• 8.303.772 stemmen

Geregisseerd door: Yasuo Inoue

Met onder meer: Shido Nakamura en Shun Oguri

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Rinjin 13-go

Zoals zo veel ellende in het leven, begint het met pesterij op school. Juzo wordt getreiterd door klasgenoot Akai, hetgeen op een dag gruwelijk uit de hand loopt. Tien jaar later is Akai zijn slachtoffer al lang vergeten, maar dan verschijnt het alter ego van Juzo, No. 13, ten tonele: een explosieve krachtpatser die zijn zinnen heeft gezet op gewelddadige wraak....

imageimageimageimage

avatar van pascal83

pascal83

Wilde ik ook al toevoegen, maar stond gewoon niet op imdb ... iemand een trailer?

Draait trouwens op IFFR.

avatar van pjotr

pjotr

Op de officiele site staat wel een trailer (teaser) maar die is wel èrg minimaal.

avatar van Diesel

Diesel

Klinkt best goed dit.

Mooie trailer.

avatar van Hemdale

Hemdale

Mooie film. In principe een wraak film, alleen niet zomaar één, top sfeer, prachtige (!) shots en gewoon allemaal erg cool maar ook weird op sommige momenten. Ik heb mij uitermate goed kunnen vermaken met dit werkje.

Onderhond

Zeker een erg fijn filmpje dit.

Gelukkig maar, want had er op zich ook wel wat verwacht. Zitten een aantal geweldig knappe en coole scenes in, met name alle scenes in dat hutje (met als hoogtepunt dat naakt dansje) en de eindscene.

Inoue Yasuo gaat voor een duister sfeertje. No13 is een blitsfilm die uiterst traag vooruit gaat. Mooie shots, erg goed geëdit, leuke soundtrack, maar eigenlijk is de film niet vooruit te branden. Net dat brengt een erg sterk sfeertje met zich mee. En natuurlijk Nakamura Shido, die echt een meesterlijke rol speelt. Eén van de betere geflipte weirdos die in films rondlopen. Maakt het alleen nog maar zieker

Qua sfeer zou ik het een beetje met The Machinist kunnen vergelijken denk ik, hoewel No13 net dat iets minder gestileerd is. Beetje jammer, aangezien het contrast met sommige scenes net iets te groot is vind ik. Maar wel een pak leuker dan The Machinist. Wat sappiger, minder droog. Dikke 4* voor dit werkje. Erg goed mee vermaakt, en komt zeker aan z'n verwachtingen tegemoet. Yasuo mag z'n volgende film uitrollen. Aanrader.

avatar van PeterNL

PeterNL

Erg coole film (vooral de scenes in het "hutje" waren subliem).

avatar van Linn

Linn

Whoa sugoii ne!!

Super filmpje goede duistere sfeer. En de scenes tussen Juzo en zijn alter ego in het huisje waren subliem! Lekkere wraakfilm gemaakt op de manier waar ik zo van hou.

(jammer van mijn slechte subs maar toch nog goed kunnen volgen met het karige Japans dat ik ken) Goed acteerwerk en verveeld geen moment!

Heb genoten 4,5*

avatar van Jules15

Jules15

Binnenkort hier remake van!

natuurlijk die amerikanen weer.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Edit: zie net dat ik hier geen mening heb staan. Vond het een behoorlijk sterke film met fijn duister sfeertje. Heb hem op dvd, dus zal hem nog wel eens herzien voor een uitgebreidere mening.

avatar van kinjutsu

kinjutsu

Erg verfrissend filmpje.

Had hem al een tijdje op m'n to-see lijst staan, en nu ik hierboven las dat er weer eens een remake van gemaakt werd, werd het maar eens tijd om hem te bekijken.

Onderhond schreef:
met name alle scenes in dat hutje (met als hoogtepunt dat naakt dansje)

PeterNL schreef:
(vooral de scenes in het "hutje" waren subliem).

Linn schreef:
En de scenes tussen Juzo en zijn alter ego in het huisje waren subliem!

Nou goed, te beginnen met het hutje. Het hutje was natuurlijk een metafoor voor Juzo's bovenkamer, leuk gevonden. Leuk als Juzo op een gegeven moment door zijn alter ego uit het hutje wordt gewerkt. Iets wat in de rest van de film goed te merken is, aangezien Juzo daarna de controle over zijn alter ego verliest, en deze op allerlei momenten ineens opduikt, wat voor de nodige schrikeffecten zorgt. Met name dat de alter ego even zijn tong over de onder buurvrouw haalt. Voor de rest vond ik het "hutje" niet zo heel spectaculair.

