Giallo a Venezia (1979)

Italië
Thriller / Horror

geregisseerd door Mario Landi
met Leonora Fani, Gianni Dei en Jeff Blynn

Inspecteur DePaul onderzoekt een dubbele moord in de haven van Venetië: architect Fabio is doodgestoken met een schaar, terwijl zijn vrouw Flavia verdronken is. Het opvallende feit dat Flavia na verdrinking weer uit het water is gehaald door de moordenaar intrigeert DePaul. Samen met zijn assistent Maestrin ondervraagt hij kennissen van de slachtoffers, en al snel ontdekt hij dat Fabio een seksverslaafde cocaïnegebruiker was. Niet lang daarna begint een vriendin van het vermoorde echtpaar, Marizia, dreigende telefoontjes te krijgen van een vroegere geliefde.

avatar van Vascago
Lijkt me wel wat deze gallio.

Is het een giallo, of een soft-porno/erotische thriller. Een echte giallo is het zeker niet, daarvoor mist het naar mijn mening teveel stijlkenmerken. Wel is Giallo a Venezia sterk sexueel getint met zeer veel naakt die neigen naar porno (enkele redelijk expliciete scenes). Het verhaal lijkt vaak een excuus voor de sexscenes met als gevolg dat we een erg dun verhaal krijgen met weinig spanning, platte dialogen en houterig acteerwerk. Dat maakt van deze film naar mijn mening niet meer dan een zeer matige soft pornografische thriller.
Waarschuwing: niet voor kijkers met een zwakke maag. Sommige scenes zijn grof en zeer smakeloos.

We kunnen een Italiaanse exploitation film uit the seventies die draait om de activiteiten van een deranged serial killer en de naam giallo zelfs in de titel voert,zonder gewetensbezwaren wel een ...giallo noemen.Zij het eentje uit de periode van de giallo decadentie,dwz dat niet eens meer de moeite wordt genomen om een fatsoenlijk plot in elkaar te knutselen of dmv (quasi) arty cinematografie de boel wat op te leuken.Alles draait slechts om shockvalue en sleaze.
GAV heeft de reputatie de ranzigste giallo ever te zijn, en voor zover ik kan beoordelen terecht

De sleaze wordt verzorgd door flashbacksequenties waarin we het in den beginne dood gevonden koppeltje in actie zien.Het mannetje daaruit was namelijk een walgelijke pervert met sterke neigingen tot voyeurisme,exhibitionisme en SM die zijn wijfje op alle mogelijke manieren misbruikte en liet misbruiken .Dit resulteert in plenty,overigens veel te lange en volstrekt overbodige sexscènes die gelukkig worden begeleid door over the top zwakzinnige seventies porn- achtergrond"muziek"
Het meest opvallend is echter de gore.We zien slechts 4 moorden expliciet in beeld,maar die behoren dan ook allle 4 tot de smerigste uit de hele giallo of zelfs exploitation canon.De 1ste degradeert het gekut(pun intended) van Fulci in NYR tot een kinderspelletje,terwijl de 3de me noopte om even over te slaan toen de borrelnootjes rondgingen.Overigens waren de andere 2 kills ook niet onaardig.
Wellicht ten overvloede:filmisch is dit werk absolute zooi.De cameravoering is absoluut fantasieloos,de belichting lelijk en Landi presteert het om zelfs niets met de setting te doen.Het acteerwerk is erbarmelijk,met een eervolle vermelding voor de besnorde,trashy inspecteur die slechts de meest imbeciele one- liners uitkraamt.Ergst van al:de film is niet spannend,maar dat merkt u vanzelf(ok.er blijft 1 raadseltje over).Nee geintje:het ergst van al was dat de vermoorde en verkrachte wijven niet echt lekker waren
Dat Fulci sterk door deze film is beinvloed bij het maken van het overigens superieure NYR zal duidelijk zijn,en dat NYR vergeleken bij deze film het toonbeeld is van tact,terughoudendheid en goede smaak,zal duidelijk worden.

avatar van ToNe
pippo il buffone schreef:

Landi stopte zoiets vergelijkbaars in Patrick Vive Ancora, ditmaal met de 'moeder' uit Le Notti del Terrore.

