The Long Night (1947)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Anatole Litvak
met Henry Fonda, Barbara Bel Geddes en Vincent Price

Een blinde man loopt een woning binnen en hij hoort dat er boven enkele schoten gelost worden. Vervolgens valt het slachtoffer van de trap en blijft dood op de grond liggen. Hierna volgt een verhaal in flashback, over een veteraan die gedesillusioneerd terugkeert van de oorlog, om vervolgens te bemerken dat zijn vriendin een affaire met een andere man heeft. Deze man blijkt bovendien een sadistische bruut...

avatar van boerenpummel
Remake van het geweldige "Le Jour Se Leve" van Marcel Carne.

avatar van Mac Hammer Fan
Passioneel liefdesverhaal tussen een man die na de oorlog moeite heeft om zich terug sociaal te integreren en een weesmeisje, dat het hof wordt gemaakt door een oudere goochelaar die eigenlijk een doortrapte bedrieger is en met iedereen treitert. Moegetergd door hem schiet de ex-soldaat hem dood en wil zich niet overgeven aan de politie, ook niet na een serieuze storm van kogels.
De vertolkingen zijn top, maar de film gaat wel een beetje de weg op van een melodrama. Anderzijds portretteert de kineast de politie als een stel zielloze robotten die niets uit de weg gaan om hun doel te bereiken, terwijl de protagonist toch getraumatiseerd was door zijn verleden en hardvochtig werd uitgedaagd.
De print van de Kino DVD is redelijk goed, er zijn wel enkele krassen en spikkels, doch het blijft zeker aanvaardbare kwaliteit. Wat ik persoonlijk het meest miste waren (Engelse) ondertitels.
Aantrekkelijke voer voor film-noir-fans.
Maakt deel uit van de 5-delige box set "The Dark Side of Hollywood"