The Other Side of the Door (2016)

Verenigd Koninkrijk / India
Horror

geregisseerd door Johannes Roberts
met Sarah Wayne Callies, Jeremy Sisto en Javier Botet

Een moeder worstelt met haar gevoelens voor haar dochter en man wanneer ze de dood van haar zoon moet zien te verwerken. Door middel van een ritueel, waarbij de deur tussen de wereld van de doden en van de levenden opengaat, probeert ze afscheid te nemen van haar zoon. Al snel blijkt dat ze alles op alles moet zetten om haar gezin te beschermen tegen een kwade geest die ooit haar geliefde zoon was.

avatar van bjerik76
Toch wel een prima filmpje.
De effecten waren wel goed, schrikmomentjes en de geluiden ook.
Het decor was ook weer eens anders, dit keer geen Amerikaanse omgeving, geen Japanse, maar dit keer speelt alles zich in India af, met Indische mythes, rituelen en beelden.

Het eind dacht ik eventjes dat het een beetje was zoals ik wel vaker had gezien, maar er zat het laatste minuutje toch nog een wending in, dat je een paar minuten blijf nadenken van hoe/wat nou precies.
en begint de hele cycles eigenlijk weer van voor af aan.

avatar van mixmaster
Slap horror filmpje met een paar spaarzame schrikeffecten, de rest is cliché.
Oftewel... niks bijzonders.

gmx
Een en al cliche inderdaad, echt spannend werd t nauwelijks

avatar van Rickyman
Deze horror bevat prachtige sfeervolle beelden en effectieve schrikmomenten, bijna eng zelfs.
Helaas is het soms langdradige verhaaltje niet altijd evenwichtig en tegen het einde wordt het meer belachelijker.

avatar van Kondoro0614
The Other Side of the Door

Het is gaaf als een film je in de trailer al doet schrikken, dan begin je echt met een lekker gevoel aan de film. Van dit stukje: The Other Side of the Door. Toch is het jammer dat ze zoiets weggeven in de trailer, bij het kijken van de film schrik je er dus niet meer van want je ziet hem gewoon aankomen, dat is altijd al zonde, dat vind ik.

The Other Side of the Door brengt een prima film met zich mee, niet dat de film in het geheel ECHT eng is en daarbij kunnen we ook wel toegeven dat de film toch voor een 90% langdradig is waardoor de Jump Scare- Scenes niet tot amper werken, omdat er vaak onnodige op bouwing is in de film of, ik heb het niet goed gezien dat kan ook.

De film speelt zich af in India, krijgt tenminste een mooie Indiaanse setting en daarbij is dit overigens een land waar religie vaak erg hoog staat, of het exorcisme daar ook veel word uitgevoerd weet ik niet maar, ik weet wel dat er af en toe wat gekkies rond lopen daar. Ik kan me even niet zo goed herinneren hoe de stam hete die in deze film terug kwam, het was volgens mij niet de Hindoeïsme, als iemand dit leest en het weet laat het mij dan ook even weten.

Het verhaal was eigenlijk nog best te doen, makkelijk maar leuk. Maria woont samen met haar man Michael en hun kinderen Lucy en Oliver in India. Maria krijgt daarop alleen een auto ongeluk waardoor het auto ter water geraakt. Ze kan Lucy redden maar Oliver verdrinkt. In haar verdriet komt ze in aanmerking met een bepaalde deur, een deur waar ze weer met Oliver kan praten. Het enigste probleem is, je mag de deur hoe dan ook nooit niet openen. Toch doet dat domme mens het en de kwaadaardige geest van Oliver komt naar buiten, en terroriseert de familie. Hij kruipt in het huidje van Lucy, die bezeten word door Oliver. Nu willen de religie mannetjes Lucy hebben om Oliver weer te verdrijven en het kwade probleem de wereld weer uit te helpen. Maria laat dit niet toe, en neemt Oliver over waarnaar ze overlijd. Nu zit zij achter de deur en opent Michael, het begint weer overnieuw.

