Le Distrait (1970)

Alternatieve titels: Absent-minded | The Daydreamer

Frankrijk

geregisseerd door Pierre Richard
met Pierre Richard, Marie-Christine Barrault en Maria Pacôme

De goedhartige Pierre Malaquet werkt bij een reclamebureau, waar hij met zijn verstrooide houding telkens weer voor verwarring en opschudding zorgt. De man neemt alle moeite het bedrijf uiteindelijk succes te bezorgen. Malaquets baas wil niets liever dan hem ontslaan. Een spectaculaire PR-actie van Malaquet zet hem in het middelpunt van de belangstelling.

Voor zijn eerste regie plaatste Pierre Richard, slim bekeken, zijn eigen persoontje in de reclamewereld waar onze krullebol zijn fantasieën ongeremd de vrije loop kon laten.
Het resultaat is natuurlijk veel nonsens, maar toch ook een pak geslaagde, grappige gags.
Richard is op zijn best, Bernard Blier zit als gegoten in zijn rol van "ongelukkige" directeur en Marie-Christine Barrault is erg lief wat garant staat voor het romantisch toetje.