Ridicule (1996)

Frankrijk

geregisseerd door Patrice Leconte
met Charles Berling, Jean Rochefort en Fanny Ardant

Versailles, 1780 aan het hof van Lodewijk XVI. Grégoire Ponceludon de Malavoy komt naar het hof. Hij wil de keizer vragen geld te investeren in een project van hem. Hij heeft een ingenieus plan bedacht om de moerassen droog te leggen en op die manier ziektes tegen te gaan. Hij koestert een beetje hoop dat de keizer dit een interessant project vindt. Grégoire komt erachter dat er corruptie heerst en zal een andere manier moeten bedenken om de aandacht van de keizer te trekken.

avatar van Wolkenmeter
Normaal houdt ik niet zo van kostuumfilms, maar deze was wel boeiend

Wat is dat eigenlijk een "kostuumfilm" ?

Viel tegen erg oppervlakkig had meer van de intriges verwacht.

avatar van FlorisV
Ik kan deze wel aanraden. Het gaat namelijk niet alleen om de aankleding, de valse intriges en de verfijnde dialogen, maar ook om de uiteindelijke boodschap die nog steeds relevant is en in een ijzersterke rede aan het eind naar voren komt. In plaats van zich te amuseren met gekonkel en intellectuele spitsvondigheden zou de plaatselijke adel zou zich moeten bekommeren om de problemen van de bevolking, is de aanklacht van de film.

Volgens sommigen valt de beginscene wel erg uit de toon omdat die zo expliciet gefilmd is: je ziet zowat vol een snikkel in beeld van iemand van "adel" die een andere vernederd door over hem heen te urineren. Proost!

Sfeervolle schets van het leven aan en rond het hof van Lodewijk XVI, waar vriendjespolitiek en corruptie, onderkruiperij en frivoliteiten het dagelijks leven vormden en waar alleen het woord "esprit" telde en de waarde van de edele afging van zijn bekwaamheid om rijmpjes en woordspelingen te vormen. Aldus is de film een geslaagde aanklacht op de houding van deze machtshebbers, hun desinteresse voor de menselijke problemen, hun effenaf ridikuul bestaan en het bewijs dat de Revolutie onvermijdelijk was.
Knappe film.