Minnesota Clay (1964)

Spanje / Italië / Frankrijk
Western

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Cameron Mitchell, Fernando Sancho en Alberto Cevenini

Minnesota Clay (Cameron Mitchell) is een revolverheld die onterecht vast zit in de nor. Hij ontsnapt en gaat op zoek naar wraak. Hij reist naar een Mexicaans dorpje waar hij de man hoopt te vinden die tijdens zijn proces bewijs heeft achtergehouden. Clay heeft echter een groot probleem: Hij is blind, dus moet hij op zijn gehoor en instinct vertrouwen om zijn dochter te redden en om wraak te nemen.

Vanavond voor de eerste keer op tv 22.30 uur WDR

avatar van pascal83
Jammer dat ik dat nu pas lees

Alhoewel het plot leuk klinkt, valt de film wat tegen. Het geheel komt traag op gang en voordat Clay überhaupt echt blind wordt zijn we minstens een uur verder. Zo zien we Clay eigenlijk alleen maar tijdens de eind shoot out zijn blinde kunsten vertonen.

Daarbij is de film ook wat traag en gaat het te veel zijwegen in om continue te blijven boeien. Daarbij is ook de vraag of het verhaal wel genoeg drama bevatte voor 90 minuten of dat de film zich gefocust heeft op de verkeerde elementen (ik ga voor optie 2).

Desalniettemin kent de film wel enkele mooie momenten. Tijdens enkele actie scènes loopt de film vlot en kijk je weer even fris tegen het geheel aan; zeker bij de eindscène en bij de scène waarin de badguy een vrouw laat zweren op een bijbel dat ze dit keer wel de waarheid spreekt -nadat ze hem net verraden heeft- en haar daarna koelbloedig doodschiet. Een shoot out zonder een echte shoot out te zijn. Misschien wel de beste scène van de film.

avatar van Brix
Compleet op YouTube te bekijken

lezertje
Tjemig de pemig, zeg over domme westerns gesproken. Hier hebben we er een, waar toch wel een heel infantiel scenario aan ten grondslag lag. Volgens de introductie is er sinds het bestaan van het Drunner werkkamp/strafgevangenis aan de grens van Mexico en de VS nog nooit en gevangene ontsnapt. Toch lukt het Cameron Mitchel om binnen tien minuten de vrijheid te krijgen op een wel heel simpele manier. Pak gewoon een revolver die voor het grijpen ligt en gijzel de kamparts, die ook nog op zijn hand is. Verder niets nieuws onder de zon. De held wreekt de moord op zijn vrouw en sterft inde handen van zijn dochter en dat allemaal op zo een behoorlijk domme manier. Zeker van Sergio Corbucci mag je iets beters verwachten. Ook blijft de kijker in een aantal zaken in het ongewisse. Wat is bijvoorbeeld de oorzaak van Clays verlies van diens gezichtsvermogen. Lijkt mij toch wel vrij essentiële informatie.