Je Suis un Assassin (2004)

1 stem

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Thomas Vincent
met François Cluzet, Karin Viard en Bernard Giraudeau

Een schrijver van detectiveromans die geen uitgever vindt, gaat akkoord om tegen een behoorlijke som geld de vrouw van een beroemde schrijver te vermoorden. Hij hoopt dat deze misdaad slechts een tijdelijk oponthoud is. Maar moord is een reis waar je niet van terugkeert.

avatar van Filmkriebel
Deze verfilming van een roman van Donald Westlake is een stevige psychologische thriller. Het eerste uur, met Hitchcockiaanse referenties, gaat over de moord an sich. Daarna neemt het verhaal een twist, en toont tegenstrijdig genoeg de smaak voor bloed en geweld die de twee andere acteurs, de onlangs overleden Giraudeau en de actrice Karin Viard, ontwikkelen. Een logische wending want het zijn deze personages die ervoor verantwoordelijk zijn dat de moord gebeurt. Het geheel wordt onbevredigend vervolgd met een rits surrealistische en wat ongeloofwaardige scènes die leiden tot het niet al te beste einde. Het laatste half uur verpestte voor mij al wat ervoor kwam. Jammer. Hier zat een 3,5 a 4* tussen. Nu wordt het een 3*