Ha-Ushpizin (2004)

Israël

geregisseerd door Giddi Dar
met Shuli Rand, Shaul Mizrahi en Michal Bat-Sheva Rand

De film toont een week uit het leven van Moshe en zijn vrouw Mali, die zich een paar jaar eerder bekeerd hebben en in een ultraorthodoxe wijk van Jeruzalem wonen. Aan de vooravond van het soekotfeest (waarin men de uittocht uit Egypte door de Sinaï-woestijn herdenkt door in zelfgebouwde hutjes te verblijven en daar gasten te ontvangen) hebben ze nauwelijks geld om aan hun religieuze verplichtingen te voldoen. Als ze door toeval toch nog een flinke som geld ontvangen en er ook nog eens twee gasten -'ushpizin' is Aramees voor gasten - in hun hutje opduiken lijkt hun geluk gekeerd. Maar de twee, oude bekenden uit Moshes duistere verleden, blijken net uit de gevangenis ontsnapt en niet van zins om zich aan Moshes nieuwe levenswijze aan te passen.

avatar van predator
leuke, aangename film, die tevens een mooi beeld geeft van de joodse samenleving.

@predator
Heb jij de film in de bioscoop gezien of op DVD?
Ik kan de DVD namelijk nergens vinden.

Joep

avatar van mayhemblik
Wat een heerlijke film zeg, ik was bang dat ik me dood zou irriteren aan al die (in mijn ogen) belachelijke rituelen maar dat was absoluut niet het geval.
Het verhaal is simpel maar o zo leuk.
En ik heb weer wat geleerd over hoe het leven er daar aan toe gaat, ik zou het er nog geen uur volhouden trouwens met dat elkaar in de gaten houden en bekritiseren, ik heb mijn portie wel gehad in Opperdoes waar ik (volgens de overlevering) geboren ben.
Nou denk ik wel dat het er in het echie niet zo lief aan toegaat maar ik hoop natuurlijk van wel.
En wat was Moshe een vreselijke lieverd zeg!

avatar van Michiel Wiltvank
Is de film ook op dvd verkrijgbaar?