avatar van wendyvortex
Lijkt als onze alledaagse giallo te beginnen, tot we ons bij een kwartier beginnen te realiseren dat we vanaf de vijfde minuut in een soft-porno te zijn terechtgekomen inclusief uitermate coole soundtrack.
Aaah na vijftien minuten gaat de inspecteur weer op onderzoek uit en slaat de killer (ditmaal gemaskeerd door weerspiegelende zonnebril) weer toe.
Tsja de verhouding kinky soft-porno/giallo thriller is hier zo'n 50/50.
Nu vind ik de dames in kwestie bepaald niet lelijk en mede door de soundtrack mogen we het toch wel bovengemiddeld noemen in het genre.
Het moordonderzoek dient vernamelijk om wat scenes aan elkaar te breien.
En dan onze killer!!! Die gaat zo grof te werk dat zelfs ik (en ben wel wat gewend) af en toe even moet slikken.
Sleazy, ranzig, kinky, cool..hoog tijd voor een mooie re-release want voor zover ik weet gaan er alleen nog wat oude VHS-tapes van rond.

Meneer Bungel
Bruut en sexy: eitje!

pippo il buffone schreef:
Ik vond er nog zeker wel wat leuks tussen zitten; vooral in combi met de wat spannendere soundtrack stukjes (itt de 'big band' -?- stukken die in al hun pompeusheid een bijzonder randje creëerden).

avatar van yeyo
Venetië wordt opgeschrikt door een aantal gruwelijke moorden. Wat is het motief? Seks en drugs? Ongetwijfeld. De politie neemt het onderzoek in ieder geval bijzonder licht op en de commissaris-die als gimmick om zich te onderscheiden steeds een hardgekookt ei bij heeft, Bogey krabde wel 'ns aan z'n oor, ik eet een eitje moet hij gedacht hebben-staat ervan te kijken dat zijn collega's niet vaker in de stemming zijn voor grappen en grollen. Een forensisch psycholoog stelt dan weer: "commissaris, als we elke Italiaanse man die zijn vrouw tot perversie dwingt zouden moeten opsluiten, eindigt heel het land achter de tralies." Je zou het bijna gaan geloven gezien het enorme aantal van dit soort sickies dat Italië in zijn golden age produceerde. Toch wil ik ze allemaal zien!

avatar van Collins
Een giallo en afgaande op de vele expliciete erotische scènes en de verregaande gore is het wellicht één van de meest pornografisch getinte en shockerende films uit dat subgenre. Het bekijken van de film is een bevreemdende ervaring.
Typisch voor het subgenre is het ontbreken van een uitgebreide en ingewikkelde verhaallijn. In deze film is die lijn ook erg dun. Met de zin 'een mysterieuze seriemoordenaar gaat stevig tekeer' is het verhaal al heel behoorlijk samengevat.
De scènes om de verhaallijn heen zijn gevuld met minutenlange erotiek, met lachwekkend politie speurwerk en met fantasieloze dialogen. En hoewel het vele naakt goed te versmaden is, zijn de kills de echte hoogtepunten in de film. Tijdens de afleidende praat- en seksscènes keren de gedachten na een minuutje of wat al weer onbedwingbaar terug naar het leitmotiv. Kills willen we zien! Grandioze kills willen we zien! En die kills zijn het aanzien meer dan waard. Zelden heb ik ze zo pervers ingewreven gekregen. Heftig.
In een gemiddelde giallo valt bij gebrek aan een degelijk verhaal altijd genoeg te genieten. Zo is er dan altijd nog het schone camerawerk en de kunstzinnige cinematografie om je hart aan op te halen. In deze film is die vorm van genieten niet aanwezig. We moeten het doen met expliciete seks en brute gore. Ook leuk, maar de typische giallosfeer ontbreekt hierdoor wel. En dat is een groot gemis.
En zo hobbelt de film op sfeerloze wijze via seksscène, brute gore en onderzoekende dialoog naar het einde, dat zowaar nog een verrassinkje inhoudt met betrekking tot de moordenaar en de moorden. Toch nog even een leuke intellectuele afleiding in een film vol geestdodende erotiek en shockerende gore. De geest wil af en toe ook bediend worden. Naast knap camerawerk en mooie cinematografie, miste ik dat afleidende elementje nog het meest.