Revelation (2001)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Stuart Urban
met Natasha Wightman, James D'Arcy en Udo Kier

Eeuwenlang vochten de legers van goede en kwade machten om een mysterieus voorwerp uit de tijd van Christus. Door de eeuwen heen zijn er steeds meer merkwaardige tekens op verschenen. In 1299 probeerde een wetenschapper het raadsel te ontcijferen. Het eindigde in een ramp. In 1710 deed Sir Isaac Newton een poging. Ook hij faalde. Nu gaan een miljardair, zijn geniale zoon en een geflipte student op een levensgevaarlijke missie om het object te vinden, het geheim te ontrafelen en het onschadelijk te maken. Maar een duistere, Bijbelse kracht doet alles om het object en zijn vernietigende kennis in handen te krijgen...

gimli f
Van deze film zag ik wat voorstukjes tijdens het kijken van een video...
Lijkt me bizar en interessant; het onderwerp spreekt me wel aan. Gimli houdt wel van occult!

gimli f
Kan iemand mij iets vertellen over deze film? Is ie goed of niet? Lijkt me wel interessant, maar heb er nog nooit iemand over horen praten..

FisherKing
Als je 85 stemmers op IMDB mag geloven 2*.

avatar van jay73
Een van de users zegt dit erover:

Starts well, then sinks faster than the Titanic

Veel plezier met deze film Master Dwarf!

gimli f
Sneller dan de Titanic...
olala, dat is wel erg snel geloof ik...

Maar: ik heb de film niet in mijn bezit; alleen wat voorstukjes gezien.

En: 85 stemmen op IMDB, en 0 hier? Hoe kan dat? Is deze film in Nederland niet bekend ofzo, is ie nog niet uit, of is ie werkelijk zo slecht dat men er geeneens over wil schrijven...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
mwah 85 op imdb is errug weinig, komt ongeveer wel overeen met 0 stemmen hier

avatar van narva77
Hij is ook nog niet overal uitgekomen, maar zelfs dan is 85 stemmen op imdb nog laag.
Wel met Terence Stamp.

Verloren tijd, hoewel ik erg van oculte films hou.

MaTtIeBoY
Vond hem erg tegenvallen.Leek me wel een interresante film!! * ster

avatar van moviefreak#1
Kreeg nou niet echt het gevoel dat ik iets aan deze film overhield. Hij was nogal ineens afgelopen zonder echt uit te leggen wat er gebeurde

avatar van zeus
De film kan mij niet echt boeien, misschien komt dit ook wel omdat ik juist helemaal niets met religie heb. De muziek daarentegen vond wel weer aardig.

avatar van xangadix
Terence, Terence... Wat doe je toch in dit soort saaie werkjes...

avatar van Mischa
Na de eerdere recensies hier te hebben gelezen hield ik mijn hart vast, maar de film verraste me in positieve zin; op een aantal wel erg kort door de bocht-stukjes m.b.t. decodering en alchemie (dacht toch werkelijk dat dit een heel andere tak van 'wetenschap' was) na, was hij bijzonder goed te pruimen. Een van de betere films binnen dit genre.

De film heeft wat thema betreft veel gelijkenis met de Da Vinci Code. Ik vind hem eigenlijk beter dan de DVC. Hij duurt minder lang en is mede daardoor veel minder langdradig. Er wordt heel behoorlijk geacteerd en het verhaal is ook heel aardig.
Neem het allemaal niet te serieus en je hebt zo'n twee uur buitengewoon genoeglijke ontspanning. DVC gaf ik een ruime voldoende, dus 3,5. Deze vind ik beter en daarom 4**.

avatar van centurion81
Apart, deze komt NU op Veronica maar is niet opgenomen in het TV overzicht op moviemeter...

EDIT: ok, net gezien..een wel heel erg matige reli-thriller die op verkeerde plaatsen vraagtekens achterlaat, geen moment echt spannend is en met een tergende hoofdrolspeler.

1* ook.

