A Grande Arte (1991)

Brazilië
Drama / Thriller

geregisseerd door Walter Salles
met Peter Coyote, Tchéky Karyo en Amanda Pays

Peter Mandrake (Coyote) is in Rio om de edele kunst der fotografie vast te leggen: beelden van de diepste emoties die niet vervagen. Na de moord op een prostituee komt een vriendin bij hem die een floppy-disk van een crimineel heeft en bang is deze af te geven. Als ze vermoord wordt zal hij op onderzoek uit moeten.

Moet de A niet achter Arte staan?

Nee, 'A' is hier geen lidwoord maar een voorzetsel in een Franse uitdrukking.

FisherKing
Schijnt een van de beste performances van Peter Coyote te bevatten. Nu nog wachten op een DVD release.

neo (crew)
En regie van Salles!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
TV-detective.

Deze niet al te bijzondere detective valt vooral op door mooi camerawerk en de narratie van Coyote. Hij speelt puik, maar de omslag van zijn character doet de film weinig goed. Ondanks de prettige mysterieuze sfeer blijkt het plot gaandeweg sowieso niet sterk en doet denken aan gemiddeld TV-werk.

Redelijk.

avatar van Moviestar1979
Dit was de eerste speelfilm voor regisseur Walter Salles Jr. Voorheen regisseerde hij enkel documentaires.

De film is voor sommige liefhebbers uitgegroeid tot een cultfilm onder het mesvechten. Er zitten een paar mooie scènes in, maar helaas vond ik het verhaal zelf nogal zwak. Ik kan me voorstellen dat een beperkte doelgroep een moord zou doen voor de DVD. Hier in Nederland zal men onder de titels "A Grande Arte " en "Exposure " niets vinden. Wel onder "High Art."

2,5 *