Muhsin Bey (1987)

Turkije
Drama / Komedie

geregisseerd door Yavuz Turgul
met Sener Sen, Ugur Yücel en Sermin Hürmeriç

Muhsin Bey is een echte 'Efendi uit Istanbul' en platenproducent van klassieke Turkse muziek van beroep. Maar helaas, de Arabesk is de rage: de arbeidsvitaminen die overal, in bussen, cafés, straten te horen is en op maat door muziekproducenten wordt gemaakt voor het eenvoudige publiek dat van het platteland naar de stad is gekomen. Muhsin Bey verafschuwt deze Turkse pop. Tot op het moment dat Ali Nazik, een jongen uit het platteland, bij hem aanklopt. Ali wil graag een album (arabesk) uitbrengen en vraagt de hulp van Muhsin Bey. In eerste instantie stuurt deze hem weg, maar een gevoel van medelijden en een weddenschap die hij sluit met zijn concurrent, dwingen hem de jongen de helpende hand te bieden.

Ik ken deze film als twee delen (MUHSIN BEY & MUHSIN BEY VE URFALI IBO) maar schijnt toch een gehele film te zijn.

avatar van Anatolia
Huh? Dat hoor ik voor het eerst. Leg eens uit?

Ach, volgens mij wilde de uitgever van deze film of de videotheek eigenaar gewoon extra geld verdienen. Toen we deze film keken was het halverwege gestopt en de eigenaar van de videotheek dat er een volg zou komen. Raar maar waar

PS: Deze film is toch losjes gebasseerd op het leven van Ibrahim Tatlises, zoals vele turkse films?

avatar van Anatolia
Justice4All schreef:

Inderdaad raar. Ik kan er geen touw aan vastknopen. En wie moet die "Ibo" dan voorstellen in het "vervolg"?

Nee, niet zoals vele Turkse films. Het is meer een film die gebaseerd is op de cultuur die het fenomeen Ibrahim Tatlises met zich heeft meegebracht. De film wil de trieste, ondankbare, uitbuitende kant van deze cultuur laten zien. Het is dus geen romantisering ervan, i.t.t. die andere vele Turkse films.

avatar van Quaternion
heel mooie film, in deze film laat Sener Sen nogmaals zien dat hij de grootste Turkse acteur is.