Toch erg vermakelijk met een leuk verhaaltje en een prima concept. Heb me de zaterdag avond weer vermaakt, schrikken doe ik er niet meer snel van maar een lekker duister zweertje ben ik niet vies van.

avatar van Daan258
Toch een kleine tegenvaller.
Na het zien van de trailer een aantal maanden geleden was ik zeer benieuwd naar dit filmpje.
Helaas zoals gewoonlijks doet de trailer er veel spannender en enger uitzien als dat de film daadwerkelijk is.
Ik wil zeker niet zeggen dat de film slecht was want ik heb me er verder wel prima mee vermaakt, maar ik miste toch wel de spanning, schrikmomenten en sfeer. Qua verhaal was het niet heel slecht maar het was gewoon niets vernieuwends. Acteerwerk was verder wel oké en kon er mee door.

Helaas net geen voldoende.

avatar van james_cameron
Jammer van de fantasieloze uitwerking van de plot, vooral in de tweede helft van de film, want het concept is sterk, de sfeer verontrustend en de schrikeffecten overwegend effectief. Door het verhaal te situeren in India krijgen de gebeurtenissen direct een mystieke lading mee, iets dat de film zeker ten goede komt. Helaas strompelt de film na een sterk begin maar een beetje voort, om tegen het vlakke einde vrijwel alle kracht te verliezen. Hier had duidelijk meer ingezeten.

avatar van Collins
Een hele sfeervolle film. Grossiert niet in grootse effecten. De film heeft een subtiele opbouw en uitstraling. Een vrij kaal en doorsnee begin waaraan vervolgens steeds details worden toegevoegd.
Voor je het weet, bevindt je je in een griezelig en duister atmosfeertje. Dreigend en gevuld met onderhuidse spanning. Best goed gedaan. Subtiel sfeervol dus.
Een paar schriks. Niet verkeerd, maar niet per sé nodig. Meer gedaan omdat het wordt verwacht, denk ik. De kracht van de film ligt daar in ieder geval niet.
India als locatie. Een land vol mystiek en oude geheimen. Die aspecten van India worden in de film uiteraard sterk benadrukt. Het is effectieve propaganda. De legende waarop het verhaal zich baseert past uitstekend in die mysterieuze Indiaase cultuur en geeft de film een bepaalde waarheidsgetrouwheid mee.
Aardige film. Ik werd tijdens het kijken niet erg verrast door ontwikelingen in het verhaal en ben nooit van schrik rechtovereind gesprongen, maar ben wel subtiel sfeervol ondergedompeld geweest. Dat voelde prettig.

Matig.

Een horrorfilm die weinig nieuws brengt, behalve dan dat het allemaal op een andere locatie afspeelt. En op zich zou dat ook wel kunnen werken. Indië is sfeervol, het land wordt mooi in beeld gebracht en de lokale gebruiken en legendes krijgen een leuk plaatsje in de film. Alleen wil het niet echt spannend worden.

Ook de link met Jungle Book is hoogst eigenaardig. De film is blijkbaar opgenomen in het huis van de schrijver, de naam van de knuffel verwijst naar Jungle Book en het boek zelf wordt er ook letterlijk bijgehaald. Maar vogens mij voegt het niet veel substantieels toe aan de film zelf. Gewoon énorm veel verwijzingen, of ik moest iets gemist hebben?

Het verloop van het plot laat zich net iets te makkelijk raden, terwijl de film net erg z'n best doet om alles nog gedetailleerd uit te stippelen. Dat maakt het soms iets te saai en té voorspelbaar. Ook de geesten zijn niet eng genoeg. Less is more maar de film vindt nooit echt de goeie balans, waardoor het allemaal iets te flauw blijft.

Acteerwerk is redelijk, maar je krijgt wel duidelijk met twee verdwaalde acteurs te maken. Visueel gelukkig wel sfeervol en het duurt ook allemaal niet te lang, al had er volgens mij best nog wel een kwartiertje uit gekund om het nog wat vlotter te laten verlopen. Vooral omdat het allemaal al zo voorspelbaar is.

