• 8.255.608 stemmen

Sjecas Li Se Dolly Bell (1981)

Drama / Komedie | 107 minuten

Genre: Drama / Komedie

Alternatieve titels: Do You Remember Dolly Bell? / Sjećaš Li Se, Dolly Bell

Oorsprong: Joegoslavië

Geregisseerd door: Emir Kusturica

Met onder meer: Slavko Stimac, Slobodan Aligrudić en Ljiljana Blagojević

Oorspronkelijke taal: Bosnisch

Plot Sjecas Li Se Dolly Bell

Een jonge popzanger, Dino, leeft met zijn moslimfamilie aan de rand van Sarajevo. Thuis regeert vader, op school het communisme. Hij groeit snel op in het werkersparadijs in het Joegoslavië van de jaren 60. Dino droomt ondertussen van filmsterren en van de jonge prostituee Dolly Bell. Het welzijn van de werker is een vereeuwigde schaduwwereld, waarin vooruitgang wordt afgemeten aan het aantal jaren dat het duurt voordat men kan verhuizen naar een nieuw appartement, of aan de weinige centimeters vlees die een stripper laat zien in het licht van een mijnwerkerslamp.

image

avatar van neo

neo (crew films)

Bleek dat de dvd die ik kocht geen ondertiteling had...

avatar van Purmerend

Purmerend

Is wel goed voor je talenkennis .

Ik ben dit jaar in sarajevo geweest en heb deze dvdgekocht. Ik vind het echt een leuke film maar ja het is ook een film van Emir Kusturica

avatar van Arnie

Arnie

Erg fijne film van Kusturica. Een typische jaren '60-sfeer, vergelijkbaar met films van Milos Forman of Jiri Menzel, maar gemaakt begin jaren '80, vermoedelijk vlak voor Tito's dood. Het communistische leven in een federatief Joegoslavië ziet er nog erg gezellig uit. Jeugd versus ouders, ideologie versus a-politieke jongerencultuur, het zit er allemaal in. Voor mijn gevoel staat dit vrij ver af van Kusturica's latere films waarin hij met Goran Bregovic samenwerkte in knotsgekke Balkan-gypsyfilms, maar dit is evengoed stijlvol en vertederend. Je vraagt je af waarom hij hier zo vanaf is gestapt.

Overigens, die plotomschrijving is erg mooi en biedt een goede analytische context.