Young Bess (1953)

geregisseerd door George Sidney
met Jean Simmons, Stewart Granger en Deborah Kerr

De jonge Elizabeth, dochter van koning Henry VIII, heeft geen directe aanspraak op de troon, zoals haar verwaande broertje Edward, maar haar hart en geest zijn wel nodig om Engeland nieuw leven in te blazen.

Cineasten mogen Hendrik VIII wel heel dankbaar zijn omwille van de vele films en TV-series die rond zijn figuur zijn kunnen gemaakt.
Deze "Young Bess" speelt in op de intriges aan het Engelse Hof onmiddellijk na de dood van Hendrik.
Het is Elizabeth, een dochter uit het huwelijk van met Anna Boleyn, die hier, wellicht niet altijd historisch correct, het hoofdpersonage uitmaakt. Het is haar liefdesleven dat het leeuwenaandeel van deze film opeist want erg veel naar politieke, sociale of godsdienstige wordt niet verwezen.
Toch is het een goed gemaakte prent, heden ten dage nog best bekijkbaar, keurige decors en steunend op een sterke cast.