Mr. & Mrs. Smith (2005)

Actie / Komedie

geregisseerd door Doug Liman
met Brad Pitt, Angelina Jolie en Vince Vaughn

John en Jane Smith (Brad Pitt en Angelina Jolie) zijn een gewoon koppel met een gewoon huwelijk, waar de pit een beetje uit is. Beiden hebben echter een groot geheim: ze behoren, zonder dat de ander het weet, tot de beruchtste en meest gevraagde huurmoordenaars ter wereld, en zijn bovendien in dienst bij concurrerende bedrijven. Wanneer beiden een nieuwe opdracht krijgen en ontdekken dat ze elkaars doelwit zijn, zijn de poppen aan het dansen.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Vind het nooit een echte straf vind om een uurtje of 2 naar Angelina Jolie te kijken en daarbij was deze film over het geheel genomen nog best aardig ook. Het verhaal op de achtergrond is wat slapjes en de actie had van mij ook wel een minder hoog Charlies Angels- nivo mogen hebben. Maar dat doet er eigenlijk niet zo toe omdat het natuurlijk in de eerste plaats om Mr en Mrs Smith gaat. Ik heb me prima vermaakt met het samenspel tussen Pitt en Jolie enkele erg leuke scenes in deze verfrissende "romatische-actie-komedie". 3.5*

Cool filmpje. Prima actie, veel humor en erg prettige hoofdrolspelers. Je kan er moeilijk meer van verwachten. Heerlijke guilty pleasure .

Eerste uur is wel redelijk te doen. Vermakelijk om te zien als ze van elkaar weten dat ze elkaar moeten vermoorden. Na de verzoening zakt de film ontzettend in. Een overdaad aan geschiet en de smiths die de hele wereld aan kunnen zorgen ervoor dat dus na een uur de film totaal niet meer te pruimen is.

avatar van Quentin
Per ongeluk bij deze film terecht gekomen, geen verschrikking, was wel aardig maar orginaliteit was nergens te vinden. 2,75*

avatar van otherfool
Wat mensen in Jolie zien? Dat lijkt me toch niet al te lastig...

Gisteren gezien in een enthousiaste zaal, terwijl ikzelf de film door de bank genomen maar matigjes vond. Het tongue in cheek acteren van Pitt zorgde voor wat lachjes, maar de romantische scenes zijn hopeloos ongeloofwaardig.

Bovendien vond ik de film verrassend geweldadig, we kijken hier naar huurmoordenaars die aan het eind zonder pardon een klein legertje afknallen. Merkwaardige scene was dat.

De scene waarin de twee hun privé-oorlog uitvechten is dan wel weer erg geslaagd, al kwam de romantisch twist te plotseling. Wat als ze elkaar nu wel hadden afgeschoten?

Soms grappig, maar de film leunt te veel op de chemie van de twee sterren, die daarvoor te weinig aanwezig is.

2,5*.

Niet onaardig. Het spelletje tussen Pitt en Jolie had van mij nog wel iets langer mogen duren. Ook het einde was een beetje vreemd: die hele zooi in die supermarkt is afgemaakt en dan zijn Jolie en Pitt opeens van al hun problemen af; beetje vreemd.... Wat hou je buiten dit dan over. Enkele erg geslaagde grappen, een stel leuke scènes (vooral tijdens het kat-en-muis spelletje van Jolie en Pitt) en een erg sexy Jolie. 3,5*

avatar van thunderball
Vond hem in de bioscoop behoorlijk tegenvallen (en op dvd lukt het me niet hem in z'n geheel te bekijken, want ben er al twee keer bij in slaap gevallen!).

Het duurt eeuwen voor het "verhaal" opgang komt en er is totaal geen chemie tussen de twee hoofdrolspelers (het is voor hen te hopen dat dat in het echt wel zo is!).

Jolie is natuurlijk wel lekker om naar te kijken (en ik neem aan Pitt voor de vrouwelijke kijkers ook!) en hier en daar is de film wel grappig, maar dat is niet genoeg om twee uur te kunnen boeien. De film duurde zo wie zo veelste lang.

drie sterren en da's wel heeel coulant.

avatar van Macmanus
Weinig aan.

