Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

One, Two, Three (1961)

geregisseerd door Billy Wilder
met James Cagney, Horst Buchholz en Pamela Tiffin

C.R. MacNamara (Cagney), een in West Berlijn gestationeerde hoge pief van Coca Cola, dient een oogje in het zeil houden als de dochter van zijn baas op bezoek komt. Als hij er achter komt dat ze niet alleen verliefd is geworden op een jonge woeste communist uit Oost Berlijn, maar ook nog eens met hem getrouwd is, denkt hij dat hij zijn carrière vaarwel kan zeggen. Hij ziet nog maar één uitweg: hij zal de jonge rebel moeten omvormen tot een geschikte schoonzoon. Er is echter nog een probleem: zijn baas staat binnen 24 uur bij hem op de stoep.

avatar van speedy23
One, Two, Three is zo'n typische Billy Wilder-komedie: buitenissig, energetisch en sterk geacteerd. James Cagney als MacNamara levert één van zijn beste vertolkingen ooit in deze film. Genoeg om daarna even een pauze in te lassen. Na One, Two, Three verdween de acteur zelfs twintig jaar van het witte doek om in 1981 terug te komen in Ragtime. Niet alleen Cagney is zeer te genieten, ook de ouderwetse zwartwit-cinematografie is een lust voor het oog en bracht in '62 een welverdiende Oscarnominatie op. One, Two, Three wordt vaak gezien als een klassieker in de komische film en zelfs één van de topfilms van de meester in het genre, Billy Wilder. In verschillende filmgidsen kreeg hij toen het maximum (4) aantal sterren toegewezen...

De r2 dvd is onlangs verschenen met NL ondertiteling!
Te koop bij play.com voor ca. 3,99 euro incl.

FisherKing
Bedankt. Meteen besteld natuurlijk. Elke Wilder film koop ik blindelings.

FisherKing
Ik snap nog steeds niet goed hoe Billy Wilder zo'n doldwaze komedie met uitermate scherpe onderwerpen zoals Coca Cola in West Berlijn en een beginnende Russische verharding zo weet te verweven. (hier blijkt ook echt zijn Europese achtergrond)

James Cagney is briljant als Coca Cola-entrepreneur met vele vervelende trekjes.

De grapjes naar het Nazi-tijdperk zijn perfect en komisch.

Zelden zo'n hilarische film gezien waarbij de tijd omvliegt. 5*

Hier en daar waren er wat onlogische punten. Zoals als de ballon met 'russki go home' als antwoord op 'yankee go home' was binnen enkele minuten gemaakt, inclusief in drukletters. Beetje jammer. Hij had beter met een stift, Schlemmer de tekst op een blanco ballon laten schrijven.

Maar gelukkig is de rest uitstekend. Echt meesterlijk.

4,5*....yes Schlemmer....4,5*

ps. Wist je dat de britten Jan en Kees verbasterd hebben tot 'yankee'

Menni
Haha, de eerste keer dat ik een film naar nummer 1 stem! Spoedig maar 's een dehemelinprijsrecensie schrijven, wat is DIT formidabel!

FisherKing
Erg goed ! Zelden zo verrast door een weergaloze film, zoals deze.

En 'sitzen machen' natuurlijk .

FisherKing schreef:

Erg goed ! Zelden zo verrast door een weergaloze film, zoals deze.

Verrast? We hebben het over Wilder, hoor....

FisherKing
Ja, maar wel een klunzige Wilder titel... vind ik dan.

avatar van Bas17
Wow wat een verassing, zeer leuk .

5*!

Deel twee in mijn korte 'ik heb niks meer liggen en ga maar eens wat oude komedies proberen rally'. Meteen ook de laatste in deze korte saga. Was Strangelove nog echt grappig in sommige scenes, is dit een stiervervelende film.

Ik kap wel eens op Nederlandse humor omdat het er vaak een maar mijn mening ongezond evenwicht bestaat tussen volume en grap. Als het veel lawaai maakt zal het wel grappig zijn. Dan is dit nog 10 keer erger. James Cagney is 115 minuten irritant, die rus en de rest van de cast niet veel minder. Enkel die moeder wist af en toe wat droge humor uit te kramen. Meteen de enige lichtpuntjes in een film die enorm saai is. Misverstanden, veel drukte, veel tamtam, weinig humor.

