La Montagne Magique (2015)

Alternatieve titels: The Magic Mountain | Muntele Magic

Frankrijk / Roemenië / Polen
Animatie / Drama

geregisseerd door Anca Damian
met de stemmen van Christophe Miossec, Jean-Marc Barr en Jerzy Radziwilowicz

Documentaire in animatievorm over Adam Jacek Winkler (1937-2002), een Pools avonturier, fotograaf, kunstenaar en bergbeklimmer die gevlucht was naar Frankrijk. Hij was een idealist die wordt omschreven als een Don Quichot van de twintigste eeuw. De documentaire volgt Winkler toen hij in de jaren 80 naar Afghanistan ging om in het leger mee te vechten tegen de Sovjet-Unie en de Mont Blanc beklom om op de top een vlag neer te planten waarop "solidariteit" stond geschreven, dit als teken van steun aan het Afghaanse volk.