Probleem is vooral dat de humor niet werkt. In het midden van de film gaan Jolie en Pitt vechten en dan van die vreselijke oneliners. Komt ook mede omdat ze allebei niet komisch kunnen acteren. Word ook pijnlijk duidelijk wannneer Vaughn of Brody in beeld komen, die werkelijk meteen de hele scène stelen. Wat veel zegt want deze twee zijn ook niet zulke briljante komedie acteurs. Actie is ook verder slap, na Hollywood films als Crank en Running Scared kun je niet meer aankomen met dit. Matig filmpje dat nog redelijk weg kijkt maar verder toch erg weinig voorstelt.

2 kleine sterren.

avatar van Mug
Mug
jackie chan schreef:
Joly en pitt verpesten de film helaas.

Integendeel. Ze maken de film, zeer goede samenwerking + klik.

Het geld hadden ze beter kunnen steken in betere cgi/sfx. Dra-ma-tisch! Jammerlijk, de flair van de twee en het alleraardigste script met goede grappen komen hierdoor niet goed uit de verf.

Goed vermaak, 3*. Had veel meer kunnen zijn, de irritaties van de blue/green screens waren te talrijk aanwezig.

avatar van Ajax&Litmanen1
Best een geinige maar wel erg overdreven actie/komedie. Brad Pitt en Angelina Jolie zetten een prima rol neer. Apart dat je weet dat ze door deze film ook een relatie kregen haha.
Ik vond het concept dat ze hun werk voor elkaar verborgen hielden erg geinig. Zeker als je zag dat ze elkaar wel eens kruisten. Daarna werd het me allemaal te overdreven.

avatar van jeroentjuhhhhh
Erg leuke film, vol met vette actie en leuke grapjes tussendoor.
Brad pitt & de (Fucking lekkere) angelina jolie zijn echt perfect in deze film.

Heb hem nu een paar keer gezien maar het blijft een goede film met een leuk bedacht verhaal die blijft boeien van begin tot het eind.
3.5*!

avatar van stephan73
Slechte film, die elementen van War of the Roses gebruikt in een huurmoordenaar setting.
Ook het acteerwerk is belabberd. Het lijkt wel of zowel Jolie als Pitt geen zin in de film hebben.

avatar van Fran
Het verhaal had leuk kunnen zijn maar wordt ontzettend saai weergegeven. In het begin zijn ook alleen de stukjes bij de psychiater grappig maar de rest is booooooring.

Het wordt pas wat leuker als ze er beiden achterkomen dat de ander ook een huurmoordenaar is. Van te voren kan je natuurlijk wel raden dat deze film over de top gaat zijn maar sommige scene's waren wel erg vergezocht. Zoals het moment dat Jane van de wolkenkrabber afspringt door een soort touwtje aan een ring.

Maar voor een saaie zondagmiddag is de film op zich wel te doen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mr. & Mrs. Smith zou de film zijn waarbij Pitt en Jolie achter de schermen verliefd geworden zijn op elkaar. Niet dat dit gegegven zo interessant is, al merk je wel dat het koppel Jolie en Pitt hier best werkt. De interactie tussen de personages is best geloofwaardig. De acteerprestaties zelf zijn wel niet altijd geweldig. Ik las hier al eerder dat Vince Vaughn de scènes naar zich toe kan trekken als hij in beeld komt en dat is geen compliment voor de hoofdrolspelers.

Verder wat actie en humor die zorgen voor een avondje vertier. Alleen stopt het daar ook. Visueel is het niet echt hoogstaand en echt origineel kunnen we het ook niet noemen. Maar gelukkig de nodige elementen om er toch van te kunnen genieten.

Niet bijzonders maar leuk om eens gezien te hebben. Brad Pitt en Angelina Jolie hebben er overduidelijk zin in (ook in elkaar trouwens) en de actie (soms erg overdreven) is ook best in orde.

avatar van Spetie
Mr. & Mrs. Smith pretendeert een vlotte actiekomedie te zijn, waarbij relaxed zijn het toverwoord is. Wat dat betreft zijn de hoofdrolspelers Brad Pitt en Angelina Jolie perfect gekozen, want zij stralen dit beiden perfect uit. Pitt en Jolie hebben in deze film een uitstraling om u tegen te zeggen. Het ligt dan ook niet aan hun dat de film in zijn geheel toch niet helemaal geweldig is. Dit komt vooral door het slappe verhaal, dat in feite maar heel simpel is en eigenlijk in de gehele film nergens wat extra's heeft te bieden. Ondanks dit gegeven slaagt de film er echter wel in van begin tot eind erg vermakelijk te zijn door de vlotte humor en de vermakelijke actie. Leuke "tussendoorfilm" wat mij betreft.

