Certain Women (2016)

geregisseerd door Kelly Reichardt
met Laura Dern, Kristen Stewart en Michelle Williams

'Certain Women' vertelt het verhaal van drie vrouwen uit Montana wiens levens elkaar kruisen. Een advocaat probeert een vijandige situatie te voorkomen en een cliënt te kalmeren wanneer deze zich gekleineerd voelt door een compensatieregeling op het werk. Bij een getrouwd koppel ontstaan er enkele scheurtjes in hun relatie wanneer ze een oude man moeten zien te overtuigen zijn grond te verkopen. Een stalknecht voelt zicht aangetrokken tot een jonge advocate die tweewekelijks les geeft in het volwassenenonderwijs, op 4 uur rijden van haar huis.

De mooie momenten in deze film (en in het leven van de personages) zijn als een zon die doorbreekt in het winterlandschap van Montana: niet stralend en uitbundig, maar nevelig; nauwelijks zichtbaar, maar zeker voelbaar voor wie er op let.

Aardige film met drie verschillende verhalen over vrouwen die zich alle drie afspelen in Montana. Aan de ene kant een behoorlijk taaie film door het trage tempo, ontbreken van muziek en het feit dat er niet al te veel gebeurd. Maar dit zijn tegelijkertijd ook juist de sterke punten van de film. Samen met het desolate landschap en het subtiele acteerwerk levert het uiteindelijk wel een redelijk, ingetogen drama op.

avatar van Knisper
Reichardt is in deze film zeker weer in vorm (Night Moves beviel me niet zo goed). Opnieuw borrelt er van alles onder de oppervlakte en is er ruimte voor de kijker om daar zelf een verhaal van te maken. Personages hebben geen verleden of toekomst; dit is het hier en nu. Ik ben persoonlijk alleen niet zo fan van films die in feite uit meerdere korte verhalen bestaan. Zeker de moeite waard.

avatar van Pazmaster
Een traag en somber drama met 3 verschillende verhalen. Het eerste en het laatste verhaal zijn best nog wel aardig maar het tweede verhaal is oninteressant en totaal overbodig. Ik vind het jammer dat de verhalen nergens samenkomen, het zijn gewoon 3 korte verhalen die niets met elkaar te maken hebben. De cast speelt wel prima. Een nipte voldoende.

Knisper schreef:

Ik sluit me hier bij aan.

avatar van eRCee
De eerste twee verhalen konden me gestolen worden, maar de derde is onverwacht sterk. (Ook de afronding van het eerste, in het fragment aan het einde, was trouwens prima.) Dus wie zich door de verveling kan heenslaan wacht een beloning.

Vervelende, bijna slaapverwekkende film, na het redelijke Night Moves de tweede van Reichardt die ik mag aanschouwen. Duidelijk eentje uit het alternatieve circuit. Zo'n vertelling waarin drie verschillende verhalen uiteindelijk samenkomen kan best goed werken maar hier slaat men de plank flink is. De eerste twee verhalen verlopen tergend traag, volgestopt met doelloze, inefficiënte beelden. Bij het derde verhaal met Stewart, over een ontluikende vrouwenliefde, kreeg ik zowaar gevoel en voelde emotie, maar ook hier uiteindelijk een wat onbevredigende afronding. Verbazingwekkend dat drie actrices van enige naam zich lieten strikken voor deze kitsch die kunstig word gebracht. Ik zie hier dan ook weinig borrelen onder de oppervlakte, het is bijna één grote lege diepte. Ach, misschien kwestie van smaak want op IMDB en ook op deze site scoort deze tot nu toe vrij hoog, maar ik vond het zelf een pijnlijk voorbeeld van een regisseur die eigenlijk niets te vertellen heeft. Absoluut geen film die ik ook maar iemand zou aanbevelen.

Nee, de film met de drie aparte verhalen kon mij helaas niet bekoren.
Misschien het eerste verhaal nog een beetje met de getraumatiseerde en doorgedraaide ex produktie medewerker die zijn advocate in een benauwende situatie brengt. Maar de twee andere verhaaltjes zorgden enig maar voor verveling aangezien er daadwerkelijk eigenlijk gewoon niets gebeurt.
Gedurende 1 uur en 45 minuten kabbelt de film emotieloos door.
Zonder soundtrack, dus ook dat maakt het allemaal nog saaier.
Ik ben best wel liefhebber van sobere films en het mag best wel traag zijn, maar deze "Certain Women"
was wel heel erg langdradig en slaapverwekkend.Hoe aardig geacteerd dan ook

avatar van mrklm
Drieluik gebaseerd op drie korte verhalen van Maile Meloy over drie eigenzinnige vrouwen gebruikt understatement als wapen, maar het is ook regelmatig het manco van deze film. Dern speelt een advocaat die moet helpen een doorgeslagen cliënt over te halen een gewapende gijzeling te beëindigen; Williams richt zich met haar passieve man en tienerdochter op de bouw van een nieuw huis; Lily Gladstone is de rancher die verbondenheid voelt bij een docente in onderwijsrechten, gespeeld door Kirsten Stewart. Dern en Williams zijn actrices die bijzonder goed zijn in het overbrengen van emoties met een subtiele blik in de ogen of een kleine nuance in de lichaamshouding, de kunst van het understatement waardoor je je als kijker kunt inbeelden wat er door hun hoofden gaat. Regisseur Kelly Reichardt rekt regelmatig shots zo lang mogelijk om je als kijker in het hoofd van de actrices te laten kruipen. Het is een effectief middel, maar daardoor voelt de film ook wat traag aan, zeker in de sequentie met Gladstone en Stewart met wie het veel moeilijker is om je te identificeren. Voor fans van de hoofdrolspeelsters een must, voor anderen wellicht een lange zit.

Stuk voor stuk topactrices in de hoofdrollen van deze film.
Maar het verhaal was niet mijn ding, te traag, te saai....
Vond er weinig goeds aan...

avatar van blurp194
Drie oninteressante verhalen die elk nergens heen gaan, op een saaie en understated manier verteld. Reichardt weet het voor elkaar te krijgen dat drie topactrices doodslaan in een film waarin het landschap het enige positieve is dat ik erin zien kan. Arty farty gedoe zonder boodschap of inhoud. Jammer voor het milieu dat dit stuk prut geproduceerd is, maar de dvd gaat zonder pardon op de stort.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende actrices Laura Dern en Kristen Stewart...
Goed kwaliteit breedbeeld, maar soms geruis...
Goed achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Geen top, niet te moeite waard...

Drie verhaallijnen over vrouwen, niet bepaald echt gelukkig in hun beroep of in hun relatie en die de pijn van gebrek aan waardering of genegenheid ervaren.
Weinig opwinding, maar wel veel stille momenten die de kijker de tijd laten mee te denken met de geschetste toestanden. Hou er wel van.
Sober en met goede vertolkingen. Laura Dern en Michelle Williams voelen zeer goed hun rol aan, maar ook de jonge Lily Gladstone, als de paardenverzorgster, valt goed mee.