Flower Drum Song (1961)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Henry Koster
met Nancy Kwan, James Shigeta en Benson Fong

Een Chinese vrouw en haar vader komen illegaal aan in San Francisco om met haar verloofde te trouwen. Terwijl ze in San Francisco zijn ontmoet ze een andere man, waar ze hopeloos verliefd op wordt. Maar ook het leven in America bevalt haar wel, al vindt haar vader het maar niks.

avatar van 606
Iemand wat te vertellen over hoe deze film is ?

Dick2008
Deze film gekeken vanwege de mooie Nancy Kwan, al is haar aandeel in deze film niet eens zo groot en verder zingt en danst ze in een aantal shownummers.
Erg lange musicalfilm, dat komt door de vele liedjes, van Rodgers and Hammerstein, die vaak niet zo erg bezonder zijn. Grappig is dat de cast bestaat uit Chinezen. Het speelt zich af in San Francisco's Chinatown, maar de liedjes en dansscenes worden op Amerikaanse wijze neergezet. 2.0.

Dick2008 schreef:

Geen groot aandeel? Ik zag haar de hele film door spelen, dansen en zingen in vrijwel elke scene.

Een erg mooie showfilm, gebaseerd op een Broadway musical uit 1958. Waarom slechts een 2* waardering alhier? De film had toch indertijd 5 nominaties voor de Academy Awards.
Het verhaal loopt vlot door en geeft de fifties tijdgeest en sfeer goed weer. Het behandelt de belevingen van Aziatische (illegale) immigranten en daarbij hun onderlinge verschillen binnen dezelfde cultuur, traditioneel tegenover vooruitstrevend bijvoorbeeld en de gewoonte van uithuwelijken en huwelijkscontracten.
Een perfecte film voor een regenachtige zondagmiddag, om heerlijk bij weg te zwijmelen in de sfeer, romantisch en zoet. De muziek en songs vind ik mooi, de beelden, kostuums en vooral decors vind ik schitterend. De dansen hebben goede traditionele show choreografieën.
En het woord 'snookie' was dus al bekend in 1961, hoewel het toen blijkbaar nog een koosnaampje was

avatar van Brix
De beoordeling van Dreiecke kan ik voor een groot gedeelte onderstrepen.
En eigenlijk is zijn mijn aanvankleijk toegekende 3* ook wel wat povertjes voor deze kleurige en vermakelijke musical.

Voor mij zijn vooral de prachtige decors en de nog prachtigere, en uitstekend dansende, Nancy Kwan "eye-poppers".

Ik heb erg moeten lachen met de Chinese "crooner", die zijn best deed om Amerikaans over te komen.
Niet alleen hij had het moeilijk met de Engelse taal, maar dat is ook wel passend in het verhaal.

Een curiositeit is deze door Chinese en Japanse acteurs en actrices bevolkte Amerikaanse musical zeker.

Ik wil hem over een tijdje best nog een keer zien.
Halve ster erbij.

N.B.

Het door Dreiecke aangehaalde 'Snookie' is m.i. een verbastering van het Duitse koosnaampje Scnucki, dat zoveel als "schatje' betekent. (er bestaan daarvan ook nog een hele reeks afleidingen)
Maar iemand met een nickname als Dreiecke zal dat ook wel weten

Schnucki inderdaad
Ik was eerst begonnen aan The Court Jester en heb dat een kwartier gezien, maar ben blij dat ik hiernaartoe gezapt heb.