Bangkok Dangerous (1999)

Thailand
Actie / Misdaad

geregisseerd door Oxide Chun Pang en Danny Pang
met Pawalit Mongkolpisit, Patharawarin Timkul en Premsinee Ratanasopha

Kong is een professionele huurmoordenaar die sinds zijn jeugd niet meer kan spreken. Kong is kil, dodelijk en stil. Het gruwelijke werk dat hij doet is een voortdurende en onpersoonlijke wraak op de wereld om hem heen. Geweld is voor hem slechts een uitlaatklep voor zijn emoties. Als zijn beste vriend neergeschoten wordt, probeert hij anders tegen de zaken aan te kijken, maar is daar emotioneel niet toe in staat. De komst van het jonge meisje Fon lijkt daar verandering in te brengen...

avatar van FillumGek
Kleine tegenvaller. De cinematografie is ok, maar soms te veel van het goede. Net als de muziek, vaak klinkt het lekker, maar soms overdrijven ze weer. Buiten deze bijzonderheden blijft er een standaard misdaadfilmpje over, met een niet zo boeiend verhaal en niet zulke interessante personages.

De film scoort vooral punten door enkele lekkere scenes en het einde.

avatar van belchinees
Met plezier naar gekeken. Voor mij ook de beste Pang-film dat ik reeds gezien heb.
Jammer dat ik een dvdcover had waarop het einde zowat gespoiled werd, en dat was toch wel zwaar de moeite .

avatar van kinjutsu
Ik heb iets met posters vandaag... wie is er in geslaagd om die mooie poster hier weg te halen? Je gaat me toch niet vertellen dat het geen originele poster was he?

EDIT: Ohja ik zie het al het was de amerikaanse poster.. Hmm dat is dan ook voor het eerst dat een amerikaanse mooier is. Jammer.

Interessant werkje. Erg van genoten. Vooral liefdes verhaaltje tussen de twee personages vond ik wel leuk door de film gewoven. Heel simplistisch en oppervlakking, maar leuk gedaan.

Aparte keuze om zoveel verschillende stijlen te gebruiken. Voelde af en toe aan als experimenteren met verschillende software en cameratechnieken. Nergens echt storend, - al was ik soms van mening dat sommige editing en filters erg lelijk waren. Daar tegen over stonden echter wel weer een hele hoop toffe cameratrucjes en hele toffe montage.

Niet de film die ik verwachte - daar vond ik vooral de actie te braaf, maar zeker een DVD die ik nog graag eens opzet.

avatar van Ramon K
Leuke herziening zo na 6 jaar. Geëxperimenteer met beeld viel nu veel minder op en stoorde me geenszins. Visueel erg leuk en met een aardig plot. Vooral het liefdesverhaaltje is erg aandoenlijk. Eindscene is erg mooi.

Vroeg me af of het liefje nu eigenlijk Thais is. Erg mooie vrouw. Meeste Thaise vrouwen (zoals de vriendin van Joe) hebben altijd erg hoekige jukbeenderen waardoor ze iets mannelijks krijgen.

avatar van Ramon K
Ik snap trouwens niet dat ze dit gaan remaken (zelf nota bene). Cage is Amerikaan en het personage is niet doofstom. Hadden ze daar niet beter een nieuwe huurmoordenaarsflick van kunnen maken ipv te teren op een al bestaande film? Ach ja...

Sowieso is het volgens mij beter als de Pangs gewoon weer uit Hollywood verdwijnen. Daarnaast mag broertje Oxide Danny ook wat meer laten vallen, al ligt dat misschien wat gevoeliger

Beetje jammer dat het er soms op lijkt dat de broers hun filmcarriere niet helemaal serieus nemen, want vooral bij Oxide ligt gewoon een enorme brok talent. Zou mij niet verbazen als die op het juiste moment nog eens een waar meesterwerk uit zijn mouw zou weten te schudden.

avatar van Ramon K
Ik heb eigenlijk ook te weinig van de broertjes gezien. De Aziatische horror grijpt me niet zo dus ik zal eens op zoek gaan naar wat anders van de Pangs. Nog tips?

Aangezien jij toch wel van noir dingen houdt is die C+ Jing Taam misschien wel wat voor jou. Erg typisch detective verhaal, maar wel met de flair van Oxide Pang. Niet zozeer de detective met sigaar variant, maar donkere steegjes en verlaten gebouwen genoeg. Mon Seung is een compleet mindfuck filmpje, geen idee of je daar wat aan hebt. Wel de meest visueel imponerende film van Oxide vond ik.

