Anna and the King of Siam (1946)

Drama / Romantiek

geregisseerd door John Cromwell
met Rex Harrison, Irene Dunne en Linda Darnell

1862. Ze gaat naar het koninklijk paleis van Siam (Thailand) om zijn 46 kinderen les te geven. Een vrouw heeft een zeer lage positie in Siam maar zij is te koppig om zich overal zomaar bij neer te leggen.

Hoe kan ik deze film zien / aanschaffen oid ? Is jeugd-sentiment .......

avatar van joolstein
Van het boek Anna and the King of Siam uit 1944 van Margaret Landon wordt dankbaar gebruik gemaakt, aangezien er in 1951 een musical The King and I werd gemaakt. Deze kreeg in 1956 ook een filmbewerking. Ook in 1999 werd de film nog eens verfilmt met dit keer Jodie Foster in de hoofdrol. Echter dit is de eerste verfilming en is nog in zwart/wit. En ook al is het verhaal gebaseerd op waren feiten die zijn opgetekend door Anna Leonowens, er zijn genoeg feiten die incorrect zijn. Het is1862 en Anna Owens, een gouvernante uit Engeland, gaat naar het koninklijk paleis van Siam (Thailand) om de 46 kinderen van de heerser Mongkut les te geven. Echter heeft een vrouw een zeer lage positie in Siam maar zij is te koppig om zich overal zomaar bij neer te leggen. Vooral die wisselwerking tussen Irene Dunne en Rex Harrison is erg prettig om naar te kijken. Irene Dunne draagt trouwens een keur aan prachtige jurken, die zo uit een sprookje lijken te komen. Zoals vele films uit deze tijd worden alle rollen vertolkt door blanke en zijn degene die voor Thai moeten doorgaan geschminkt. De film is verder degelijk gemaakt maar heel bijzonder is het ook niet. Toch kreeg de film twee Oscars; 1 voor Best cinematografie en 1 voor Best Art Direction. Het was leuk om nu ook eens het origineel te hebben gezien. Leuk maar ook niet veel meer.