Lekkere actiekomedie met lekker veel geknal en een goed (film)koppel. Niets mis mee.

3.5

avatar van Metalfist
Happy endings are just stories that haven't finished yet

Ik kende Mr. & Mrs. Smith om twee redenen. De eerste is dat het een gelijknamige Hitchcock is, die hier volgens mij niets mee heeft te maken, en de tweede is dat deze film de reden was waardoor Brad Pitt met Angelina Jolie op de loop ging en zijn huwelijk met Jeniffer Aniston verbrak.

In de eerste plaats is Mr. & Mrs. Smith gewoon puur hersenloos vermaak maar het treffende aan de film is dat Liman ook nergens pretendeert om meer te zijn. Hij wilt gewoon maar een lekker verhaal neerzetten en dat tegelijkertijd combineren met mooi in beeld gebrachte actie, alles wordt dan ook uit de kast getrokken. Heel dit wordt dan nog eens mooi overgoten met een sausje van, op sommige momenten, zeer treffende en ietwat cynische humor. Vooral het middenstuk waar Jolie en Pitt van elkaar weten dat ze elkaar moeten vermoorden en daardoor een kat en muis spelletje beginnen te spelen is om je duimen en vingers van af te likken. Enig minpuntje is dat de muziek vaak verkeerd overkwam. Iets wat me vooral stoorde in de climax van de film waar het koppel een heel leger aan flarden schiet.

Het uitgangspunt van Mr. & Mrs. Smith is niet origineel te noemen. Eerlijk gezegd is het gewoon Danny DeVito's War of the Roses maar dan in een modern jasje gestoken. Het wordt gelukkig nog allemaal wel vrij goed uitgewerkt met hier en daar een leuke vondst, zo is het idee dat twee huurmoordenaars met elkaar zijn getrouwd maar hun werk voor elkaar verborgen houden wel interessant maar blijft het verhaal in dit soort films meer een bijzaak.

Vroeger moest ik niets van Brad Pitt hebben. Ik vond hem altijd een te hoog pretty-boy gehalte te hebben maar dankzij zijn rollen in het recente Inglourious Basterds en Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford kan ik hem nu toch wel waarderen. Zelfs als hij, zoals hier meer op zijn pretty-boy kunsten terugvalt. Angelina Jolie daarentegen heb ik altijd een minderwaardige actrice gevonden. Voor mij zal ze altijd Lara Croft blijven en ik kan het dan ook niet opbrengen om haar in een ietwat serieuzere rol te zien. Dat kan dan misschien wel de reden zijn waarom ik haar hier bijlange niet zo slecht vond als anders. Ze speelt haar rol uitstekend en zorgt voor een overduidelijke chemie met Pitt, zal vast wel niet moeilijk zijn geweest als je ziet wat de gevolgen zijn... Vince Vaughn is weer meer een bijrolletje en dat is maar goed ook want acteren kan hij in mijn ogen niet. Leuk trouwens om Adam Brody uit the OC nog even te zien passeren.

Uiteindelijk slaagt Mr. & Mrs. Smith in zijn opzet, een simpele maar vermakelijke actie/komedie neer te zetten. Jolie en Pitt vormen een mooi koppel maar door de leuke situaties krijgt dit nog een meerwaarde.

avatar van sinterklaas
Ook deze hield ik al een tijdje in de gaten. Dacht eerst dat dit een flauw komedietje was, totdat je ziet dat Brad Pitt en Angelina Jolie derin spelen en de trailer ziet met veel actie. En uiteraard, na het zien van deze film was ik er toch wel erg over te spreken. Gewoon een lekker, luchtige actie/komedie van The Bourne Identity regiseur Liman. Het begin allemaal een beetje flauwig en traag, maar toch was de term: John en Jane zijn allebij huurmoordenaars maar beiden weten ze niks van elkaars beroep was erg leuk, vooral als het zover is dat ze toevallig ook elkaar moeten vermoorden. En dan komt er al meer vaart in de film en krijgen we mooie kogelbaletten te zien waar de kogels, brokken beton, hulzen en lijken in het ronde vliegen, en alles is ook zo lekker overdreven.