En The Tesseract zou je eigenlijk ook wel eens moeten zien dan. Wordt hier enorm slecht gewaardeerd en verwacht eigenlijk dat je het ook niet super zal vinden, maar is toch een zeer eigen stukje cinema.

De rest valt allemaal redelijk onder de noemer Aziatische suspens, als je daar niet zoveel mee hebt zit er weinig tussen dat je van idee zal doen veranderen denk ik

avatar van Goto
Ook One Take Only (Som and Bank) is een prachtig filmpje. Met weer veel leuke filters en prachtige editing.

Beetje belachelijk aangezien die overal in de winkel ligt, maar één van de weinige films die ik nog niet gezien heb van de broertjes Volgens mij een redelijk unieke/vage benelux release.

avatar van Ramon K
Bedankt voor de tips. Vooral C+ Jing Taam en Som and Bank lijken me wel wat. Lijkt me ook meer iets in de stijl van Bangkok Dangerous... Ik zal er eens achteraan gaan.

Onderhond schreef:
Volgens mij een redelijk unieke/vage benelux release.

Zit gewoon in de asiamania selectie.

avatar van hannes64
Zeer goeie en harde asian......de remake was ook zeker niet slecht.

avatar van film88888
Bangkok Dangerous is een echt meesterwerk met nog iets extra vond ik.

Heel knap juweeltje van de broertjes Pang.

De hoofdrol speler was erg goed, en boeiend aan het acteren, en de rest ook.

Het verhaal greep me echt helemaal, en ik was elke minuut gefocused in de film, en ik zat er een beetje in bij bewijzen van spreken. Het verhaal vond ik heel mooi, en ontroerend, en liet me soms aan Leon denken, maar echt een actie film zou ik niet zeggen. Ik vond het meer een actie drama, met nog wel romantiek in.

Het camerawerk was briljant echt prachtig ! Maar dat zijn we gewoon van de mensen van het oosten, en bijna elke asian film is knap gefilmt.
De montage's, en dialogen waren ook heel mooi.

Elke scene was gewoon echt smullen, en genieten.

Beste asian film die ik ook heb gezien tot nu toe.

Ik zou zeggen een 4,0 sterren, maar het verhaal heeft me echt gepakt, en ik vond het zo, maar echt zo prachtig, en romantisch op sommige vlakken dat ik toch door het mooie, en orgineel verhaal een 4,5 geef.

Goto schreef:

Zit gewoon in de asiamania selectie.

Zie hem anders niet op de site. Op Bol.com stond trouwens wel dat er een nieuwe versie voor november gepland staat. Is dat niet de Asiamania versie?

avatar van Goto
Ik heb/had het over Som & Bank, niet over Bangkok Dangerous. Die laatste is gewoon te bestellen bij Bol, daar heb ik hem ook vandaan. (Zit voor zo ver ik weet niet in de asiamania selectie.)

avatar van sinterklaas
Ah, Bedankt. Hij is anders in de winkel de laatste tijd moelijk te krijgen.

avatar van Donkerwoud
Een van de eerste Aziatische toppers die ik ooit zag, en ik viel meteen voor de heerlijke cinematografie en de typische symboliek.

avatar van sinterklaas
Eindelijk als Aziatische filmgek heb ik Bangkok Dangerous kunnen aanschouwen. Die eerst nog best moeilijk te vinden was heb ik hem eindelijk op dvd. Het was inderdaad een erg mooie film van de Pang-Bro's in hun beginperiode.

Film is zelf best goedkoop, dat zie je nog wel eens aan bepaalde dingen en de hoofdrol speler heeft ook nog maar heel weinig films op zijn lijst staan. Maar verder is dit heel mooi gedaan. Met daarnaast een mooi verhaal en ook nog mooi uitziende shoot outs die inderdaad iets weg moeten hebben van John Woo. Bepaalde wapengeluiden vond ik wel wat minder, maar ok. Daarnaast vond ik die mooie Fon ook een prima aanwezigheid tonen en zijn de flashbacks ook mooi gemaakt met de kindertijd van Kong in zwartwit en de beginperiode van zijn huurmoordenaartijdperk in kleur maar dan met strepen en tikken door het beeld heen. Allemaal zeer mooi gemaakt.

Ook is de typische overtollige Aziatische melodrama weer aanwezig.

