Santa Fe Trail (1940)

Alternatieve titel: Slaven in Opstand

Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Curtiz
met Errol Flynn, Olivia De Havilland en Raymond Massey

1854. De kadetten op West Point krijgen ruzie over het slavernij-vraagstuk en als straf worden ze na hun promotie naar het zwaarste probleemgebied gezonden. Waar de spoorbaan ophoudt en het oude Santa Fe pad begint, vloeit erg veel bloed zolang Kansas geen keuze heeft gemaakt om een slavenstaat of een vrijstaat te worden.

avatar van Dogie_Hogan
Woensdag 1 juli a.s. op de ARD (00.20-02.05u.).

Na 'Dodge City' zijn Errol Flynn en Olivia De Havilland weer samen in een Western.

Ronald Reagan als generaal Custer, ik ben benieuwd...

avatar van speedy23
Dogie_Hogan schreef:

Ronald Reagan als generaal Custer, ik ben benieuwd...

Het is een voorgeschedenis op de Amerikaanse Burgeroorlog Dogie, dus toen was het nog Luitenant Custer.

Heerlijke film, maar geschiedkundig een miskleun van jewelste. Het lijkt wel alsof de makers van de film voorstanders waren van de slavernij. Alle abolitionisten worden hier afgeschilderd als dieven, moordenaars en ander gespuis, was zeer zeker het geval niet was.

avatar van Poisonthewell
Je moet tegen een behoorlijk stootje kunnen, maar deze film is inderdaad erg leuk juist vanwege zn belachelijke geschiedvervalsing. Ik heb me rot gelachen om Massey's John Brown.

avatar van Roger Thornhill
Zoals gebruikelijk bij deze regisseur doet een korte samenvatting geen recht aan de vaart, de meeslependheid en de vaardigheid waarmee de film gemaakt is. Errol Flynn knap en charismatisch als altijd, een indrukwekkende Raymond Massey (die stem!) als de totaal bezeten John Brown (er kan geen lachje vanaf), de gebruikelijke "love interest" (Olivia de Havilland), de even gebruikelijke komische noot (het duo Alan Hale en en Guinn "Big Boy" Williams als stoethaspels met harten van goud, een voorkeur voor drank en een gemeenschappelijk liefje: "I'm engaged to her!" -- "Well who ain't?"), een sidekick die in de liefde uiteraard het onderspit delft (Ronald Reagan!), een goede onaangename schurk die de eindcredits natuurlijk niet levend haalt (Van Heflin) en een terabyte aan historische onjuistheden (zie historyonfilm.com) -- kortom, Hollywood op z'n best.

Flynn : "We're going after them!" Reagan : "Hey wait a minute, they outnumber us three to one!" Flynn : "Well, if it makes you nervous, don't count 'em!"