Falkehjerte (1999)

Denemarken / Italië / Duitsland
Familie

geregisseerd door Lars Hesselholdt
met Fanny Bernth, Stefan Jürgens en Alessandro Haber

Katja is een meisje van negen jaar oud. Maar in plaats van te spelen met andere kinderen gaat Katja liever naar het bos op zoek naar vogels. Als het plotseling slecht weer wordt, valt er een jonge valk uit zijn nest. Katja pakt het beestje en zoekt samen met de vogel in een vrachtwagen bescherming tegen de regen, wind en onweer. Wanneer ze wakker wordt bevindt ze zich in Italië waar de valk aan haar ontsnapt. Om het dier uit handen van een Italiaan te houden die voor zijn hobby vogels opzet zal zij met hulp van enkele kinderen alle zeilen moeten bijzetten.

Een super goede film !
Mooi verhaal, en mooie vogels.
Alleen soms niet zo heel goed geacteerd.

Volgens mij was in het script nog niet één hele pagina gesproken tekst te vinden, zo weinig wordt in deze film gesproken. En wat je hoort is nog het meest in een bijna onverstaanbaar (slecht gearticuleerd) Italiaan dialect. Maar de beelden zijn mooi, daarvan moet de film het ook geheel hebben. Beeld en handeling sluiten goed bij elkaar aan, dus is tekst nauwelijks nodig. Wat mij betreft bijzonder in zijn soort.

Mooie film, heb ik zeer van genoten toen ik kleiner was. Laatst weer gezien, nog steeds leuk.

avatar van aspro
weer zo'n feel goed film,als klein kind zou je er van dromen van zo'n avontuur.
hij is gweoon goed!!

avatar van soom
Van begeleider A. mocht ik al Bloedbroeders lenen (hij is van de Nederlandse films), en hij kwam met deze film aanzakken. Hij vertelde dat het een bekroonde film was. Nou ja, het zal wel, dacht ik. Ik kijk toch meestal wel wat ik zelf wil. Het maakt me niet zoveel uit dat iets prijzen heeft gekregen. laat me daarbij soms weleens leiden door de meningen van anderen. Maar over het algemeen genomen vorm ik toch wel een beetje mijn eigen mening. Ik was dan ook best wel sceptisch, kon me niet voorstellen dat ik dit echt leuk zou vinden. Maar het pakte me zodanig in.. Ik vond die jongetjes zo lief. Het meisje was zo schattig. Ze is zeker Deens, zij zijn echt Italiaans. Het verschil tussen hen zit hem namelijk in het feit dat zij ingetogen en rustig, bijna verlegen, speelt. Terwijl de Italianen veel uitbundiger en jovialer zijn. Het sluit mooi op elkaar aan, in elk geval. Het verhaal is prachtig, pakkend en sterk. Mooi man, echt heel ontroerend. (en dan zou dit niet eens een film zijn die ik zelf zou hebben uitgekozen!)

avatar van Boenga
Mislukte poging om sprookjeselementen te doen opgaan in de avonturen van een meisje.

In slaap vallen in een vrachtwagen, en pas +2000 kilometer verder wakker worden in Italië....?
Ouders weten van niks...?
Meisje van 9 klimt in bomen en hangt daar, terwijl de regen met bakken uit de lucht valt en takken afbreken, te bengelen om een vogel te gaan redden...?

De jonge hoofdactrice speelt bijzonder matig, en moet dan nog een behoorlijk irritant personage uitbeelden - iemand die wel bezorgd is om vogels, maar niet met andere kinderen wil spelen.

De locatie in Italië zorgt wel voor warme beelden en kleuren, en het feit dat het kinderen die elkaars taal niet spreken toch lukt om te communiceren, is een mooie weergave van het universele in de mens. Dat wordt ook nog eens uitgebeeld door het feit dat het Italiaans in de film - veel meer gesproken dan het Deens - niet ondertiteld wordt !

Het leukste is het jongste Italiaantje - iemand die wel op z'n eentje een film zou kunnen dragen wanneer hij de hoofdrol zou hebben.

Misschien leuk voor de allerkleinsten, tot max 10 jaar, maar te goedkoop en onzinnig voor wie weet hoe ver Denemarken en Italië van elkaar verwijderd zijn.