Command Decision (1948)

Alternatieve titel: Sublime Decision

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Wood
met Clark Gable, Walter Pidgeon en Van Johnson

De Amerikaanse generaal Dennis, gelegerd in Engeland, moet zijn vliegtuigen steeds verder in vijandelijke Duitse gebieden sturen om de productie van nieuwe vliegtuigen tegen te gaan. Die zouden namelijk de oorlog kunnen keren. Er zijn echter diverse problemen, waaronder zijn superieuren die overgehaald moeten worden en slecht weer dat de vluchten verhindert.

De dialogen stonden centraal in dit stevige, veelzeggende en nuchtere tweede wereldoorlogsdrama over het dilemma van een commandant (het wel of niet nemen van hachelijke, gevaarlijke besluiten). Omdat er veelvuldig gepraat werd was de film niet voortdurend even boeiend. In ieder geval waren de regie en het camerawerk dik in orde en speelde de geheel mannelijke cast goed en geloofwaardig.

avatar van mrklm
Hoewel Clark Gable zelf piloot betrokken was bij bombardementen in WO II, lijkt hij gezien zijn reputatie als acteur in 'lichte' films niet de meest logische keuze voor de rol van een commandant in de luchtmacht die tijdens WO II moet beslissen of hij zijn jonge piloten op een levensgevaarlijke missie stuurt om strategisch zeer belangrijke fabrieken te vernietigen die ver achter de vijandelijke linie liggen. Daarbij worstelt hij niet alleen met zijn geweten, maar ook met kritiek van zijn meerderen die graag een 'laag verlies' willen noteren. Gebaseerd op een toneelstuk, dus de dialoog staat centraal, maar regisseur Wood slaagt erin de film voldoende open te breken waardoor het nooit toneelmatig aanvoelt. En Gable is een absolute schot in de roos in een rol die zijn veelzijdigheid als acteur bewijst.