeuw is een mooie film als je van prachtige landschappen houdt. Opgenomen in Friesland en Noord-Holland zie je lieflijke beelden van typische Nederlandse landschappen. Helaas is het verhaal van de film erg mager. Het acteerwerk van vooral Ragas en Koole is beneden peil. Verder is het allemaal weinig geloofwaardig. De bankoveral en het socialisme die er aan de haren bijgesleept worden. En grappig wil de film nergens worden.

neo (crew)
Iemand anders ook al de dvd extra's bekeken? Dacht eerst dat het niet veel zou zijn, maar het zijn toch nog wel vrij sterke extra's. Minder is meer...

Reinbo
Leuke droogkomische film. Niets bijzonders, maar best vermakelijk. 3,5*

Sympathiek, hier en daar een beetje traag en een leuke Koole (over Ten Haaf was ik iets minder te spreken...)

Ik heb gisteren de film op DVD gezien.

Goede film. Verhaal pakte mij wel. De film richt zich duidelijk niet op een massapubliek, wat de tegenvallende bezoekersaantallen begrijpelijk. Als ik de film vergelijk met Ik omhels je met 1000 armen, is ook van begin vorig jaar, is Sportman van de eeuw zeker niet slechter.

Het vraagt alleen iets meer van de kijker, terwijl de meeste filmkijkers gewoon plat amusement willen zien.

De genrebetiteling romantische komedie klopt niet. Het is meer een (romantisch) drama. Wel zitten er een aantal sterke one-liners in.

Sterk spel van Bastiaan Ragas als 'foute meneer' en vooral Jochum ten Haaf!

Paalzitten is terug, zie dit bericht.

De tijden zijn wel veel minder dan die van Taeke

avatar van jackie chan
Friesland heeft teveel domme sporten.

Film over paalzitten klinkt belachelijk.

neo (crew)
Kijk vanavond en kom erachter...

kappeuter (moderator)
Paalzitten was een zo goed als uitgestorven 'sport' in Friesland.
Recentelijk zijn er weer initiatieven geweest, misschien mede geinspireerd door deze film. Maar Sportman van de Eeuw was ook in Friesland geen succes.
Ik had het leuker gevonden als de film over fierljeppen was gegaan. Die sport leeft wel in Friesland.

avatar van otherfool
'Een mens is pas gelukkig als hij een ander z'n geluk gunt.'

Waar ik gelukkig van word? Van Nederlanders die en masse begin april de korte broek aandoen zodra de zon ook maar dreigt te gaan schijnen, wat dus niet gebeurt, en dan stoer op het onverwarmde terras een witbiertje bestellen. Van mijn katten die moe zijn van het slapen en zich dus nog maar een keer omdraaien. Van een lange treinreis met verholen blikken over m'n boek heen naar de overkant, waar een meisje met een veel te grote koptelefoon zachtjes haar favoriete liedjes meefluit (ik bedenk er gewoon bij dat ze The Shins op heeft staan). En, ja dat vooral, van het zalige idee dat er nog altijd mensen op deze aardkloot rondlopen die ultiem sympathieke en lieve films als Sportman van de Eeuw maken. Ik hoop dat u mij deze momentjes van geluk gunt.

Hartverwarmend goed, een hoogtepunt in de Nederlandse cinema. 4 dikke sterren.

Gelukkig van korte broeken?
Verbieden die handel!

avatar van AardeWerk
Altijd wel interessant een goed verfilmde biografie. Mischa Alexander weet met deze film het saaie leven van 'eerste klas klaploper' Taeke Jongsma op te tillen naar het niveau van dat van een groot volksheld. In de loop van de film ga je nog echt in de grootsheid van Jongsma geloven. Voor nederlandse begrippen zeker niet slecht geacteerd en de moeite van het bekijken meer dan waard. (4*)

avatar van Purmerend
Wel een erg vermoeiende sport dat paalzitten, wie dat ooit verzonnen heeft verdiend een lintje. Hardverwarmende film met dat mooie Friese taaltje.

Wel een leuke scene dat als hij na die bankoverval bij die agent in de auto stapt i.p.v. bij zijn medeovervallers.

avatar van Fonzo
Vondt het zeker slechte film, mogen van wel wat meer films over sport gemaakt worden.

robertus65
Vrij saaie en sentimentele verfilming over waarschijnlijk het saaiste onderwerp dat je kunt verzinnen. De Friezen zullen het wel weer niet met me eens zijn, maar ik vind het toch niet meer dan een puur patriottisch Friese film.