Imperium: Nerone (2004)

Italië / Spanje / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Paul Marcus
met Hans Matheson, Laura Morante en Rike Schmid

Keizer Caligula is buiten zinnen en stuurt zijn zus Agrippina in ballingschap. Ze wordt gescheiden van haar enige zoon Nero. Amper 8 jaar oud wordt hij bij zijn tante Domitia geplaatst. Daar komt hij in aanraking met poëzie en theater en groeit op tot een vastberaden volwassene. Als Caligula wordt vermoord kan Nero eindelijk zijn moeder in de armen sluiten. Agrippina heeft maar één doel voor ogen, haar zoon moet keizer worden. Nero wordt gedwongen van zijn liefde voor Atte af te zien. Met behulp van Seneca begint hij aan een serie van politieke hervormingen die de macht van de rijke senatoren moet breken. Terwijl Atte het Christendom ontdekt, wordt Nero tot waanzin gedreven. Dan begint het leger een opstand. Nero, verlaten door iedereen, pleegt zelfmoord. Atte is de enige persoon die ervoor wil zorgen dat hij een waardige begrafenis krijgt.

avatar van speedy23
Wordt vanaf vrijdag 3 juni uitgezonden op Canvas in vier afleveringen, telkens om 21 uur.

avatar van Metalfist
Nop dat is Imperium Augustus

slechte film. slecht geacteerd. niet afgekeken.

avatar van Dynamovie
Best aardige film over het leven van Lucius Nero van jongetje tot keizer.

avatar van benjiq
Er staat aangegeven dat het een oorlog film is ,maar daar is zeker geen sprake van.

Mooie film, mooi verhaal en goed geacteerd! Wat ik toch slecht vind aan de film is dat het verhaal niet klopt. Wel een ontroerend verhaal. Het camerawerk had iets beter gekund. Verder mooie kwaliteit en mooie decors en kostuums in de film.

avatar van Colour_of_Light
Ik wil deze film heel graag zien, weet iemand waar ik hem kan kopen ofzo? groetjes, colour of light

avatar van Dynamovie
Colour_of_Light schreef:

Ik zou het eens proberen in zo'n zaak waar ze boeken en dvd's heel goedkoop verkopen want deze film ligt vaak in die bakken.

avatar van kirk douglas
niet slecht maar verre van geweldig. het verhaal is aardig veranderd om nero sympatiker te doen lijken.

avatar van erik neuteboom
Bizarre film, je zou bijna het Europees Hof gaan aanschrijven dat zij ervoor zorgen dat Nero wat positiever in de analen van de wereldgeschiedenis terecht komt! Op zich is dit geen slechte film en er valt voor de liefhebbers van films over het Romeinse Rijk genoeg te genieten, maar ik heb mijn grote vraagtekens over de manier waarop Nero hier wordt gepresenteerd ...

avatar van 606
Hele mooie gemaakte film en prachtige kostuums en aankleding.
Goed verhaal en ook boeiend.
Ook het acteren was prima gedaan.

3,5 ster

avatar van Thorak
kirk douglas schreef:
Dat kan nog wel eens mevallen, de bronnen waarin vermeld werd dat Nero een Tiran was, zijn nooit als betrouwbare bronnen gezien. Dat hij zich meer bezig hield met poëzie en muziek is wel uit betrouwbare bronnen gehaald.
Wat wel vreemd is in deze film is dat Acte een veel te grote rol heeft in het leven van Nero. Nero heeft in zijn leven meerdere vrouwen gehad en Acte staat te boek als "slechts een avontuurtje".

Al met al is deze film beter te doen dan Imperium: Augustus.

avatar van valtalor
het kon beter maar ik vond het niet slecht.

locomotion

Gelukkig, blij dat je het even gemeld hebt. Ik knapte al af toen ik dat las.

MaartenTuinstra
kirk douglas schreef:

Nero wordt vaak gezien als een tiran, maar zoals Thorak reeds terecht opmerkte is dit niet geheel waar. Tacitus, de Romeinse schrijver die over Nero schreef, kreeg namelijk de opracht van een latere keizer om Nero slecht neer te zetten, zodat hij er zelf beter vanaf kwam.

MaartenTuinstra
Redelijk.

Historisch correcter dan velen zullen menen. Echter, de uitgekauwde relatie met Acte werkte op mijn zenuwen en de decors vond ik ook niet subliem. Matheson levert een behoorlijke prestatie, maar de rest van de cast is niet op niveau. Rest een redelijke film, die ondanks de lengte voldoende boeide.