Was ik verdomd blij dat deze film eindigde. Buiten het feit dat ik in de meeste oude films de kwaliteit nog wel zie (dan hoef ik het verder nog niet goed/mooi te vinden), lukt het mij bij deze film helemaal niet. Samen met Hidden Fortress tot nu de meest overgewaardeerde klassiekers imo.

Ik heb niet gelachen, nefast voor elke comedy. 0.5*

avatar van speedy23
Hoe komt het dat ik daar niet verrast van ben...

FisherKing
Ach ja, het valt toch allemaal niet serieus te nemen Speedy

One Two Three is gewoon een vlammende klassieker...

Duurt ie idd 115 minuutjes ? Ik dacht veel korter....

avatar van Zelva
Was ik verdomd blij dat deze film eindigde.

Ja, dat maak je niet vaak mee.

avatar van Guyke
Burlesk, hilarisch, hyper-actief.
Gewoon een sublieme komedie met een geweldige Cagney. Een film met een flinke vaart die inderdaad gedaan is voor je het weet.

Geweldig grappige film wederom van Wilder. Misschien wel de beste van zijn (wel erg officieuze) komedie trilogie, hoewel Some Like it Hot en the Apartment ook al briljant waren.

Zulke razernij aan dialogen hadden we sinds His Girl Friday van Hawks, niet meer gezien. Non stop komische momenten en dan ook nog erg leuke. Cagney kon naast misdaadfilms blijkbaar ook komedie.

Het script is simpel maar geniaal. Je hebt geen tijd om even bij te komen zoveel gebeurt er. Geweldig zulke films en dat geldt helemaal voor Wilder, die een van mijn favorieten aan het worden is...4,5 sterren.

FisherKing

Deze moet ik nodig eens herzien. Nu nog tijd over hebben...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
En jawel, het volgende meesterwerk van Wilder, één van de meest geniale filmmakers aller tijden. Hoewel ik in het begin wat twijfels had over de film (kon er wat moeilijk in komen), werd het steeds leuker en leuker, om uiteindelijk te veranderen in een achtbaanrit van scherpe dialogen, idiote personages en grappige gebeurtenissen.

Vooral vanaf het moment dat MacNamara besluit om Piffl een complete metamorfose te geven wordt alles echt hilarisch; alles gaat in vogelvlucht en er is geen seconde tijd om op adem te komen. Alles is vanaf dat moment dan ook in een mum van tijd voorbij. One, Two, Three is dan misschien niet Wilder's allerbeste, maar desalniettemin zeker een klein meesterwerkje.

4 dikke sterren.

avatar van maxcomthrilla
Inmiddels Billy Wilders komedie drieluik voltooid en ik begin steeds meer respect voor de man te krijgen. Deze film vond ik nog beter dan het al even fijne The Apartment.

One, Two, Three deed mij denken aan His Girl Friday. Ook deze film houd huis als een wildwaterbaan. Omhoog vielen mij de prachtige en zichzelf in hoog tempo opvolgende scherpe dialogen op. Ze waren niet op 2 handen te tellen:

Moeder: Hij mag kiezen tussen kapitalist of rijke communist. ( wel wat voorkennis voor nodig, maar ik vond hem heerlijk ).

Vader: Hij draagt geen onderbroek.
Moeder: Oh, daarom winnen ze de koude oorlog.

Eenmaal boven werd ik verrast door de hoeveelheid kleurrijke personages. Ze hadden allemaal hun eigenaardigheden. Bovendien vond ik het script van deze film ook echt erg goed!

Omlaag, natuurlijk tijd voor wat actie! De grenstaferelen tussen West en Oost - Duitsland waren hilarisch. Net zoals de geweldige muziek. Waarvan ik me constant afvroeg bij 1 nummer waar ik hem eerder had gehoord. ( dat bleek The Hudsucker Proxy te zijn ).

Toch ving ik op weg naar beneden een paar druppels op, nou heb ik geen watervrees maar wel een lichte zwart - wit irritatie. Waarom zijn al zijn films nou weer in het zwart - wit opgenomen? In ieder geval niet omdat hij het zich niet kon veroorloven. Ik hou het maar op een beetje luiheid van zijn kant.

