Countdown (1967)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Robert Altman
met James Caan, Joanna Cook Moore en Robert Duvall

De ruimtewedloop tussen Rusland en de VS komt op een hoogtepunt wanneer de Russen aankondigen op de maan te zullen landen. De VS zijn nog niet klaar voor een volledige bemande missie, maar besluiten wetenschapper Lee Stegler (James Caan) in een niet optimaal functionerende raket naar de maan te sturen. Zijn belangrijkste hulp is astronaut Chiz (Robert Duvall) die echter stellig van mening is dat hij zelf de reis moet ondernemen. Dat zet de voorbereiding en de reis zelf onder grote druk...

avatar van mrklm
Robert Altman keerde 10 jaar na 'The James Dean Story' terug op het witte doek met dit interessante SF-drama, waarin onder anderen de overlappende dialoog in combinatie met vrij lange camerashots al een hint geven van wat de Altman-stijl zou worden. Net zo interessant is het ingetogen, maar effectieve acteerwerk van de als explosief bekend staande Caan en Duvall. De sets ogen wellicht wat goedkoop, verwend als we zijn met de mega-SF-producties van de laatste jaren, maar het verhaal - geschreven door Lorian Mandel gebaseerd op Hank Searls' boek 'The Pilgrim Project' - blijft boeiend tot het uitstekende einde.