Nude per l'Assassino (1975)

Alternatieve titel: Strip Nude for Your Killer

Italië
Thriller / Erotiek

geregisseerd door Andrea Bianchi
met Edwige Fenech, Nino Castelnuovo en Femi Benussi

Nadat een jong mode model komt te overlijden tijdens een poging tot abortus in een kliniek, wordt de leidinggevende chirurg vermoord. Al snel valt de verdenking op enkele ex-collega's van het overleden model. En het blijft ook niet bij een moord...

avatar van brucecampbell
Matige giallo die het teveel moet hebben van naakte vrouwen en softerotische scènes. Van enige spanning is er geen sprake, tot het laatste kwartier dat veel beter was dan al het vorige, want dan komt de film eigenlijk pas op gang, maar dat is natuurlijk veel te laat. Ach, het zal nooit wat worden tussen mij en giallos.

brucecampbell schreef:
. Ach, het zal nooit wat worden tussen mij en giallos.

Waarom kijk je er dan ook een die toch al minder goed aangeschreven staat?

avatar van brucecampbell
Tja, 5,4 op Imdb. Er zijn er met mindere scores.

avatar van FatMike
Dat de Giallo een grote plaats in mijn hart heeft, daarvan was ik op de hoogte. Langzamerhand ben ik titels aan het herzien en de
Italianen stijgen in waarde!

Zo ook Strip nude for your killer, een giallo die erotiek en horror
prachtig combineert! Een mix van sex en geweld, superkleurijk vormgegeven, begeleid door een fenomenale soundtrack!!!
Uiteraard zijn verdere ingrediënten als louche figuren, prachtige
vrouwen en zwarte handschoenen weer aanwezig.

Verdere uitleg hoe het verhaalgewijs allemaal in elkaar zit is niet nodig. Liefhebbers van het genre zullen net als ik verdwalen in dit
decoratieve, soms donkere labyrint en genieten van deze Nude per l'Assassino!!!

Een dikke 4,5 ster!

...en ook zin in nog een Giallo en dus meteen Enigma rosso
er achteraan gekeken!!!!

avatar van Vascago
Naakt is leuk, maar je kunt ook overdrijven. In het geval van deze film, waar in ongeveer 7 van de 10 scenes wel iemand naakt rondloopt, leidt het teveel de aandacht van het toch al magere verhaaltje af. Als het acteerwerk dan ook nog eens reteslecht is, de moorden er maar matig uitzien en er een vervelende soundtrack bijzit, blijft er bar weinig over om van te genieten. Slechts het laatste gedeelte wordt nog iets leuker. Dan wordt het toch nog een klein beetje spannend omdat je nog steeds niet weet wie de moordenaar is.
Kleine 2 sterren.

avatar van yeyo
Het grootste minpunt aan deze giallo is dat er aanvankelijk geen protagonist is. Het lijkt gewoon een willekeurige aaneenschakeling van mensen die vermoordt worden. Dit belemmert de opbouw en van een overtuigend verhaal is er dus al geen sprake. Naar het einde toe komen er dan twee personages in de spotlight te staan, maar tegen dat je ze wat begint te kennen, is de film al voorbij. Bovendien erg knullig geacteerd allemaal, met een beroerde nasynchronisatie en al even absurde dialogen. Dat zorgt gelukkig soms wel voor (on)bedoeld komische momenten: de gefrustreerde dikzak die zich al wenend vergrijpt aan een opblaaspop vond ik bijvoorbeeld best grappig. Om dan maar te zwijgen over de moordenaar zelf. Ondanks zijn moto uitrusting (helm incluis!) rijdt hij toch doodgewoon met een auto. Het budget was waarschijnlijk ontoereikend voor een moto.

Daarnaast is het natuurlijk wel smullen van het vrouwelijk schoon en is het dan ook een echte teleurstelling als sommigen ervan vroegtijdig afgeslacht worden. Ook door het felle kleurenpalet oogt de film mooi. De muziek vond ik dan weer wat minder, erg kitscherig allemaal en bij momenten gewoon ongepast.

Al bij al leuk om is gezien te hebben, maar het mist de mystiek van betere gialli.