Niet verkeerd, maar toch vooral vulsel.

avatar van Richard_Voorhees
Na 'In the Deep' gelijk maar deze horror prent van dezelfde kineast opgezet.
Helaas heeft de film mij niet heel veel te bieden.
Een dergelijk plot is al tientallen keren in horror films gebruikt. De enige originele toevoeging is de locatie en de daarbij horende Indiase mythologie.
Veel van de jump scares zijn helaas wat voorspelbaar, waardoor de effectiviteit ervan afneemt. Verder vind ik de make-up van Myrtu en Olivier's geest niet griezelig genoeg. Wat dat betreft komen die stamleden wat beter over.
Sarah Wayne Callies en Jeremy Sisto vind ik geen geweldige man/vrouw combinatie, maar beiden doen nog hun best om er het beste van te maken. Sofia Rosinsky zet eigenlijk nog het beste personage neer als je het mij vraagt. Zij weet ondanks haar jonge leeftijd een prima acteer prestatie neer te zetten.
Deze gaat wat mij betreft op de berg haunted house films die de laatste jaren erg populair zijn. Naar mijn mening is deze dan ook verre van de beste uit het rijtje.
De poster(s) zien er overigens wel erg cheesy uit.

Met spijt heb ik deze prent volledig uitgekeken.
Om het in 1 woord te omschrijven 'SLAP'.
Niet griezelig, geen schrikmomenten, meestal voorspelbaar.

avatar van Halcyon
De exotische setting en de lokale benadering van de geestenwereld doet deze film meteen in het oog springen. Toch, als je beter kijkt, zul je zien dat er weinig tot geen verschil is met gelijkaardige films die zich in een westerse setting afspelen. Derhalve brengen de makers weinig nieuws. Er zijn wat schrikmomenten aanwezig, afgewisseld met het nodige drama, maar eigenlijk heb je alles al een keer eerder (en waarschijnlijk beter) gezien. In essentie is dit dus het dertiende exemplaar in een dozijn geestenfilms waar weinig inventiviteit en urgentie vanuit gaat. Vermakelijk blijft het gelukkig wel, daar zijn de makers immers vakkundig genoeg voor.

avatar van ikkegoemikke
“What if I could bring your son back to you just one more time?
What if I could give you the chance to say your final goodbye?”

The other side of the door” is niet echt een slechte film. Beeldtechnisch ziet het er bij momenten echt wel super uit. Daarenboven zorgden India als locatie en het voorgestelde oude ritueel voor een uniek uitgangspunt. Maar uiteindelijk was het slechts een bijeenraapsel van allerhande eerder gebruikte ideeën waardoor het allemaal achterhaald aanvoelde. Dat zou niet zo’n immens probleem zijn indien er ook een bepaalde spanning en engheid aanwezig zouden zijn. Spijtig genoeg ontbrak dit ook, waardoor dit weeral een horror werd die nooit de middelmatigheid overschreed.

Het verhaal deed me denken aan “Pet Semetary” waarin het verlies van een kind en het verlangen om het terug tot leven te brengen ook een voorname rol innam. In “The other Side of the door” zijn het Michael (Jeremy Sisto) en Maria (Sarah Wayne Callies) die in een impulsief moment beslissen om in Bombay te blijven en een gezin te stichten. Jaren later zien we hoe ze zich gesetteld hebben in een idyllisch uitziend huis ergens in het centrum van Bombay en dat hun leven werd verrijkt met de aanwezigheid van hun dochtertje Lucy (Sofia Rosinsky) en de typische familiehond Winston. Het is echter niet helemaal rozengeur en maneschijn daar er zich in het verleden een tragedie heeft voorgedaan waarbij het zoontje Oliver (Logan Creran) om het leven kwam. Maria wordt echter dagelijks gekweld door schuldgevoelens en verdriet. Gelukkig is er Piki (Suchitra Pillai) die met een grandioos idee afkomt waarbij de as van het overleden kind, een oude vervallen tempel en een avondje logeren aldaar soelaas zou kunnen brengen voor Maria’s psychologisch zwaar probleem. Dat er weer een gouden regel is die niet overtreden mag worden, is vanzelfsprekend. Dat die dan zal overtreden worden is zo klaar als een klontje.

