House of Wax (2005)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Elisha Cuthbert, Chad Michael Murray en Paris Hilton

Wanneer hun auto tijdens een rit pech krijgt, komen zes studenten in een spookachtig stadje in de binnenlanden terecht. Hun nieuwsgierigheid krijgt de overhand wanneer ze geïntrigeerd raken door het macabere Huis van Was in het stadje. Ze komen er al snel achter dat het stadje niet is wat het lijkt en dat ze weg moeten zien te komen voordat ze het slachtoffer worden van een inventieve moordenaar...

avatar van DutchTakeshiro
Vermakelijke remake van het origineel uit 1953. House of Wax is een film met het algemeen bekende verhaal: tieners stranden op een verlaten plek en zoeken hulp. Het is een concept waar zeker wat leuks mee gedaan kan worden. Voor een horrorfilm slaagt House of Wax best goed. Het gevoel van déjà vu zal je als kijker best wel eens hebben, tijdens het kijken van deze film zal je dat waarschijnlijk ook wel hebben. Het trucje is al honderd keer gedaan, maar dat maakt voor een "verstand op nul" film zoals deze verder weinig uit.

Er wordt redelijk geacteerd door de cast. Uiteraard zijn de personages luidruchtig en lijken ze het verstand en geduld van een twaalfjarige te hebben. Elisha Cuthbert valt het meest op. Zij doet het allemaal net wat beter dan haar tegenspelers. Ze heeft ook nog eens een mooi gezicht om naar te kijken. Paris Hilton is in ieder geval een absoluut wrak en kan echt niet acteren. gelukkig speelt ze een oerdom blondje (héél waarheidsgetrouw), en we weten allemaal wat er met blondjes gebeurt in horrorfilms.

House of Wax heeft een leuk sfeertje. Het concept van wassenbeelden in films is vrij uniek en daardoor onderscheidt deze film zich beter dan andere generieke horrorfilms. De film ziet er gelikt uit: prima camerawerk en gedetailleerde locaties. De film weet zelfs nog voor een enkele kleine verrassing te zorgen. Ik moet wel zeggen dat de film te lang is. Ik blijft toch vinden dat 90 minuten meer dan genoeg is voor een gemiddelde horrorfilm. Vooral het begin van de film is vrij saai en nodigt niet uit om verder te kijken. Al met al heb ik me prima kunnen vermaken.

avatar van Kondoro0614
House of Wax

Ik werd vooraf vanaf twee kanten benaderd. Een kameraad van mij zei dat de film erg vet was maar hier op MovieMeter kreeg ik verschillende hints dat de film niet helemaal te pruimen is en zelfs wat tegenviel. Achteraf heb ik me prima vermaakt met deze niet zo spannende horror die toch nog best wel bloederig kon zijn. Helaas toen ik Paris Hilton zag zakte de moed mij in de schoenen. Waarom doe je zo'n actrice in een film als House of Wax terwijl hij bij lange na helemaal niet slecht is. Maar, wanneer het hoofd van Paris Hilton alleen al om de hoek kwam kijken werd ik er niet helemaal blij van. Het verhaal is echt geinig om te volgen en het concept is super leuk bedacht. Helaas vond ik de Special Effects in het eind wat minder maar, prima vermaakt in de middag!

avatar van cantforgetyou
Na 10 jaar weer eens gezien. Super goede horror film. Grove kills. Maar vooral het smeltende wax house op het laatst ziet er erg mooi uit. De acteurs zijn dom en irritant. Paris Hilton speelt erg leuk. Iedereen heeft commentaar op haar, maar ik vind ze cool en ondeugend. Deze film blijft in mijn collectie.

avatar van Mr-Mcmovie
Typische horror slasher met toch dat beetje meer.

Collet-serra zijn films zijn altijd mooi aangekleed en ze hebben meestal meesterlijk camerawerk wat hier ook meteen opviel.

De film heeft een niet te korte speelduur dus er is genoeg tijd aan besteed voor een goede opbouw en voor de juiste spanning te crieeren ook met de aanwezige intense muziek.

De gehele cast vond ik helemaal niet slecht op Hilton na.

Te gekke kills (vooral als wade zijn gezicht perongeluk werdt afgesneden)
Maar ook visueel prachtig als op het einde heel het house of wax de grond word ingesmolten was zo heerlijk gedaan dat dat toch een hoogtepuntje werd.

avatar van keimpeS
Degelijk horrorfilmpje met een paar leuke killings, echter kon het voor mij de spanning niet goed vasthouden. Ik wil binnenkort weleens de versie met Vincent Price gaan kijken, erg benieuwd naar!

