Nuit Noire, 17 Octobre 1961 (2005)

Alternatieve titel: October 17, 1961

Frankrijk

geregisseerd door Alain Tasma
met Jean-Michel Portal, Vahina Giocante en Jalil Naciri

Op 17 oktober 1961 speelt zich in de straten van Parijs een groot drama af. De Algerijnse oorlog loopt op zijn bittere einde en de Franse samenleving heeft veel weg van een politiestaat. In Parijs geldt een avondklok. Immigranten worden willekeurig opgepakt. De Algerijnse verzetsbeweging FLN (Front de Libération National) antwoordt met het al even willekeurig vermoorden van politieagenten. Op de avond van 17 oktober 1961 wordt een vreedzame demonstratie tegen de repressie van staat en politie bruut uiteengeslagen.

FisherKing
Zal deze film nog uitkomen in de bios ?
(staat overigens nog niet op IMDB)

avatar van bioscoopzaal
Ik denk dat de kans sinds gisterenavond een stuk groter is geworden. Een speciale juryvermelding op het BIFFF kan soms wonderen doen.

Is dit trouwens gebaseerd op de gelijknamige stripreeks? Ik kan er niets over vinden. Op de site van het BIFFF staat alleen het volgende:

We hebben lang moeten wachten op de eerste langspeelfilm van getalenteerd kortfilmer Olivier Smolders (Adoration, Seuls, Mort à Vignolle), maar het resultaat is de moeite waard. Nuit Noir ademt een duistere, spookachtige sfeer uit en pint zijn naar verlossing snakkende protagonist vast in een vagevuur van psychologische horror. Smolders confronteert ons met een soort eenzaamheid waar niets of niemand iets aan kan verhelpen. De film is technisch perfect afgewerkt, opgenomen in HD en voortdurend badend in een magisch, surreëel licht. Nuit Noire is niet alleen verwant aan David Lynch’s Eraserhead, maar put ook gretig uit de lange traditie van Belgisch surrealisme en absurdisme.

Toch wel jammer dat ik dit heb gemist.

avatar van Koekebakker
bioscoopzaal schreef:
Is dit trouwens gebaseerd op de gelijknamige stripreeks?

Nee, dit is een andere Nuit Noire. De huidige plotbeschrijving klopt ook niet, ik zal een correctie indienen. Deze film gaat over de nacht waarin de Franse politie een vreedzame protestmars van Algerijnen gewelddadig neersloeg. In werkelijkheid is er nog altijd weinig over bekend, deze film schetst hoe het gegaan kan zijn.

Ik vond het niet best, vooral veel te eenzijdig. Het kan best waar zijn dat de Franse politie Algerijnen systematisch heeft gediscrimineerd en zelfs vernederd, het kan ook best waar zijn dat de Franse politie al opgefokt en gefrustreerd was toen de protestmars begon, het kan zelfs best waar zijn dat de Algerijnen nauwelijks wapens bij zich droegen en dat de politie het vuur opende.

Maar deze film toont in de aanloop naar 17 oktober:
* slechts één moment waarin er agressie is vanuit Algerijnen en veel momenten waarin de Algerijnen onterecht worden geschoffeerd
* uit de autochtone Franse bevolking haast alleen maar mensen die neutraal zijn of die sympathiseren met de Algerijnen
* slechts één agent die zijn twijfels heeft bij de eigen handelswijze
* geen enkele Algerijnse provocatie tijdens de mars
* een scene waarin de duizenden opgepakte Algerijnen hun zakken moeten legen en zelfs hun horloges moeten inleveren en toont daarin geen enkel gevonden wapen

Dat gaat er bij mij niet in. Dan vertrouw ik de filmmakers niet meer.

En dan zijn de meeste personages ook nog eens clichematige karikaturen.

Nee, als ik deze film vergelijk met Bloody Sunday, dat ook het escaleren van een historische protestmars behandelt, dan is die laatste minstens drie klasses beter, in alle opzichten.

avatar van Koekebakker
FisherKing schreef:
Zal deze film nog uitkomen in de bios ?

Nog niet aangekocht. Bovendien oorspronkelijk voor tv gemaakt, wat de film is aan te zien. Het lijkt me dus ook onwaarschijnlijk dat dat gaat gebeuren, maar de film scoorde erg hoog in de publieksenquete op het iffr, dus wie weet.

avatar van Freud
Bioscoopzaal heeft het over deze film denk ik . Die wordt trouwens deze maand gespeeld in Muhka Cinema en Cinema Zed.

neo (crew)
Zonder meer een erg eenzijdige film. Waar de film in slaagt is een vrij beklemmend beeld neer te zetten, al is het op punten niet helemaal realistisch, waardoor de film toch aan kracht inboet. De muziek vanm Cyril Morin op zich is erg mooi en natuurlijk gebruikt deze instrumenten als de oud voor een film als deze. Er is echter een dramatische scene waarin een Algerijnse vocaal klagend begint te zingen op dramatische melodie (of die van Morin is kan ik niet met zekerheid zeggen), maar vrijwel meteen weer stopt. Alsof men niet kon beslissen of ze het nog iets meer wilde dramatiseren of toch maar geen muziek. Het korte stuk werkt hoe dan ook niet.