Fyra Nyanser av Brunt (2004)

Alternatieve titel: Four Shades of Brown

Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Tomas Alfredson
met Robert Gustafsson, Jonas Inde en Johan Rheborg

Four Shades of Brown is een kleurrijke uitvergroting van menselijk (Zweeds) gedrag en gewoontes, verteld in vier verhalen. Een goedgeklede man heeft zojuist zijn levenswerk voltooid en ontmoet zijn lotsbestemming in de vorm van een klein mannetje van hout. In het zuiden van Zweden probeert een ijverige vader zijn zoon te stimuleren, door hem in te wijden in de bescheiden geneugten van de crematie van kleine dieren. In Göteburg komt een groep mensen van diverse pluimage bijeen in de veronderstelling dat ze gaan leren koken. En ergens in het noorden sterft een patriarch. Zijn zoon woont de begrafenis - met een sterk oosters karakter - bij.

Was te zien op IFFR 2004. Haalde een hoog stemgemiddelde (4.15) en behaalde een respectabele 31e plaats in de 'publieksprijs lijst'.

avatar van Leo1954
Prachtige film, waarin alle 4 de verhaallijnen de vader de hoofdrol speelt. . Ik vermoed wel dat ik veel heb gemist van de verschillende Zweedse accenten, maar geen film om snel te vergeten.