Captain Newman, M.D. (1963)

Komedie / Drama

geregisseerd door David Miller
met Gregory Peck, Tony Curtis en Angie Dickinson

1944. Zaal 7 van het legerziekenhuis is de psychiatrische afdeling, geleid door kapitein Newman. Zijn afdeling wordt door het leger niet serieus genomen. Als er een nieuwe verpleger komt wordt deze voor zaal 7 geronseld. Hij verdiept zich in psychiatrie, kan goed met patiënten omgaan en is daarom populair.

Een iets te monotone combinatie van een oorlogsdrama en een komedie over een psychiatrische afdeling van een militair ziekenhuis in de tweede wereldoorlog, waar de patiënten met medeleven en humor behandeld en benaderd werden. De regisseur, alhoewel het een kleurenfilm was, maakte vakkundig gebruik van schaduw en licht. De gehele cast speelde uitstekend. Er was een opmerkelijk melodramatische bijrol van tienerster (zanger) Bobby Darin, die daarvoor een Oscarnominatie kreeg. Hij zou in 1973 op 37-jarige leeftijd overlijden aan de gevolgen van een open hartoperatie. Een nog jonge Robert Duvall herkende ik niet.