Bangkok Dangerous (1999)

Thailand
Actie / Misdaad

geregisseerd door Oxide Chun Pang en Danny Pang
met Pawalit Mongkolpisit, Patharawarin Timkul en Premsinee Ratanasopha

Kong is een professionele huurmoordenaar die sinds zijn jeugd niet meer kan spreken. Kong is kil, dodelijk en stil. Het gruwelijke werk dat hij doet is een voortdurende en onpersoonlijke wraak op de wereld om hem heen. Geweld is voor hem slechts een uitlaatklep voor zijn emoties. Als zijn beste vriend neergeschoten wordt, probeert hij anders tegen de zaken aan te kijken, maar is daar emotioneel niet toe in staat. De komst van het jonge meisje Fon lijkt daar verandering in te brengen...

avatar van Ramon K
Een fijn filmpje, dat het moet hebben van zijn vertolkingen en de harde actiescenes. Alleen drie grote minpunten. Ten eerste is het een simpel verhaaltje zonder te veel diepgang en bevat de film een paar overbodige scenes. Ook wil ik melden dat het camerawerk te energiek is. En ook de vele stijlvarianten zijn te veel van het goede. Zo gaat het beeld van kleur naar zwart/wit, van slomotion naar versnelling, van stilstaand beeld naar trillend beeld en dit is storend. Overdaad schaadt nu eenmaal. Zo wordt ook een flasback op het ene moment in kleur gefilmd, dan weer in zwart/wit en daarna met strepen in het kleurbeeld. Dit is echt niet meer te volgen. Toch zorgen sommige cameratrucjes voor een paar hele frisse scenes en ik raad de mensen toch aan deze prent een keer te bekijken....kun je zien wat je allemaal met camera en beeld kunt doen. 3 sterren

avatar van petey
Hebben teveel naar Wong Kar-wai gekeken en zijn niet in staat zijn niveau te halen.

prachtige film op lowlands nu bijna een jaar geleden gezien. Heb toen in een bioscoop waar het 40 graden was de film afgekeken met het zweet druipend van mijn lichaam. dat wil wel wat zeggen.
Ik moet zeggen dat het camera werk mij het meest is bijgebleven. Prachtig gewoon. Voor mij was het geen overdaad.

4 sterren

mooi gefilmd!! En op het eind moest ik echt wel een traantje wegpinken!!

Mijn bedoeling om Signs en One Hour Photo te huren was mislukt, omdat ze allebei uitgeleend waren. Ik wou niet zonder films de zaterdagavond doorkomen (wie wel op deze site ) dus toe heb ik een beetje op de gok deze film meegenomen. Ik had al vaag iets gehoord over deze film en ook dat de Pang broertjes niet de minste waren. Dat blijkt wel uit deze verassend goeie film. Het flitsende filmen van de Pang broertjes stoorde mij aan het begin een beetje, maar daar raakte ik gedurende de film wel aan gewend. De cast doet het erg goed. Ik vind het toch op de een of andere manier altijd erg moeilijk om dat te zeggen van Aziatische en Indiase films, maar hier kon je zien dat het toch niet de eerste de beste waren. Het verhaal is misschien een beetje simpel en clichématig, maar toch niet zo erg dat het het vermaak verstoorde. Het einde, dat niet heel onverwacht komt aangezien alle vrienden van de dove moordenaar, en dus iedereen van wie hij hield, zijn vermoord. Hij heeft dus nergens meer om voor en mee te leven geeft aan deze actiefilm een dramatische tint, wat de film erg mooi/goed maakt. (voor mij dan). Voorlopig 3,5*, maar na herzien misschien wel 4*. Hij zit in ieder geval er dicht tegen aan.

Verassend goede film! Verhaaltje was misschien niet al te origineel toch kon de film mij van begin tot eind boeien en op een gegeven moment had ik niet eens meer door dat er thais werd gesproken! 3,5*

avatar van Goodfella
Uitstekende film over een doofstomme huurmoordenaar met een lief vriendinnetje, die de strijd aanbindt tegen een misdaadsyndicaat met een vrouw aan het hoofd. Een orgineel gegeven dus vol erg heftige en orgineel in beeld gebrachte actiescènes waar John Woo op een aantal momenten een puntje aan kan zuigen (de gebroeders Pang doen hun naam dus eer aan). De film was echt geweldig geweest als het verhaal zich nog wat meer op de hoofdpersoon had geconcentreerd. Z'n eenzaamheid en de hopeloze wereld waarin hij leeft worden hier en daar wel aangestipt, maar te weinig uitgewerkt om een geloofwaardige indruk te maken vond ik. De Pangs kiezen liever voor de volgende flitsende actiescène en ach... ik heb daar ook niet ècht een probleem mee eigenlijk