avatar van jeroentjuhhhhh
Had hem voor m'n gevoel te laag beoordeelt. Blijkt na herziening ook absoluut het geval (vorige score was 1.5*). Na het zien van House of Wax met Vincent Price leek dit me een prima moment om deze totaal onvergelijkbare ''remake'' aan te gooien. Serra's debuut heeft veel meer connecties met Wax/poppen films uit de 80's (Tourist Trap, Waxwork..) die zich meer als slashers voordoen en niet het verhaal rond de creator uitdiepen. Zeer moderne update dus, duidelijk in de nasleep van remakes zoals Texas Chainsaw Massacre gemaakt. Veel aandacht voor de sets. Sterke, lugubere art direction. Met name de climax heeft daar baat bij, waar dan wel weer een duidelijke verwijzing naar het origineel te vinden is. Heeft denk ik vooral een slechte reputatie omdat je met Paris Hilton toch een bepaalde verwachting schept die misschien niet helemaal past bij een film die kwalitatief toch behoorlijk goed in elkaar steekt. Zo campy is het allemaal niet. Serra laat zien genoeg te kunnen met het genre en het is fijn om hem terug te zien met The Shallows. Prima moderne slasher.

avatar van n00r
Simpele maar leuke horror film.

leuke film.heb me zeker vermaakt.nu al een tijd niet meer gezien,word weer eens tijd.

avatar van IH88
“Please don't kill me.”

Redelijke horrorfilm. House of Wax heeft een aantal gruwelijke moorden, een naargeestig sfeertje, een heerlijke final girl in Elisha Cuthbert en voor de rest acteurs die netjes in volgorde worden uitgemoord. Voorspelbaar is het allemaal wel, maar vooral het laatste gedeelte in dat huis van wax is sterk gedaan. Al het voorgaande valt wat tegen, maar dan zorgt Cuthbert ervoor dat het niet snel verveelt. Over het acteren van Paris Hilton moet maar zo weinig mogelijk worden gesproken.

avatar van joolstein
In 1999 werd filmmaatschappij Dark Castle Entertainment opgericht door Joel Silver, Robert Zemeckis, en Gilbert Adler. Die naam was een hommage aan B-filmmaker William Castle. De eerste twee films van de maatschappij waren dan ook remakes van zijn films. Hierna volgde een paar films met een origineler verhaal. Wat al die films gemeen hebben is dat het goed uitziende B-films zijn. Fijne films die netjes tussen de lijntjes van het genre kleurde. En met deze House of Wax is het dan ook niet anders. De film draagt wel dezelfde naam als de gelijknamige film uit 1953 maar verder dan de titel en wat zeer leuke verwijzingen heeft deze film nauwelijks iets gemeen met die andere. Echter origineel is deze film niet, het doet leentjebuur bij de bekende slashers; als Halloween en vooral ‘Texas Chainsaw Massacre’ Wat de film wel doet is; precies laten zien wat je bij een horrorfilm graag wil zien. Griezelen bij “leuke” moord-scènes. Als je de film wil afrekenen op zijn goed doortimmerde verhaal of wel-ontwikkelde personages dan faalt het op alle vlakken. Ook het acteerwerk is niet bijster goed. Elisha Cuthbert is de enige uitzondering. Die andere bekende actrice die aanwezig is; Paris Hilton doet precies wat je van haar kan verwachten maar door haar gave sterf-scene wordt het haar vergeven. Het duurde ongeveer een half uur naar aanvang voordat de film pas een paar zaken heel goed deed. Zo is er dan een prettige onaangename, grimmige sfeer, prima effectieve gore en het wassen-huis wat prachtig was gerealiseerd. Ondanks diverse kritiekpunten heb ik me als horror-fan zeker goed vermaakt met deze film.

avatar van alexspyforever
Ik ga me aansluiten bij joolstein. Ik vond deze zeker wel vermakelijk en heb me er zeker niet mee verveeld na een langzaam half uur heeft de film een goed tempo tot het einde. Elisa Cuthbert is inderdaad een pak beter dan de rest van de cast. Paris Hilton had niet erg veel te doen daarmee stoorde ik me niet aan het feit dat in haar geen grote actrice schuilt. Als je een hoop slechte films hebt gezien dan valt haar acteren nog wel mee vind ik. Vooral de scènes als de was en de poppen er aan te pas komen zijn schitterend. Misschien had het korter gekund maar goed. Neen, ik heb niet vergeleken met de originele House of Wax (die eigenlijk ook al een remake was van Mystery of the Wax Museum), het zijn toch heel andere verhalen.

avatar van Shadowed
Redelijke horror.

Nog nooit het origineel gezien, en deze kwam toevallig voorbij op een zender dus heb maar gekeken. Het is allemaal natuurlijk niet erg origineel en de "Bad guys" waren maar saai. Alsnog heb ik doorgekeken en zo slecht was ie uiteindelijk ook weer niet.

De spanning of angst is nergens voelbaar maar er zitten een paar prima kills in en prima momentjes om de film vermakelijk te houden. Met af en toe en lekker goor moment. Dus het is allemaal zo slecht nog niet.

Tja, wat kan ik nog meer zeggen. Als je niks te doen hebt kan je hem wel opzetten. 2,5* Zelfs Hilton viel wel mee