Meneer Bungel
FatMike schreef:
Inderdaad de belangrijkste ingrediënten die van deze film een lekker trashy bedoening maken. Er is dan wel een verhaaltje aanwezig, maar het draait toch meer om het schetsen van een bepaald wereldje; dat van een stel medewerkers van een modellenbureau, oftewel: een aantal excessieve kanten van het glamourwereldje. Dan zitten er nog een heuse kop en een staart qua motief en ontknoping aan, én een flink aantal kills, de één wat beter dan de ander en vaak met een extra accent op de bloederigheid wanneer het slachtoffer reeds dood is. Erg fijn vermaak.

Dikke 3,5* of een kleine 4,0*.

avatar van wendyvortex
Veel nudity en violence, maar weinig plot en dus ook geen spanning.
Wel coole killer in zwart motorpak en prima soundtrack.
Een avondje kijken naar blote vrouwen en moorden...ach er zijn slechtere manieren denkbaar om je avond door te komen.

Het is inderdaad een Thriller / Erotiek maar de nadruk ligt toch vooral op het erotiek gedeelte. Qua verhaal stelt het allemaal weinig voor en hetzelfde geldt voor de uitvoering (is ook inmiddels erg gedateerd). Er worden regelmatig personen vermoord maar dat ziet er allemaal behoorlijk amateuristisch en erg low budget uit (inclusief roze nepbloed en achterlijke geluidjes). Gelukkig ziet er wel behoorlijk wat bloot (puur en natuur jaren 70 bloot) in de film waardoor het allemaal nog genietbaar is. De ontknoping op het einde was wel geinig.

Geweldige intrigerende titel, maar daar heb je het, jammer genoeg, mee gehad. In deze quasi psychologische thriller vond de regisseur het uitkleden belangrijker dan het moordmysterie zelf, hetgeen resulteerde in amateuristische sletjes, schaamteloze wellust en bruut geweld, zonder al te veel spanning (een combinatie van slonzige seks en doodsteken).

avatar van Richard_Voorhees
De spanning is inderdaad ver te zoeken in deze giallo, maar verder heb ik er vooral om kunnen lachen.
Bianchi maakte met deze film een giallo die je het beste niet al te serieus kan nemen. Zo heeft hij namelijk zijn best gedaan om de meest seksistische giallo tot dan toe te maken. Zo komen bijna alle vrouwen minstens eenmalig halfnaakt in beeld en worden de mannen neergezet als een stel geile perverts.
De moordenaar ziet er wel stoer uit in het zwarte motorpak, maar weet in de meeste scenes niet voor spanning te zorgen. Dit komt voornamelijk door de behoorlijk stereotype uitgewerkte personages, het eerder benoemde naakt en overacting van de cast.
Leuk om Edwige Fenech weer voorbij te zien komen in een giallo. Zelfs met kort haar ziet ze er nog steeds erg aantrekkelijk uit. Daarnaast vind ik haar acteerwerk nog best aardig in vergelijking met de rest van de (vrouwelijke) cast.
De soundtrack is sfeervol, maar ook niet echt gericht op het creëren van spanning. Ik betwijfel dan ook of het Bianchi's bedoeling wel was om een serieuze giallo te maken. Het is namelijk meer een satire op het genre geworden.
Best een vermakelijke zit, maar waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd.

avatar van alexspyforever
Samen met Burial Ground moet dit een van de bekendste en populairste films zijn van Andrea Bianchi. Burial Ground is geen goede film maar oh zo vermakelijk. Over Strip Nude, een giallo, ben ik veel minder enthousiast. Natuurlijk hebben we een aantal rare gebeurtenissen en ook redelijk wat vrouwelijk naakt (vooral Edwige Fenech steelt hier de show, van alle dames de mooiste vormen en is zelfs met kort haar bijzonder sexy, enkel daarvoor wil ik deze aan Noodless aanraden) die de boel wat moeten opsmukken. het verhaal is hierbij duidelijk van ondergeschikt belang. Eerste helft wordt er nog wel wat meer mysterie opgebouwd maar al snel worden de moorden een beetje willekeurig en wordt het wat afgeraffeld. Wel cool zo een killer in motoroutfit, helaas bij de ontmaskering had ik zoiets van euh ok en wie was dat nu weer? Het motief werd uitgelegd al deed dat er niet veel meer toe.