Ik had deze film gehuurd een beetje op de gok gehuurd.
Gelukkig pakte deze gok heel erg goed uit.
Een hele ontroerende film, zeker naarmate het einde naderd.
Verder heeft de film natuurlijk nog de leuke camara-effecten.
Zeker een film om nog eens te kijken, 4*.

avatar van Sjan
Erg goede film, die redelijk 'moeilijk' was om te kijken voor mij, vanwege de weinig gesproken tekst, de vreemde montage (wel erg mooi én originele vondsten) en de verschillende soorten muziek die ook razendsnel per scene veranderen. Het bovenstaande is niet negatief bedoeld. Het einde van de film is echt geweldig! 4*

avatar van The Eye
Een dikke thumbs-up voor de montage, wat een werk zal dat geweest zijn. Mooie stijlvolle film (zowel qua camerawerk als hoe de dingen getoond worden) en ook sfeervol, met name de discotheek, door het gebruik van de muziek, het licht en de lichteffecten heb je het idee dat je daar zelf ook een Shing-hi biertje drinkt. Normaal moet ik het niet zo hebben op flitsende en snelle (actie)films, maar deze kon mij van begin tot eind boeien en krijgt daarom ook 3,5*

avatar van Sjan
Ik vind persoonlijk dat hoesje met die twee gele randen onder en boven en met in het midden Kong met dat pistool tegen zijn hoofd veeeeeel mooier, of is dat hoesje een spoiler? Anders zou ik het leuk vinden als er iemand de moeite wilde nemen om dat hoesje er op te zetten Maar ja wie ben ik?

Ja is een beetje een spoiler. En bovenstaande is een originele poster. Is ook wat waard.

tovenaar
Van mij mag deze blijven staan, geeft op een of andere manier de sfeer van de film wel goed weer.

Qua sfeer geeft het wel een goed beeld mee, maar qua 'mooiheid' stem ik toch voor de poster waar Kong met een pistool tegen zijn hoofd staat.

Me too, ik vond 't dan ook helemaal geen spoiler. (Ondanks dat ik het volgende tussen spoilerhaakjes ga zetten, hehe) Je weet namelijk nog niet of hij de trekker over zal halen of niet...
Eerlijk gezegd vond ik de poster zelfs een heel klein beetje bijdragen aan de film, zegmaar het idee van een "flashforward to the end" aan het begin van een film zoals bij vele films. Of juist dat de hele film een flashback is van die poster

Ik vond het soms een raar film.. maar Hij had zeker stijl... ik vind de gedrag van die hoofdpersoon ook erg vet...

Film leek soms op een muziekclipje, je hoorde constant maar muziek door de film, niet dat het slecht is, maar dat maakt juist de film spannender.En als er gewoonweg doorheen gepraat werd, zou het -voor mij dan- een slechtere cijfer krijgen.

En einde is zeer ontroerend. 3,5 *

djelle
Dit is een zeer goed werkje van de gebroeders Pang. Hij had enorm veel stijl en creativiteit, originaliteit en diepgang. Er kwamen veel verrassende wendingen en gebeurtenissen in voor en symboliek schuwde dit drama ook nooit.

Het verhaal is inderdaad erg standaard, eenvoudig en wat cliché maar dankzij een goede, en vooral enorm originele uitwerking met tientallen originele scenes die het geleidelijkaan opbouwden en vorm gaven werd het ruimschoots goedgemaakt. Verschillende anti-cliché plotwendingen en situaties hielpen ook om dit een volwaardig origineel artistiek meesterwerk te kunnen noemen. De dialogen waren ook redelijk goed, maar erg veel kwamen er eigenlijk niet in voor. Deze film bewijst dan ook dat je soms meer kan zeggen en overbrengen zonder de karakters te laten spreken! Prachtig gewoon.

De stijlvarianten van het camerawerk waren zeker niet overdadig, maar wel gedurft. Het klikte op één of andere manier en was zalig goed gelukt. één van de sterkste punten zelfs van de film. Echt veel actiescenes waren er niet maar als ze opdoken, (eigenlijk meest in de allerlaatste scenes) waren ze inderdaad fenomenaal stijlvol. Origineler kan je het niet hebben denk ik. Om nu te zeggen dat er momenten in zaten die Woo overtroffen is dik overdreven. Het is gewoon een totaal andere stijl die je onmogelijk kan vergelijken.