Maar verder mooi debuut van de Pangs en dit keer was het ook even wennen aangezien ik van de Pang broertjes allen nog maar horrorfilms heb gezien.

avatar van JJ_D
Het was op het forum van ‘Fallen Angels’ (Wong Kar-Wai) dat de vergelijking gemaakt werd met deze ‘Bangkok Dangerous’, waar ik voorheen nog nooit van gehoord had. Absoluut onterecht, zo blijkt, want de Pang-broeders zijn onwaarschijnlijke stilisten – Wong Kar-Wai vindt in hen misschien zelfs zijn gelijke (en dat wil al wat zeggen). Hoewel ze er niet voor terug deinzen om hun film te overladen met pompeus en nogal kitscherig kleurgebruik, mag ‘Bankok Dangerous’ er visueel zeker zijn. Ook de regie is namelijk ontzettend “hip”: nu eens zenuwachtig, dan weer heel statisch – zolang het sfeerverhogend werkt zullen de Pang-broers het gebruiken. En natuurlijk zijn de slowmotion-sequenties nogal overdreven (zeker als ze aangedikt zijn met wat hip-hop-achtige gangstermuziek ), maar de dreiging die van dit Bangkok uitgaat is enorm – en dat was ook de bedoeling.

Toch ben ik niet onverdeeld enthousiast. Tegenover het visueel enorm interessante aspect staat immers een ronduit slap verhaaltje, dat zich heel standaard ontwikkelt. Ook dat kan nog enigszins zijn, maar het liefdesverhaal is er teveel aan. Het stevige tempo is plots volledig zoek, de psychologische uitdieping staat op een heel laag pitje (en maakt de hele affaire absurd oppervlakkig) en de film dreigt ronduit saai te worden. Het zijn de bikkelharde “shoot-outs” (met een ijzige klasse vastgelegd), die de film nog overeind houden.

Het verbaast me overigens dat de Pang-broers mij zo onbekend in de oren klinken. Ik ga vast en zeker op zoek naar wat ander werk van deze heren, en hoop dat ze in de tussentijd geleerd hebben om wat meer aandacht te besteden aan de uitwerking van de plot. ‘Bangkok for Sale’, ‘The Tesseract’, ‘Diary’ en ‘The Detective’ gaan op het verlanglijstje. En is die remake van ‘Bangkok Dangerous’ een beetje de moeite waard?

Net wat stoerder dan de remake vooral dankzij de vele slowmotions, dik aangezette maar effectieve soundtrack en de vele montagetrucjes. Heb me goed vermaakt en snap het nut van de remake na het zien van deze versie eigenlijk ook niet zo goed.

avatar van Verhoeven
Een week geleden schreef ik dit over Bangkok:

Vandaag mee begonnen maar viel naar ongeveer een uurtje plots in slaap. Waardoor dat kwam weet ik niet. Maar de film zelf valt me zwaar tegen. Hypermontage en flitsende beelden. Beiden heb ik normaal geen problemen mee maar omdat we door de halve film van flashback naar heden gevoerd worden vind ik de opmaak behoorlijk storend. Soms heb ik echt het gevoel dat de ''Pang Brothers'' niet weten wat ze aan het doen zijn. Tot nu toe pas één goede film van ze gezien.

Een aantal dagen terug dan toch afgekeken. En ik blijf erbij dat de opmaak behoorlijk storend is. Het enige wat de film nog goed maakt is de romance tussen het jonge meisje en de professionele huurmoordenaar die sinds zijn jeugd niet meer kan spreken. Dat word af en toe sterk verbeeld door bijvoorbeeld het geluid af en toe weg te laten. Ook de shoot-out op het einde vond ik degelijk gedaan. Nog te druk gemonteerd maar er zit meer gevoel in de beelden. Om dat te verduidelijken moet ik even in spoilers scrhrijven. Waar de huurmoordenaar langzaam in elkaar zakt zie je het meisje door de politiemacht heen breken om bij hem te komen. Zet daar ook nog een gevoelig liedje op in en de film weet je uiteindelijk toch nog te raken in je hart. Wat ben ik toch ook een gevoelig mannetje.

Tjee, wat te maken van deze film. Zag hem ooit eens, maar wist er eigenlijk niets meer van.

Vaak stijlvol, soms overgestileerd. Vaak een leeg vat, soms ook gevoelig mooi. Vaak erg sterke scenes, soms strontvervelende inkakmomenten. Vaak erg van de hak op de tak (ongetwijfeld bewust) dat soms irriteert. Vaak kitscherige muziek, die toch ook vaak werkt. Het prachtige eind brengt hem bijna nog op 4 sterren, maar bijna is niet helemaal.

avatar van Querelle
Geluid, camera en editing grenzen aan de perfectie. Goeie muziek wordt af en toe helaas onderbroken door iets zeer cheesy. Zelfde geldt voor het scenario. Ik klamp me vast aan de positieve aspecten, want sommige scenes behoren tot het beste. Fijn hoofdpersonage en acteur ook.