De showdown in de basisschool op het einde vond ik wel top. En het zelfde geldt voor het korte stukje animatie ergens midden in de film. Al met al een lekker duistere, goed uitgewerkte en originele wraak-film.

Jammer dat Yasuo zo lang op z'n 2e laat wachten! 4*

gauke

Een somber, zelfbewust, gewelddadig verhaal, wat artistiek van opzet maar het komt quazi over. Ik denk omdat de kwaadaardige, smakeloze, bizarre geweldscènes zo doelloos zijn. De film is te parodoxaal om je te raken, wordt nooit een karakterdrama en het camerawerk is bevreemdend. Ook begrijp ik de bedoeling van de naaktscènes niet.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Door zijn alledaagsheid (met name in het begin) vond ik dit juist heel aangenaam. Aangenamer dan de meeste stijl/genre genoten. Dat quasi dat gauke hier beschrijft vond ik dus juist een pluspunt. Zo'n einde ook, dat is toch wel een einde dat ik graag zie.

Het dansje dat OH noemt is één van van die verstrooiiende scènes, die bovendien ook nog eens heel mooi is. Kan ik het ook eindelijk weer eens eens zijn met Onderhond, dat was toch al weer even terug.

Misschien nu nog wat ondergewaardeerd. Ga ik zeker nog eens kijken en dank aan FatMike voor de gift! Ik had m toch altijd laten staan, maar dat bleek dus zeker onterecht.

MENEER L3GIOEN

Ik verwachtte eerlijk meer een J-horror in de trend van Cheuuaat Gaawn Chim en/of Wai Dor Lei Ah Yut Ho, maar wat ik kreeg was een ontroerende en naargeestige psychologische uitdieping over dualisme, wraak en de duistere kant van de mens. De film neemt de tijd om haar verhaal op te bouwen, en het was zeker eens verfrissend om een film te zien waar je ook niet volledig kunt meegaan in de acties van de protagonist, of ja misschien in dit geval wel een antagonist. De scenes in het hutje (vooral de dans tussen de keerzijdes) waren prachtig. Ik ben diep onder de indruk van Rinjin 13-Go.

MENEER L3GIOEN schreef:

Thailand en Hong Kong

MENEER L3GIOEN

Die films komen inderdaad uit Thailand en Hong Kong, maar Rinjin 13-Go is een Japanse film.

Onderhond

Maar het is raar om een J-Horror in de trend van een Thaise/HK film te verwachten Qua horror hebben die landen toch elke een verschillende kijk op het genre. Soms wat oneerbiedig samengebundeld als asian suspence, maar dat was meer voor de marketing dan dat er echt een connectie was. Ik denk dat Zuid-Korea nog het dichtst aansluit bij Japan qua horror, maar die films oogden dan wel wat verzorgder.

MENEER L3GIOEN

Misschien inderdaad raar om de landen te gebruiken als richtlijn, maar beiden films neigen meer naar een slasher/ martelfilm. Tenminste in mijn herinnering. Rinjin 13-Go is psychologisch veel meer uitgediept: de dualiteit van de mens, goed/kwaad en hoe gebeurtenissen hadden kunnen zijn als ze anders waren gelopen. Wat ik trouwens ook het enige minpunt vind aan de film. Of ja minpunt, lees het eerder als een vraagstuk. Als Akai niet verminkt was geraakt, zien we dat het alter ego uiteindelijk toch er is. Zoekt de film het dan toch meer in een psychiatrische richting dat hij geestesziek is of zo? Ik kan me vinger er zo niet op leggen.

Fijn weerzien.

En daar zit Shido Nakamura zeker voor iets tussen. Wat een geweldige rol zet hij hier toch neer. Heerlijke vent die deze film verheft tot een klein meesterwerkje.

Al moet gezegd dat ook Inoue zelf veel moois laat zien, zeker wanneer de genre elementen komen bovendrijven. Het dramatische deel is misschien net wat te gewoontjes om te kunnen overtuigen, zowel visueel als qua soundtrack laat hij het daar een beetje schieten.

Maar wanneer de revenge scenes of de momenten in hun hutje zich aandienen is het wél plots volop genieten. Het contrast is net wat te groot tussen beide kanten van de film, maar overall weet deze Neighbor No 13 makkelijk te overtuigen.

Blijft een cool en apart filmpje, dit, dat maar weinig van z'n pluimen verloren heeft.

4.0* en een uitgebreide review