Deze film is voor mijn part zeer stijlvol en ultra-origineel (zowel qua actiescenes, camerawerk, uitwerking...) en heeft sterke personages, diepgang, symboliek, creativiteit, potentie, kracht, zelfs spanning en romantiek(die nooit te melig of voorspelbaar wordt, of te veel in de verf te staan komt), goeie sfeer, filosofie... kortom alles wat een filmliefhebber kan bekoren en boeien tot op het einde. (Ik was zelfs ontroerd door het triestige verhaal, en zeker op het einde en dit is serieus lang geleden dat een film dit kon teweegbrengen bij mij, wil toch ook wat zeggen) Een van de beste in zijn genre. Verdient minimum een 4.

avatar van bisse
patjenmgn schreef:

met jouw naam zou ik daar waarschijnlijk ook niet bij stilstaan

avatar van bisse
Ramon K schreef:

Deze film is juist het bewijs dat de in jouw ogen bestaande overdaad heel goed kan werken. De verschillende stijlvarianten en het geweldige energieke camarawerk zijn nodig als tegenpool voor het simpele uitgangspunt van het script. Zonder deze aspecten was de film namelijk helemaal niks geweest. De hele film is een prachtig uitgewerkte stijloefening die het magere script voor de volle 100% rechtvaardigt. Daarnaast is de film heel duidelijk te volgen.

avatar van DOA
DOA
Geen 20 verschillende Yakuza families of zo maar een lekker simpel verhaaltje waarbij je relaxed achterover kunt zitten zonder te denken dat je een belangrijke stukje gaat missen.

Ow ja Ramon K.. Dat versnellen en dan vetragen,van zwartwit naar kleur en van stilstaand beeld naar trillend beeld...
Dat was juit erg mooi vond ik...

Ik geef deze GOEDE film 4,5 sterren.

Erg lekker filmpje.

Gekocht en herzien vandaag, en bevalt me steeds meer. Lekker actief gestyleerd werk, past perfect bij de film. Voeg daarbij het lieflijke romantische subplot, wat aardig volk, erg coole setups, en je hebt een van de betere actiefilms.

Haalt niet het niveau van een Time & Tide vind ik, die's nog een stuk frivoler, maar wel een erg mooie en goede film. Hinkt lang als een dikke 4* voort, het einde sleept de film naar een kleine 4.5*. Erg waardig, erg geladen en effectief. Beste van de Pangs.

avatar van Chr.s
Heb deze ook nog liggen, wou hem toevallig vanavond met een maat gaan kijken.

avatar van YuLaw16
John woo achtige film, ik heb genoten

prettige film, wellicht iets te veel effecten en jammer van de magere soundtrack die niet veel toevoegd

Vind de soundtrack juist wel veel toevoegen, erg hip en dat is de film zelf ook. En de piano-deuntjes zijn ook erg mooi. 5 *

Net gelezen dat ze deze gaan remaken... Met Nicholas Cage in de hoofdrol...

Klik hier.

Hoorde zelfs dat het hoofdpersonage niet eens meer stom is (en dus gewoon kan praten). Toch een opvallende verandering, aangezien het dramagedeelte daar toch wel degelijk op leunde in deze film.

avatar van maxcomthrilla
Superfilm!

Op zowat alle vlakken wist deze film mij te bekoren.

Visueel gezien viel er veel te genieten, de kleuren die in deze film gebruikt worden ondersteunen de enerzijds kille wereld en anderzijds de mooie wereld die over liefde gaat. Verder veel close ups van onder meer rondrazend verkeer en pracht beelden van een boksgevecht.

Het camerawerk was ook dik in orde. De camera zwiepert alle kanten op en filmt de personages vanuit verschillende standpunten. Hoogtepunt was de scène dat iemand het toilet verliet en de camera, die ondersteboven hing, dit registreerde. Maar het absolute hoogtepunt was de achtervolging, de achtervolgingsscène in Blood Diamond verwatert er gewoon bij. De mooiste achtervolgingsscène die ik ooit gezien heb: deze achtervolging is een grote adrenalinestoot doordat de camera bovenop de vluchtende personages zit. Het is dynamisch en energiek, waardoor ik op het punttje van mijn stoel zat.

De muziek is ook groots. Bijna constant is hij aanwezig, niet op de voorgrond, dan wel op de achtergrond. De vele dansbeats en de lekkere groovy sounds dragen bij tot fijne prikkelingen op auditief gebied.

En tenslotte zat het ook goed met het verhaal, soms lekker grof en soms pakt hij je op sociaal emotioneel gebied. Hele fijne film, die meerdere zintuigen in werking zet. Ik ga hem snel aanschaffen op dvd. Een film met 5* perspectief, maar voor nu een dikke 4,5*

avatar van JayLunar
Slechte Woo-wannabe. Het verhaal, voor zover daarvan sprake is, wist mij geen moment te grijpen. De overdreven cameravoering en editing werkt voor geen meter, de muziekscore klinkt nergens naar, en wat de acteurs doen is ook niet veel soeps (alleen die chick met make-up houdt zich staande).