Den Som Dræber - Fortidens Skygge (2011)

Alternatieve titel: Those Who Kill - Shadow of the Past

Denemarken
Misdaad / Drama

geregisseerd door Birger Larsen
met Laura Bach, Jakob Cedergren en Lars Mikkelsen

Forensisch psychiater Thomas is terug bij zijn ex-vrouw en realiseert zich dat zijn werk in de weg staat van een gelukkig gezinsleven. Tot grote ergernis van zijn collega Katrine neemt Thomas ontslag bij de politie met het plan terug te keren naar zijn vroegere baan bij de universiteit. Maar terwijl zijn laatste werkdag nadert, krijgt Thomas te maken met een heftige zaak die een fout uit zijn verleden naar boven brengt.

avatar van Norman Mailer
In het grauwe Copenhagen ontwaakt een sociopaat, vastberaden zijn getormenteerde fantasieën tot uitvoering te brengen. De motieven van de seriemoordernaar zijn niet bijster origineel – ach, kom daar ook nog maar 'ns om – en gaan het geestesoog vér te boven.
Genre-eigen, mijns inziens. De geest van een seriemoordenaar is lastig te doorgronden, óók voor forensisch psychiater Thomas, zo blijkt gaandeweg.

Fortidens Skygge is een uiterst grimmige en, op momenten, zeer expliciet gewelddadige thriller. De kracht ligt in de donkere sfeer én de tijdige wending die de film neemt. Du moment Fortidens Skygge lijkt vast te lopen op obligate paden, laat het die voorspelbaarheid los. Sterk.