Wat we dan krijgen is een soort “The Conjuring” made in India, waarbij allerhande voorwerpen zich ineens beginnen te verschuiven, spookachtige verschijningen telkens weer in de achtergrond verschijnen en niet te vergeten de zelf spelende piano (voor de verandering). Dat het fenomeen eerst de vriendelijkheid zelf is, om dan naderhand redelijk agressief te worden, is ook niets nieuws. En net zoals in “Lights out” is de oplossing van het probleem weeral te voorspelbaar. Gooi er nog enkele primitief beschilderde Indiase folkloristische figuren bij, Aghori genaamd, die er nogal eigenaardige rituelen op nahouden zodanig dat ze met het hiernamaals kunnen communiceren, en het plaatje is compleet. Die Aghori zijn zo van die creepy individuen die plotsklaps vanuit het niets ergens verschijnen en een vervelend, bezwerend geluid voortbrengen. Maar niet zo eng als Myrtu die zich ineens begint te bemoeien met heel de affaire. Een wezen uit de onderwereld die er angstaanjagend uitzag. Maar volgens mij werd het wel op het scherm gebracht met behulp van de “stop-motion” techniek (ook een al verouderd special effect). Voor mij was dit gegeven wel het meest positieve in de film.

Al bij al is het een ouderwets spookverhaal dat tot mijn opluchting zich niet weeral afspeelt in een Amerikaans oud herenhuis, maar wel in het duistere India waar het mystieke over het hiernamaals en primitieve rituelen nog leeft onder de oudere bevolking. Het is dus overduidelijk om als modernere, westerse mens niet te gaan experimenteren met zulke rituelen. Niets wereldschokkends, maar ook niet bijster slecht. Verwacht je wel aan enkele strategisch geplaatste schrikmomenten en een doordacht einde.

avatar van Elchapo
Ik hen mij prima vermaakt met deze film ondanks het matige acteerwerk. wat echter wel heel sterk was:de setting in India,het paste perfect bij het verhaal van de film. film kakte ook nergens in. heel erg in de verte deed hij mij denken aan een stukje pet semetary van Stephen king.... door het begraven en terugkeren uit de dood ritueel....ook daar kwam de geliefde terug als het kwaad. Maar ok dat was Totaal niet storend in deze film. 4 stars zijn dan ook dik verdiend..........

Vreemd eigenlijk dat het na onder andere Poltergeist, Pet Sematary, Ju-on/The Grudge, Insidious, Paranormal Activity en al die andere honderd voorgangers die ik hier niet ga noemen, blijkbaar zelfs tot in India nog niet is doorgedrongen dat je de doden beter met rust kan laten. Zoveelste variant dus op het succesvolle griezelthema, en het resultaat behoort niet tot de beste. De locatieverandering werkt weliswaar verfrissend en is ook goed benut door wat nieuwe elementen toe te voegen, maar de film zelf word na een veelbelovende start steeds rommeliger doordat men te veel hooi op de bekende vork neemt. In de tweede helft volgt schrikmoment zonder adempauze op schrikmoment, de ene quasi verrassende wending volgt onmiddellijk op de andere quasi verrassende wending en dat word al vlug te veel van het slechte. Bovendien zou het geen overbodige luxe zijn geweest om ook bij dit soort verhalen enige menselijke logica te hanteren: Waarom het gezin reeds na de dood van de huisdiertjes niet de benen neemt, is me een raadsel.... Dat men verderop na de gruwelijke dood van de huishoudster al vlug lekker gaat slapen en men in het algemeen sowieso vredig koel blijft onder al die geestenverschijningen....Tja, dat kan alleen in een niet doordachte horrorfilm.
Maar goed, ik geef toe dat als je er in slaagt het kritisch vermogen uit te schakelen en je je er op instelt dat de originaliteitsprijs hieraan niet hoeft te worden toegekend(want inderdaad, dit lijkt af en toe op een bijna letterlijke remake van Pet Sematary), dit middelmatig werkje best een leuke zit kan zijn.