Gewoon een prachtduo in een onzinnige film voor een zondagavond. Zowel een must voor een actie liefhebber als een die hard komedie liefhebber.

avatar van Vinokourov
Nogal voorspelbaar deze actieflick. Ook hier een onwillekeurige associatie: de gebruinde Angelina Jolie deed me aan Patty Brard denken, geen compliment uiteraard! Verder heeft dit weinig nieuws te bieden. Allemaal wel leuk en aardig gedaan, maar weinig verheffend.

avatar van AGE-411
Weinig dieptegang in de personages
Flauwe humor was ongepast
Eindscene was nogal over the top
+ ze schoten wat figurantjes dood dus de bedrijfsleiding stopt met hen te vervolgen?
Onrealistische actiescénes

Tof idee, maar dus slecht uitgewerkt.

avatar van Forrest001
Voor mij een een leuke film. Zo is een aktiecomedie wat mij betreft bedoeld. En natuurlijk is het script aan veel kanten te bekritiseren, hoewel de verhaallijn goed gevonden is.
Het is onlogisch dat de twee huurmoordenaars elkaar op zo'n manier moeten uitschakelen. De scene dat Jane en haar meisjes voor John op de vlucht slaan is wel spectaculair, maar het had meer voor de hand gelegen dat ze een val haden gezet. De eindscene is over de top en de locatie leuk bedacht, maar niet wat in de rede ligt. En zo zijn er nog wel wat zaken.
Echter, vooral beeldend gezien is de film interessant. De openingsscene in Bogota bijvoorbeeld is heel goed gedaan, prachtige decors en vooral de chemie tussen Brad en Angelina is dan gelijk heel duidelijk en die blijft in de hele film overeind. De achtervolgingen zijn goed gedaan en ook de explosies zijn geloofwaardig.
Ook een type als Eddy ("You live with your mam") geeft de film de nodige luchtigheid. Tot slot, de makers hebben veel oog voor detail gehad. Hoe John en Jane hun wapens hebben verborgen, dat Jane haar moordlaarzen nog aan heeft tijdens een bezoek aan de overburen, een baby die ze daar op haar schoot krijgt, de beer die ze won aan het begin van hun relatie en nu bij het vuil gaat enz enz.
Humor is de realiteit doorgevoerd tot in het absurde zei Bomans al.

avatar van Minotaures
Wat een geweldige stelletje.

Zat genoeg actie in en de humor was geweldig. Verhaal was grappig en acteren vond ik goed.

2 uur duurt alleen een beetje te lang, maar een erge minpunt is het niet.

Ook was het leuk dat ze elkaar hun aparte waarheid en leugens vertellen terwijl ze moordenaars van hun proberen af te wenden.

Een goede actiefilm, gecombineerd met komedie voor een saaie avond.

avatar van kobe bryant fan
Geen goede film met weinig diepgang.
Flauwe humor die onnodig is.De actie is niet spannend.
Maar de acteerprestaties zijn wel goed.
dus 1.5

avatar van Naomi Watts
Jaren ontweken puur omdat het mij een flauw komedietje leek en ik eigenlijk niets kon met Jolie, dat is nu verandert, vind Jolie een meer dan aardige verschijning.

Best een leuk filmpje. Fijne humor, veel chemie tussen Pitt en Jolie (en dat bleek ook wel wat dit heeft bewerkstelligt in hun persoonlijke leven) en ook de action sequences mogen er wezen. Enorm action packed en veel actiefilms kunnen nog veel leren van de over-the-top action sequences van deze film. Tofste scenes vond ik toch wel die shootout at home, erg toffe scene. De film neemt zichzelf niet serieus, en gelukkig doen Pitt en Jolie dat ook niet. Humor is geweldig en voor degene in een relatie ook wel herkenbaar (op die kogelregens tijdens hun ruzies na ). En wat is Jolie hier weer mooi, hoe ouder ze wordt hoe mooier ze wordt lijkt wel. Erg genoten weer en gewoon een heerlijk tussendoortje.

avatar van maxo922
Matig filmpje.

Kijk, het probleem met Mr. and Mrs. Smith is dat het gedeeltelijk onder Komedie valt. Zeer foute keus, aangezien de komedie zelf weinig voorkomt, en als wel, dan erg flauw en simpel.
Jolie en Pitt spelen het saai en netjes binnen de lijntjes. De film zelf probeert nergens origineel te zijn. Elke scene bevat wel een paar clichés. Het gesmijt met oneliners is ook erg vervelend.