De eerste druk van Dan Brown's Da Vinci Code verscheen (in de USA) in 2003. Deze film is van 2001 en, je raadt het, gaat over hetzelfde thema, namelijk: was Joshua bar Joseph (Jezus dus) getrouwd met Mirjam van Magdala (oftewel Maria Magdalena) en hadden zij een kind? Zo origineel was Dan Brown dus niet, getuige ook de rechtzaak van vorig jaar.
Vreemd dat de eerste reacties op deze film, daterend van vóór de Da Vinci Code, zo lauw zijn. Geen van de drie genoemde acteurs/actrices speelt echter de hoofdrol, want die is toch echt weggelegd voor James D'Arcy.

Ik vond het niet meer dan een hele matige film. Er zat weinig tot totaal geen spanning in en er werd nogal weinig uitgelegd in de film. De hoofdrolspelers vond ik zeker niet goed dus dan blijkft er weinig positiefs over alleen geluid van dvd was aardig en de beelden waren ook aardig geschoten maar daar heb je het dan ook mee gehad. Kortom voor mij is de film zeker niet meer dan 2* waard en de film is ook zeker niet beter dan de DVC zoals sommige beweren.

avatar van Vascago
Mja. Vond hem vrij saai met een paar leuke momenten wel.

Een lange tijd geleden gezien en destijds vond ik het een zeer sterke film, met een aantal zeer ijzingwekkende scenes. Nee absoluut niets mis mee! Goed geacteerd en een hoog tempo!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Revelation, een film uit 2001 die de pap in de mond heeft gegeven aan Dan Brown voor z'n Da Vinci Code in 2003 (boek, film was in 2006). De film is gewoon een blauwdruk van Da Vinci Code dat gewoon over een groter budget bezat en andere nuances legde. Verhaal en plot blijven hetzelfde.

Deze film draait dan wel op B-acteurs, toch zit het niet zo slecht in elkaar. 'Horror' moet je met een korreltje zout nemen, het is meer een thriller. Het tempo ligt hoog genoeg en er is voldoende actie en spanning om je te boeien. Nadeel is wel dat je merkt dat er minder budget is dan de gecopieerde Da Vinci Code. Ook de geesten van de kruisridders hadden niet gemoeten in het begin van de film. Die zijn te slecht om de film een meerwaarde te kunnen geven. De film had zich nog meer moeten toeleggen op het complotgevoel binnend het vaticaan, wat boeiender is dan vrij ongeloofwaardige oplossen van codes. Verder komen de 'toevalligheden' iets te nadrukkelijk boven drijven zodat je je teveel vragen stelt bij bepaalde plotholen.

Langs de andere kant, geef deze film het budget van Da Vinci Code en er had van Dan Brown geen sprake geweest!

avatar van vampyrmaiden
gisteren deze film tegengekomen, en ik dacht ik kijk hem nog een keer. Het blijft me verbazen hoe sommige films best een goed plot kunnen hebben, het idee is goed uitgewerkt, de acteurs zijn middelmatig maar niet slecht, er zijn veel twists die de spanning erin zouden moeten houden, en toch raakte deze film me voor geen meter.
Op een gegeven moment ben ik me zelfs gaan zitten vervelen. Bizar, want het gegeven is op zich best goed.

het heeft een vertegenwoordiger van het kwaad dat door de eeuwen heen blijft zoeken naar een relikwie, nl de nagels waarmee jesus aan het kruis is genageld en wat nog zijn DNA bevat waarmee hij dan een nieuwe jesus wil laten creeëren maar met zijn eigen karakter, er zijn veel beelden uit de geschiedenis, bekende namen zoals Newton, geheime organisaties en vrijmetselarij-achtige dingen, het vaticaan wat betrokken blijkt, een occulte touch, oude documenten, een speurtocht, echt van alles waardoor je denkt dat dit een goede film zal zijn.

Maar dat is het dus niet. Zelfs het eind, waar het denk ik de bedoeling is dat je een traantje wegpinkt kwam saai over. De film leek echt uren te duren terwijl hij de 2 uur niet eens haalt. Absoluut geen aanrader