Banditi a Milano (1968)

Italië
Misdaad

geregisseerd door Carlo Lizzani
met Gian Maria Volonté, Ray Lovelock en Tomas Milian

Milaan wordt geteisterd door een bende bankrovers (Volonté en Lovelock). Ze schieten op alles wat beweegt en ontzien niks en niemand. Inspecteur Basevi (Milian) ontketent een klopjacht.

Als iemand hem vindt, hou ik me aanbevolen.

avatar van boerenpummel
Er is een Italiaanse dvd (zie Ebay), deze heeft echter geen ondertiteling.

Italocrime die door sommigen -al dan niet terecht- wordt beschouwd als de film die de startsalvo's loste voor het hele genre.
Hoe dan ook:de film onderscheidt zich door een vooral in het begin docu-achtige aanpak(verhaal is ook gebaseerd op ware gebeurtenissen) die dmv zgn. interviews,schreeuwerige krantenkoppen en een verontrust klinkende voice over een sfeertje van paniek over de zich al maar verspreidende misdaadgolf creert.Dit alles in een soort hypermontage van een extreem hoog sneltreintempo met een voorliefde voor croscutting(bij voorkeur naar een zwarte politiekat ) en tussendoor beeldgrappen.
Daarna wordt het even iets rustiger en ontmoeten we het karakter van bendeleider Volonté,een uiteraard charismatische boef die tussen het roven en moorden goedgehumeurd blijft,dol is op zijn moeder,Camus leest,zijn levensfilosofieen verkondigt en en passant een piepjonge Lovelock de kneepjes van het vak leert.
Vervolgens wordt het tempo extreem opgeschroefd met een paar puike hold ups,shoot outs en car chases,ook weer mbv snelle cross-cutting.Het is duidelijk dat ook Amerikaanse gangsterfilms hierdoor zijn beinvloed.
Milian en Volonté zijn dus na faccia a faccia in een zelfde film te zien,maar zelden gelijktijdig in beeld,waar vooral Milian niet over mag klagen natuurlijk.Hij heeft hier overigens nog niet zijn would-be Serpico look.Enige minpuntje is de afwezigheid van sleaze:Margaret Lee is bv maar enkele minuten in beeld,en dan nog aangekleed.
Om de feestvreugde echter te completeren is er wel een swinging sixties soundtrack van niemand minder dan Riz Ortolani
Een must see voor genre liefhebbers,me dunkt.