Piazza delle Cinque Lune (2003)

Alternatieve titels: Five Moons Square | Five Moons Plaza

Italië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Renzo Martinelli
met Donald Sutherland, Giancarlo Giannini en Stefania Rocca

Op 16 maart 1978 werd Aldo Moro, tot reeds vijfmaal toe verkozen tot premier van Italië, in Rome gekidnapt door terroristen van de Rode Brigade. 54 dagen lang beoogden de terroristen een ruil: zijn leven voor dat van dertien leden van de Rode Brigade die op dat moment terecht stonden in Turijn. Moro's lichaam werd uiteindelijk teruggevonden in de koffer van een auto in centrum Rome. .. Het onderzoek dat erop volgde, spon een web van intriges en speculaties en leek op een doofpotaffaire. 'Five Moons Square' begint wanneer de onderzoeksrechter een mysterieus pakje ontvangt. Daarin vindt hij de bobijn van een film die de moord op Moro toont en ook belangrijke aanwijzingen bevat die de waarheid kunnen ontbloten....

avatar van MarkFish
Wat vreemd dat er nog maar zo weinig mensen deze film gezien hebben, en dat ie gemiddeld zo laag staat. Ik vond het een goeie politieke thriller, zeker niet te langdradig (eerder te snel, vooral in het eerste deel van de film. wat dan aangaat vindt ik bijv. JFK beter. Daar wordt de spanning geleidelijker opgebouwd en krijg je veel meer tijd en ruimte om mee te gaan leven met die onderzoekers). Sutherland speelt trouwens in allebei de films een rol. De rol die Costner had in JFK heeft hij nu min of meer in deze film.

damon
Beetje saaie film. Er wordt veel gesproken dus verwacht niet veel actie.
The Moro Affair (1986) is een andere film die hierover gaat, alleen gaat dat echt over de ontvoering

avatar van murtcelP
Ik vond deze film best moeilijk te volgen, de ontwikkelingen gaan snel, veel namen en personages volgen elkaar snel op, de rode draad raak je hierdoor een beetje kwijt. Dat is jammer.
Er zitten wel spannende momenten in, waardoor je gelukkig wat geboeider blijft kijken.
De muziek vond ik wel schitterend en passend bij de sfeer in de film.
Ook wordt er origineel van de camera gebruik gemaakt in vogelvluchten over de stad. ***