Nomak
Prima misdaadfilm met een boeiende maar ook trieste verhaallijn. Vooral de relatie van de killer en het meisje vond ik erg mooi, de actrice die de rol van Fon speelt is ook erg knap. De film heeft een goede mix van drama en actie en vooral het einde springt eruit als Kong zichzelf en zijn slachtoffer met één kogel door het hoofd schiet. Visueel is het ook allemaal dik in orde, het camerawerk is dan ook geweldig met al die verschillende stijlen die er gebruikt worden. Op het acteerwerk valt ook niets aan te merken, dat is gewoon goed. Bangkok Dangerous is dus een prima film met een aantal verrassende wendingen.
De versie met dat Amerikaanse flutacteurtje in de hoofdrol hoef ik echter niet te zien.

avatar van Gang_Star
Aardige actie/misdaadfilm. Deze versie is om te beginnen veel beter dan de versie met Cage. Deze versie bevat gelukkig veel betere scene's. Vooral dat moment dat Kong op straat wordt overvallen waar Fon bij is, en de overvallers opeens genadeloos omver knalt. Waardoor Fon gelijk het beroep van Kong weet. En uiteraard zoals hierboven mij vermeld, is het einde intrigerend wanneer Kong zelfmoord pleegt terwijl Fon aan komt rennen.

avatar van Black Math
Sterk. Vooral de discoscenes zijn visueel overweldigend, verder een sterke soundtrack en een flitsende montage. Soms is het tempo niet helemaal het mijne, maar dat is slechts op enkele momenten. Het zorgt er wel voor dat dat ik na afloop met een 'bijna, maar net niet' gevoel zit.

Het verhaal was aardig, de hoofdpersoon heeft natuurlijk een keihard beroep, maar komt desondanks als zeer sympathiek op me over. Leuk trouwens hoe audiovisueel wordt omgesprongen met dat hij doof is. Er is duidelijk sprake van chemie met de andere personages, natuurlijk met name met het meisje Fon, die overigens door een erg knappe dame gespeeld wordt. Het geheel voelt oprecht aan, vandaar dat ik graag 4* geef.

avatar van Insignificance
Klein juweeltje. Alles onder het mom van zeg het met beelden. De Pangs gebruiken een rijkelijk gevulde trukendoos om hun verhaal te vertellen, Allerlei visueel geklooi, te veel om op te noemen en dat levert in eerste instantie misschien een ietwat dwarrelend relaas op, maar waar zo'n back story vaak vooral krampachtig tot stand komt, krijgt het hier heel wat extra cachet.

Een beetje grillig in z'n (vele) muziekkeuzes en met betrekkelijk weinig dialoog, kan ook bijna niet anders als je hoofdrol doofstom is, maar ik hou juist van het koele, zwijgzame type. Beide stoer, maar ook broos. Mooie rollen die worden opgefleurd door de relatie met de twee dames. Vooral rondom Fon houden de Pangs het delicaat genoeg om daadwerkelijk iets voor te stellen.

Ondertussen borrelt er ook nog een fatalistisch sfeertje in de film. Het komt voort uit het beroep en uit het milieu, maar er hangt ook een grauw-vale sluier over de doorgaans vrolijke Aziatische kleuren. Een ideaal broeinest voor zoiets, dit zwoele Bangkok met haar drukke uitgaansleven en onderwereld. Het keerpunt, de verkrachtigingsscène, is intens en rauw geknipt.

Ik vind dat wel het knappe aan deze film. Het werkt als geheel, maar veel van de individuele scènes zijn echt smullen geblazen. Die kun je zo als kortfilms inzetten. Zoals bijvoorbeeld de moordaanslag op het mysterieuze doelwit. Subliem in beeld gebracht. Zo schimmig dat het eng wordt, een nachtmerrie, een soort urban horror. Niet het enige dat een lust voor het oog is.

Fijn herziening.

Had verwacht dat de film iets gedateerder zou overkomen, het is ook wel duidelijk een product van de 90s. Maar toch heeft deze film meer te bieden dan enkel wat hip was toen.

Visueel nog steeds sterk, ook de soundtrack is best fijn. De Pangs boetseren er een cool en strak filmpje mee, dat halverwege ook nog nét genoeg diepgang meekrijgt om het einde op twee vlakken te laten scoren. Zowel emotioneel als actiegewijs is het raak.

Mooi begin van hun carriere, nog voor ze meer de horrortoer opgingen (al zijn ze uiteraard nooit exclusief horrorregisseurs geweest, enkel door de willekeur in het Westen lijkt dat misschien zo). Zeer fijn misdaad/actie filmpje dat niet echt een remake nodig bleek te hebben.

4.5* en een uitgebreide review