The Baxter (2005)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Michael Showalter
met Michael Showalter, Elizabeth Banks en Justin Theroux

Elliot Sherman is de typische 'Baxter': een jongeman die uiteindelijk nooit het meisje krijgt. Nu staat hij dan eindelijk toch echt op het punt om te gaan trouwen en we volgen de oer-conservatieve, risicomijdende Elliot in zijn lijdensweg in de chaotische twee weken voorafgaand aan de bruiloft.

echt een amerkaanse comedy/romantiek.
vond em echt de moete waard..vooral met je vriendin is deze erg leuk.er zit wel een hoop droge humor in verwerkt .en ik denk daarom ook niet dat iedereen op deze film zit te wachten..het zal nog wel even duren voordat ie hier in NL uitkomt denk ik..(als ie hier uitkomt!!)
zelf heb ik em lekker gekeken op dvd..

een 2.5

avatar van Inland Rabbit
Een typische RomCom vind ik het niet. IMDB spreekt over "In the style of a Howard Hawks comedy", maar ik heb geen idee wat het inhoudt, dus ik geef er maar even mijn eigen draai aan. In het RomCom genre is deze film verre van zoet en redelijk negatief.

Het begint al met de openingsscène, waar we zien wat er op het eind van de film mis zal gaan. Mooi, dan is dat uit de weg, hoeven we ons daar niet druk over te maken, De film gaat dan ook meer over het feit WAAROM het mis gaat. Niet echt een vrolijk dartelkomedietje dus. Lang lijkt het ook de slechte kant op te gaan, maar het blijft een RomCom.. Is dat een spoiler? Nee. De film heeft gelukkig nog wel de ballen om er na de aftiteling weer iets lekker negatiefs in te gooien. Er gebeurd trouwens best veel na de aftiteling, dus nog even geduld.

De humor moet je liggen. Nogal droog en wat duffig. Showalter heeft er wel vaker een handje van om een erg excentriek personage te spelen, dat er nogal kak uit ziet. Ondertussen willen er nog wel eens maffe dingen uitfloepen.
Elizabeth Banks is, ja zoals vaak. Leuk acteur voor dit soort films, maar doet niet echt iets anders dan anders. Vond Juist Michelle Williams hier erg opvallen. Vaak erg schattig, wat klunzig en soms wat nerdy. Paste goed bij het Showalter personage.

Te weinig bekeken en onderschat. Ietwat lastig aan te raden. Zit ergens tussen Garden State, Whit Stillman en misschien Woody Allen (?) films in, maar ik zeg eigenlijk maar wat. Nogal muf, nogal droog maar als anti RomCom, die stiekem toch een RomCom is, werkt het wel. Verhoging kan nog best, want dit is gewoon leuk.

ARD (The Baxter, maandag 30 januari, 0:50 uur)

Net voldoende en dat is vooral te danken aan Michelle Williams, die een schattig rolletje neerzet. Dat regisseur Showalter zichzelf de hoofdrol toebedeeld heeft, vind ik een niet erg gelukkige keuze. Maar ja, wie ben ik?