Beaufort (2007)

Israël
Oorlog

geregisseerd door Joseph Cedar
met Oshri Cohen, Ami Weinberg en Alon Abutbul

Beaufort was de belangrijkste Israelische militaire post in Libanon. 18 jaar lang werd de post verdedigd door veelal jonge militairen. Tot 24 mei 2000. Met 100 mijnen werd Beaufort door het Israelische leger opgeblazen in het kader van de terugtrekking uit Libanon. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de laatste maanden van de post en de daar gelegerde militairen onder leiding van de 22-jarige commandant Liraz Liberti.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In competitie in Berlijn.

!!!ÉÉN OSCARNOMINATIE!!!

Beste Niet-Engelstalige Film

avatar van N811
hier 3 stemmen en een 7,1 op imdb?
hmmmmm...

avatar van RickZ
Traag en lang oorlogsdrama over een Israelische buitenpost in Libanon. Er gebeurt meestal niet veel.

avatar van Demeter
RickZ schreef:

De film duurt 2 uur en 5 minuten, zo lang is dat niet. Als de film traag aanvoelt is dat de bedoeling, want dan krijg je tenminste enig idee van hoe het voelt om als soldaat op zo'n buitenpost de wacht te moeten houden, zonder werkelijk een gevecht te kunnen leveren en wachtend tot de politiek het besluit neemt dat het genoeg is geweest. Dat gevoel kun je toch niet overbrengen in een film die heel snel gaat?
Er gebeurt trouwens een heleboel, want de post wordt herhaaldelijk bestookt met bommen en raketten, het is er nooit veilig, waardoor de film vol zit met spannende momenten, zoals bij een bermbom die ontmanteld moet worden en de momenten waarop er andere gevaarlijke klussen moeten worden opgeknapt. En op de zogenaamd 'trage' momenten vinden belangrijke dialogen plaats, die ons laten weten voor welke belangrijke keuzes de mensen daar staan. Toch zeer interessant als je het mij vraagt.

avatar van tims
Demeter schreef:

Sublieme omschrijving van een relatief "kleine" film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sterk oorlogsdrama.

Al zal dit hoogstwaarschijnlijk niet een ieders kopje thee zijn. Qua drama niet al te diep maar duidelijk en pijnlijk genoeg soms.

Ook kent de film een behoorlijke dosis suspense, die goed werkt. Alsmede een grimmig sfeertje.

Puik acteerwerk ook.

Zeer goed.

Een zeer indrukwekkende film. Ik heb hem deze week gezien op het IFFR. De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Het handelt over een aantal soldaten die in de laatste dagen voor ontruimen van de bunker Beaufort aanwezig zijn.

Het is bepaald niet een film die in het standaard rijtje oorlogsfilmen thuis hoort en zeker geen aanrader (of juist wel) voor iemand die van action shooters houdt.
Wat sterk naar voren komt is de realistische beleving van de oorlog en maakt daarmee de nutteloosheid zichtbaar.
Ondanks de traagheid van de film is de spanning te snijden. Bominslagen voel je door merg en been gaan en zit je met kromme tenen te wachten wanneer het drama over is. De politieke beslissingen over het fort komen hard en vol onbegrip over.

Deze film moet je hebben gezien, het is een film die je nog dagen bij blijft. Zeker één van de beste films die ook ooit heb gezien.Een film die ook ieder kamerlid zou moeten zien voordat hij of zij weer eens beslist de missie in Uruzgan te verlengen.

de waardering die hij nu heeft bij moviemeter (3 sterren) doen de film geen recht aan.

avatar van PrinceGambit
Deze film was net iets te traag voor mij. Hoewel er mooie en spannende stukken in zaten had ik te vaak het gevoel dat ik de film aan het uitzitten was. Acteerwerk was in orde, maar niet meer dan dat. Met name het fragment van de vader van een van de omgekomen soldaten bij een tv interview raakte me diep, maar verder vond ik het vooral langdradig en redelijk voorspelbaar.

avatar van keimpeS
Ondanks dat de film inderdaad nogal aan de trage kant was vond ik het ware verhaal wel interessant en daarnaast wordt er prima in geacteerd. Onmogelijk voor mij om het lager dan drie sterren te geven.