Absolut Warhola (2001)

Alternatieve titel: Een Echte Andy Warhol

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Stanislaw Mucha

Documentairemaker Stanislaw Mucha onderzoekt de achtergrond van popicoon Andy Warhol. Hij reist terug naar twee kleine dorpjes in Oost Europa waar de wortels van Warhol liggen. Daar vindt hij verwanten van Warhol die elk hun beroemde dorpsbewoner met trots eren, hoewel niemand hem eigenlijk kende of zijn kunst kan begrijpen. Zij kenden zo weinig van hem, dat toen Warhol sommige van zijn originele kunstwerken naar zijn verwanten verzond, zij deze gebruikten als kleding of speelgoed voor hun kinderen.

Tsja... Een beeld van Andy dat ik niet kende. Andy staat hier niet in het middelpunt, maar is 'alleen' punt van gesprek.

Erg aardig, maar niet meer dan dat.

avatar van Mochizuki Rokuro
Erg leuk om de roots van heer Warhol eens te zien. Onwaarschijnlijk dat 35 jaar nadat Warhol grensverleggend bezig was in dé metropool van de wereld zijn familie in de 21e Eeuw nog leeft alsof er nooit iets dergelijks gebeurd is (en er geen buitenwereld bestaat - behalve Polen die olie afpakken). Prima dat de docu ook blijft focussen op de situatie rond Mikova en niet teveel het fenomeen Warhol ter plaatse wil verklaren en duiden. Zo bleef dat door mij in de tweede zin genoemde contrast mooi in stand.

avatar van Banjo
echt een hele leuke documentaire !
sneu voor die mensen die dat museum wilden redden
en erg grappig dat ze mensen oproepten om geld te storten!?
dat heb ik nog nooit gezien..

4 sterren

Mug
Titel slaat ook op een 'werk' van Warhol, die van Absolut Wodka. In het museum aanwezig, omdat het de mensen aldaar aanspreekt. Ik was na een tijdje in ieder geval al de tel kwijt geraakt van het aantal glazen slivovic die de filmteam achter de kiezen moest zien te laten verdwijnen.

avatar van Banjo
moest ja! haha
maar wat me ook opviel was dat de mensen ondanks hun drank gebruik gewoon nog hun kop 'erbij' hebben en oud kunnen worden...

avatar van Bombong
Originele documentaire over de familie van Andy Warhol in Slowakije, waar de tijd stil is blijven staan. Ondanks hun zwart-wit denken (Andy Warhol kán geen homo zijn geweest want uit Mikova komen geen homo's en hij heeft het het dorp toch een museum geschonken) wekken de mensen de nodige sympathie, vooral die tante van 90 als ze water aan het koken is.
Ik vond het alleen jammer dat je niets hoort over hoe Warhol nu van Mikova in New York terecht is gekomen. Daar ben ik toch wel benieuwd naar.

Bombong schreef:

Zou misschien hier iets mee te maken kunnen hebben:

Mug
Of dat Warhol gewoon geboren is in de VS...

Mug schreef:
Of dat Warhol gewoon geboren is in de VS...

Ja dat dacht ik ook. Maar dat wordt in deze docu niet duidelijk en daarom is het inderdaad verwarrend. Zo zou je om de vergelijking in het extreme door te trekken ook de voorouders en verre verwanten van een willekeurige andere bekende wereldburger ook een docu kunnen maken. De indruk wordt in de docu wel gewekt dat Warhol uit de regio van Mikova komt. Hij had er in elk geval nog connecties en stuurde schoenen. Ook al is hij er nooit geweest.

Hoe dan ook. Het contrast over een kunsticoon en trendsetter en de nog steeds vrijwel totale basic omstandigheden 40 jaar later in Mikova vormen een fascinerend contrast.

Edit: van de wikipedia:
Andy Warhol werd als Andrew Warhola geboren in Pittsburgh (Verenigde Staten). Zijn ouders, Ondrej (Andrew) Warhola (wiens originele familienaam Varchola was, hij veranderde die naar Warhola toen hij naar de VS emigreerde) en Júlia Justyna Zavacká, waren Slowaakse immigranten. Ondrej werkte in de kolenmijnen van Pennsylvania. Andy toonde reeds vroeg artistiek talent en ging toegepaste kunst studeren aan het Carnegie Institute of Technology, de tegenwoordige Carnegie Mellon University, in Pittsburgh. Daarna, in 1949, verhuisde hij naar New York, waar hij een carrière opbouwde in de reclame- en tijdschriftenwereld.

