Heimat - Eine Deutsche Chronik (1984)

Alternatieve titels: Heimat, Heimat 1, Homeland: A German Chronicle

4,38

Duitsland
924 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Edgar Reitz
met Marita Breuer, Peter Harting en Dieter Schaad

Het verhaal van het dorpje Schabbach in de Hunsrück in Duitsland tussen de jaren 1919-1982. De centrale hoofdpersoon is Maria, die we op zien groeien van een 17 jarig meisje tot een oude vrouw, en haar familie. De familie, die zoals het hele Duitse volk door een crisis gaat na de Eerste Wereldoorlog, de opkomst en val van het Nazisme en de Tweede Wereldoorlog. De wederopbouw wordt gevolgd door welvaart voor het dorp (als symbool voor het gehele land) na de Tweede Wereldoorlog.

159 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van ZenZin
Verbluffend meesterwerk !

Serie 1, 2 en 3 zijn één geheel. Met als hoofdperson Herman.
Dat het met tussenpozen is gemaakt maakt het nog interessanter.

Over de geschiedenis van de vorige eeuw ,gezien en beleefd/doorleefd door "gewone" mensen
( eigenlijk iedereen dus) en over hoe individuen zich al dan niet kunnen/willen/moeten ontwikkelen en er tegelijkertijd niks wezenlijks verandert.

Economische vooruitgang maar ook steeds meer complexiteit, het wordt niet allemaal leuker en makkelijker op.
Met zeer veel gevoel en poëtisch gepresenterd.

kappeuter (moderator)
Krijgt re-release in de bioscoop via EYE: vanaf 19 mei

avatar van Flipman

En komt ook op Blu-ray uit!

avatar van AC1
Ik ben wel benieuwd hoe de gerestaureerde versie eruit ziet! Op een groot scherm viel de oude DVD versie niet meer te bekijken.

avatar van Flipman

Nee, dat zei je al. Ik vond op YouTube al wel een klein voorproefje maar niet in HD. Zag er echter wel goed uit en inderdaad in 1.66:1 (5:3 ofwel 15:9 dus).

avatar van AC1
Even de beeldkwaliteit bekeken op Blu-ray ... Fantastisch! Wat een verschil met de DVD! Heimat 1 is nu ook in 1.85:1.

avatar van Bélon
Ik heb deel 1 & 2 in de bios gezien en volgens mij was de beeldverhouding niet helemaal 1.85:1. Deze review spreekt van 1.66:1 (keuze van regisseur). De beeldkwaliteit was inderdaad heel erg goed voor zo'n oude TV serie (vanwege 35mm bron).

Was een aardige zit met 4 uur -wel met pauze gelukkig- maar het was wel zo goed dat ik ga proberen de komende weken ook de rest te zien in bios. Het is trouwens goedkoper om de Bluray/DVD set te bestellen: behalve als je bijv. een Cineville pas hebt.

avatar van zoutzak

De gerestaureerde versie (4K) is te zien op het film by the sea festival, verdeeld over 2 dagen!

avatar van mcdaktari

Ben hier heel benieuwd naar, maar ik kan hem nergens vinden.