Hier en daar zitten wel wat leuke actie scenes, vooral naar het einde toe. Visueel is het wel netjes, maar nergens echt heel speciaal. De muziek is typisch, Amerikaans komedie-gejengel, zoals je dat bij van die zoete familie-komedie's hoort. Vreselijk!

Pluspuntjes hier zijn dus de actiescenes en het feit dat het allemaal snel op gang komt. De film duurt voor het gevoel, (ondanks dat het 2 uur duurt) niet zo lang.
Daar op na is er weinig leuks of origineels te beleven.

Ik zelf zou Drama/Actie hebben gekozen. Dan zou het allemaal wat minder flauw zijn en ook heel wat spannender. Het zou wel is fijn zijn als er in een dilemma film als deze, echt is een keuze gemaakt zou worden (bijvoorbeeld: dat één van de twee ook echt sterft). Dat zou ik weleens willen zien.

* 2,0

avatar van Courtes
1e uur keek lekker weg nog , alleen daarna kon de film me gewoon echt niet meer boeien .

Jolie redde nog enigzins de film want als er een minder lekkerre vrouw in had gespeeld had ik hem al eerder uitgezet denk ik ..

Heb in deze film gewoon niks gezien wat ik nog nooit eerder had gezien , dat is opzich geen probleem , maar die one liners kwamen me inderdaad de strot uit.

En dan ook nog die vreemde Sims ( computerspel ) muziek..
Ook jammerlijk puntje vond ik dat de film geen enige diepgang had.

klein plusje dan ook nog voor Vince Vaughn , grappige kerel

avatar van jumpstylemovie
Prima filmpje voor tussendoor. Brad Pitt en Angelina Jolie zetten allebei een goede acteerprestatie neer en het verhaal liep anders dan ik van te voren verwacht had. Op sommige momenten was ie nog best grappig ook. Gewoon een leuke film.

avatar van RSmovie91
Ik heb me toch heel erg vermaakt tijdens deze film.
De actie in deze film is de eerste helft van de film maar weinig aanwezig. Hier krijg je dan ook een beetje te zien wie Jane en John zijn en wat ze doen en hoe ze samen zij gekomen.

Met het komedie deel moet je niet gaan verwachten dat je met tranen van het lachen zit te kijken, maar het heeft op zich wel z'n momenten.

Het verhaal was natuurlijk wel wat dunnetjes, maar het was niet zo erg dat het eigenlijk nerges over gaat. Natuurlijk kan het veel beter, maar daarintegen kan het ook veel erger.

De acteerprestaties waren van Pitt en Jolie best aardig. Jolie vond ik het zelf echt goed doen. Vooral op het punt waar ze op een stalemate (heet dacht ik zo) uitkwamen, waar Jolie begint te schreeuwen dat hij moet ophouden met lief doen etc. .

Het grootste minpunt vond ik de laatste grote actiescène. Deze was (in vegelijking met de rest van de film) enorm ongeloofwaardig. Maar toch vond ik het ook wel weer leuk om naar te kijken.

Vanwege de hoge vermakelijkheid en de weinige grote minpunte 4*

avatar van Lennert
Normaal gesproken ben ik totaal geen Pitt of Jolie fan, dat ik de film zonder teveel gezeur tegen mezelf uit kon zitten zegt daarom wel iets. Het gegeven van de film was best leuk, beide acteurs hadden sterke onderling chemie (de relatie die na deze film is opgebloeid zal wel ergens vandaan komen) en de actie is vaak leuk geschoten (helemaal de vechtscene in hun eigen huis waarbij ze de hele boel slopen).

Waar ik wat minder over de spreken ben is het saaie acteerwerk van de hoofdrolspelers en de teksten die ze moeten uitkramen. Goed, Jolie acteert beduidend beter als ze geen afgrijselijk Engels nepaccent hoeft op te zetten, maar echt spectaculair is het nog steeds niet. Pitt is zijn gebruikelijke zoutzakkelijke zelf en komt er nog maar net mee weg, het feit dat hij en Jolie elkaar duidelijk zagen zitten speelt hier goed in mee. De teksten zijn helaas nergens echt scherp of spitsvondig zoals ik het graag bij actiekomedies mag hebben, daar gaat de film toch echt de mist in.

Maar goed, de actie zit goed en het gegeven is wel degelijk leuk. Ik ben nog steeds geen fan van 'Brangelina' geworden, maar zie hen alsnog liever in zo'n soort film dan in afgrijselijke kitsch als Tomb Raider of melodramatische actie als Troy.