Ondanks dat leken de 105 minuten gewoon een ritje van 2 minuten. 4,5*

avatar van jordybeukeboom
Chainsaw schreef:

Hier ben ik het erg mee eens, omdat ik het eerste uur niet helemaal sterk vond blijf ik steken op...

3,5 ster

Toch een klein beetje teleurgesteld. Mijn zevende Wilder en een ook de minste tot nu toe. Begin is erg leuk maar zeker richting einde wordt het tempo mij wat te ver opgeschroefd. Ditzelfde had ik ook al heel sterk bij His Girl Friday. Begon met richting einde ook wat aan Cagney te ergeren. Toch nog 3,5* vanwege sterke eerste drie kwartier.

ADHD filmpje ja.

avatar van Goodfella_90
Was van tevoren een beetje huiverig over One, Two, Three, aangezien niet alles wat ik hierover hoorde mij echt aansprak. Hoe naïef van mij dat ik dacht dat Wilder voor de verandering eens geen meesterwerk gefilmd had.

Cagney kende ik enkel van misdaadrollen en alhoewel hij daarin geweldig is, is het toch maar even afwachten hoe hij zich staande houdt in een komedie. Nou, daar kan ik heel kort over zijn: het kost hem ogenschijnlijk geen enkele moeite! Prachtige rol. Hetzelfde valt overigens niet alleen over Cagney te zeggen, de hele cast is perfect op dreef. Daarnaast zijn de personages die uitgebeeld worden stuk voor stuk ook erg leuk; keer op keer moeten lachen om de dochter, de secretaresse, de vrouw, de...ja, wie niet eigenlijk?

Om het even heel simpel te stellen moet een komedie komisch zijn en zelden is een film daar zó goed in geslaagd als One, Two, Three. Ik bekeek de film ziels alleen, maar ik betrapte mijzelf erop dat ik meerdere malen hardop heb moeten lachen. De scherpe, extreem komische dialogen (enige voorkennis over het onderwerp is wel vereist om sommige grappen te snappen) worden top overgebracht door de acteurs. En niet alleen de inhoud is perfect, meester Wilder weet het allemaal ook erg knap in beeld te brengen.

Nooit zal ik trouwens een drukkere score* gehoord hebben dan degene die deze film ondersteunt. Een passende score, aangezien One, Two, Three bij tijd en weile....DRUK is. Vanaf het moment dat de communist omgekleed moet worden en Cagney eindeloos lijkt door te rafelen had ik het af en toe haast niet meer. Wat ik hier probeer te zeggen weet kappeuter hierboven eigenlijk wel erg krachtig te verwoorden.

Zo worden ze niet meer gemaakt, One, Two, Three heeft een hogere grapdichtheid dan films als Airplane en Top Secret met die verstande dat de grappen van deze film een stuk amusanter zijn. Samen met films als Modern Times en Some Like It Hot is dit voor mij tot nog toe zelfs de meest komische film die ik me voor de geest kan halen. Voor nu 4.5 sterren, maar wie weet wat er nog voor mooie dingen met die score kunnen gebeuren.

Dit was overigens mijn 7e Billy Wilder film, met tot nog toe een ontzagwekkend gemiddelde van 4,43. Zo langzamerhand begin ik een nieuwe persoonlijke favoriet te krijgen. Wat een heerlijk vooruitzicht dat ik Double Idemnity en Ace in the Hole nog moet zien!

* score die iedereen, zo ook ik, wel eens gehoord heeft, maar ik wist nooit dat het van deze film afkomstig was.

avatar van maxcomthrilla
Goodfella_90 schreef:

Mooie passende score inderdaad. Ondersteunt het hyperactieve sfeertje perfect. De score komt o.a. ook in The Hudsucker Proxy voor.

Verder ook een leuke recensie om te lezen! Ik ben het er helemaal mee eens.

Bedoelen julie nu gewoon de Sabeldans? Die is ouder dan de film, hoor....

avatar van Goodfella_90
Is dat zo?

Ik verhoog trouwens naar 5 sterren, heb eigenlijk niets negatiefs aan de film weten te ontdekken.