avatar van nightbreed
3 keer niks!

avatar van DjFrankie
Creepy filmpje, geen spijt van om deze te zien. Maar wat heeft Sarah Wayne Callies, met mannen die Michael heten?

avatar van LOTR-lover
Mwah, vond deze film toch wel erg voorspelbaar en een groot 'been there, done that' gehalte hebben. Ook zaten er weer een hele hoop onlogische keuzes van de hoofdpersonen in, wat het geheel een stuk ongeloofwaardiger maakte ook gelijk. Ik vond The Other Side Of The Door nergens boven de middelmaat uitstijgen en eigenlijk ook niet eens een voldoende waard.

4/10 (IMDB)

avatar van HNCX700
Vond 'm wel 'geestig' met een standaard enge film gehalte. Je weet dat er op momenten schrikscènes komen, maar er toch telkens weer intrapt. Lekker voor het slapen gaan

avatar van dzjo-dzjo
Het is niet de engste film die ik laatste tijd heb gezien.. Maar ik vond het verhaal toch redelijk leuk bedacht.. En er zaten wel wat goede schrik effecten in, die er overigens ook best goed uitzagen. Het had halverwege de film wat meer "los mogen gaan", meer enge stukjes achter elkaar zeg maar. Maar ik heb me geen moment verveeld.. Ik twijfelde tussen 2,5 en 3 sterren, maar doordat ik me goed heb vermaakt toch 3 sterren!

avatar van TronMan
Vrij matig gebeuren, qua acteren en verhaal..De setting in India is wel een keer wat anders. Voor de rest weinig nieuws.

avatar van Shadowed
Jammer.

The Other Side of the Door was nogal gehyped volgens een paar mensen dus heb ik het maar een kansje gegeven. De locatie is toch wel goed bedacht, nog nooit een Amerikaanse film die zich afspeelt in India gezien. Dus daarbij was deze de eerste die ik had gezien.

Helaas is de film zeer houterig. de eerste 45 minuten is hij ook erg saai met matig acteerwerk ( vooral de hoofdrolspeelster ) en ik had veel moeite met er doorheen te komen. Ook omdat hij nergens super eng is.

Gelukkig is het tweede deel wat leuker, met meer schrikmomenten en spanning. Maar dat kon de film toch niet boven water houden. Gemiste kans.

Redelijk goede horrorfilm met Sarah Wayne Callies in de hoofdrol.
Sarah Wayne Callies weet me niet altijd te bekoren, ze was goed in de serie Prison Break en The Walking Dead, maar elke keer verlaat ze zo'n serie wel vroegtijdig, alsof de makers ook niet altijd tevreden zijn over haar acteerprestaties. In films heb ik haar zelden in goede doen gezien, al is het in deze film wel redelijk goed.
Het verhaal is wel goed in deze prent en ook de speciale effecten zijn dat.
Wat meer spanning was welkom geweest, maar dus al bij al niet zo'n slechte film.

avatar van Noodless
De locatie maakt het nog enigszins wat verfrissend, want dit horrorwerkje bewandelt de zoveelste typische paden rond geestverschijningen die alom bekend zijn. Dus daardoor weinig spanning en geen geslaagde schrikmomenten. Voorspelbaarheid troef dus ! Maar dat het zich allemaal afspeelt in India maakt het nog wel interessant waarbij de rituelen en handelingen van het volk een steentje bij dragen voor enige realiteitszin. Pluspunt is wel dat er ook bepaalde griezelige scènes in klare dag voorkomen en dus niet altijd in het donker. Naar het einde komen er toch een paar verrassende wendingen in het verhaal waardoor het slot toch niet voorspelbaar is als het lijkt. Sarah Wayne Callies is ook van de partij die we kennen van de serie Walking Dead. 5/10