Mug
Het komt wel degelijk aan de orde in de documentaire. Opmerkelijk dat er al 2 kijkers zijn die dit 'gemist' hebben.

Mug schreef:

Dan moet je deze stakker misschien maar even helpen Is dat ergens met zoveel woorden gezegd? Ik heb het Boudewijn Büch nog wel horen verklaren op TV van de week toen ze een stukje lieten zien dat hij bij het graf met een zeer onWarholiaanse grafsteen zit.

Er wordt gezegd in de docu gezegd dat Warhol zelf nooit in dat betreffende dorp is geweest. En er wordt blijkbaar gezegd dat zijn vader is geëmigreerd, maar om het in de tijd te plaatsen en die vergelijking te maken is een tijdsaanduiding van een en ander wel iets te belangrijk om in een bijzin weg te stoppen. Want zo noem ik het dan maar. Of ik moet stoppen met drinken

Maar zoals ik eerder schreef: het doet aan het meest treffende onderdeel van de docu gelukkig niets af.

Mug schreef:

Ik heb de film helaas al weer gewist, anders zou ik dit nog even kunnen controleren. De familie in de film wekt op zijn minst de indruk dat ze nog met de kleine Andy in het dorp hebben gespeeld. Of heb ik een gecensureerde versie gezien?

Mug
Warhol stuurde "speelgoed" op (nou ja, tekeningen die door hen gevouwd werden tot papieren vliegtuigjes, en schoenen). Er wordt toch zeker 2 keer gezegd dat men Andy nooit gezien heeft.

Mug schreef:

Volgens mij wordt er beweerd dat ze Andy nooit meer hebben gezien nadat hij naar Amerika was vertrokken en dat hij alleen af en toe wat 'rommel' (schoenen, tekeningen) opstuurde. Maar ik geloof toch dat verschillende familieleden herinneringen aan de jonge Andy ophalen. Wanneer wordt de film herhaald zodat we kunnen zien hoe het nu écht is?

Lees trouwens even de wikipedia pagina over Warhol:

Childhood and early career

Andy Warhol was born in Pittsburgh,Pennsylvania. His parents, Andrej (Andrew) Warhola (the surname was spelled Varchola in Europe, and was modified after immigrating to America) and Julia Warhola, née Ulja (Julia) Justyna Zavacka,[citation needed] were working-class immigrants of Rusyn (Ruthenian) ethnicity from Miková, Austria-Hungary (now in northeast Slovakia).Warhol's father worked in a coal mine, and the family lived at 55 Beelen Street and later at 3252 Dawson Street in the Oakland neighborhood of Pittsburgh. The family was Byzantine Catholic and attended St. John Chrysostom Byzantine Catholic Church. Andy Warhol has two brothers John and Paul.

FisherKing
"popicoon" Wat een rare term. Lijkt me niet echt een docu waarop ik zit te wachten, dit is meer in het kader van "De wereld: Pretpark".

Ik bedoel, wat voegt dit toe aan zinnige informatie over Andy Warhol.?

Wat bedoel je nou eigenlijk te zeggen?

FisherKing
Ik vroeg me af of je bij deze docu veel leert over het werk van Andy Warhol.

Overigens is popicoon iets totaal anders dan pop-art kunstenaar. Met welke popsongs hij bekend is geworden, dacht ik in eerste instantie

FisherKing schreef:
Met welke popsongs hij bekend is geworden, dacht ik in eerste instantie

Met die van de Velvet Underground & Nico

FisherKing schreef:
Ik vroeg me af of je bij deze docu veel leert over het werk van Andy Warhol.

Nee weinig. Juist over de familie van hem en die is totaal verschillend. Ook fascinerend, maar misschien kun je naar de tentoonstellling van Warhol in het Stedeljik in Amsterdam als je iets over Warhol wilt weten.