Abus de Confiance (1938)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Henri Decoin
met Danielle Darrieux, Charles Vanel en Yvette Lebon

Een berooid weesmeisje schept tegenover haar medestudentes op dat ze de bastarddochter van een beroemde schrijver is. De auteur hoort ervan en is zeer gelukkig met zijn "hervonden kind" dat zelf gewetensproblemen krijgt, maar zich door de echtgenote van de schrijver laat overhalen hem niet teleur te stellen.

Een van de vele films van het koppeltje Decoin-Darrieux, in dit geval een onvervalst melodrama om niet te zeggen sprookje, met de schattige, amper meerderjarige Darrieux ( nog steeds erg actief op haar 96e ) als een soort Asepoester maar dan meestentijds met een baret op haar hoofd...
Met de bewering dat Darrieux zou pochen op haar bastaardschap ben ik het eigenlijk volstrekt oneens, zou ook niet passen bij haar onschuldige personage. Nog sterker : het is haar vriendinnetje- een al even piepjonge Yvette Lebon- die haar op het idee brengt ! Ze schijnt zichzelf eerder te generen voor haar " abus de confiance " tov Vanel.
Die Vanel vond ik hier als zgn. gevierd schrijver, intellectueel en bewoner van een chateau wat minder overtuigend, zie hem liever als onbehouwen werkmens, en die zgn. artistieke lange grijze haren stonden hem ook niet echt. Ik vond Valentine Tissier als mevr. Vanel die doorkrijgt dat een vuil spel wordt gespeeld nog het best.
Met poetisch of sociaal realisme heeft het niets te maken, puur melodrama met wel wat verplichte pre-noir trekjes in de fotografie, zie ook liever de semi-noirs van Decoin.
Marais schijnt hier een cameo te hebben, ik herkende hem echter niet.