L'Enfant Lion (1993)

Frankrijk
Avontuur

geregisseerd door Patrick Grandperret
met Wéré Wéré Liking, Souleyman Koli en Salif Keita

Oulé, de zoon van een hoofdman, en de leeuwin Sirga, dochter van de leeuwenkoning, worden op dezelfde dag geboren. Ze groeien op als broer en zus en Oulé leert de taal van de dieren en de geheimen van de steppe kennen. Als de leeuwen, die het land beschermen, op een dag wegtrekken, vallen bereden slavenjagers het dorp aan. Oulé moet al zijn leeuwenmoed bij elkaar rapen om naar het dorp terug te keren.

avatar van Brix
Zojuist op Arte TV gezien( in HD kwaliteit uitgezonden)

Ik kan hier alleen maar in superlatieven over schrijven, gewoonweg een van de meest indrukwekkende filmervaringen die ik ooit gehad heb.
Beelden van verpletterende schoonheid.
Je moet het zelf gezien hebben om te kunnen bevatten.
De natuuropnamen zijn adembenemend.

Dit is zonder meer de mooiste Afrika-film ooit gemaakt.
En zonder gebruikmaking van allerlei computertechnieken.
De echte natuur is onovertreffelijk als je weet hoe je hem op zijn voordeligst in beeld kan brengen.
En dat konden de makers van dit veel te onbekende filmjuweel zeker.
Opnamen zijn o.a. gemaakt in de Zimbabwe, Niger, Ivoorkust en Marokko.
Hier kunnen geen dure Hollywood filmsets tegenop.

De interactie tussen mens en dier is verbluffend.
Hier zijn knappe dresseurs aan het werk geweest (o.a. Thierry Le Portier, die o.a. ook de leeuwen dresseerde voor 'Roselyne et les Lions' en 'The Ghost and the Darkness )
Maar het ziet er allemaal natuurlijk uit, ongelooflijk goed gedaan
De kinderen in de hoofdrollen spelen ook zeer goed.
De originele Afrikaanse muziek is al even mooi als al de rest.

Enige minpuntje zou de voice-over kunnen zijn.
Maar ik zie geen andere mogelijkheid om het verhaal te vertellen dan op deze manier.
Ja, tóch nog een ander minpuntje: de film duurde voor mij veel te kort, ik wilde méér...

Ik kan hier helaas slechts 5 sterren aan toekennen.

avatar van Brix
Niet te missen deze prachtige film!!!

Op 29 dec. te zien op TV5 Monde > 21:00 uur

(herhaling op 31 dec > 17:00 uur

Grote aanrader.
Visueel schitterende film.
Helaas weinig bekend.

avatar van Chuck Taylor
Ik kwam hier toevallig langs en het bleek inderdaad een onbekend pareltje te zijn. Prachtige natuuropnames waarin de Afrikaanse jongen Oulé in harmonie met roofdieren leeft. Het verhaal is niet heel bijzonder, behalve dat er veel magie en natuurlijke krachten op een hele mooie manier in verwerkt zijn. Verder een erg fijne soundtrack van meester Salif Keita.

avatar van Brix
Laatste kans om dit 'onbekende pareltje'(zoals gebruiker Chuck Taylor het terecht noemt) met Nederlandse ondertiteling te zien op TV5 Monde > vandaag 18:35 uur.

Thx ik neem hem op vanavond

avatar van Brix
Mocht het niet je ding zijn dan kun je de opname altijd nog wissen.
Maar het zou zonde zijn om een bijzondere film mis te lopen (waar moeilijk aan te komen is, en zeker met Nederlandse ondertiteling)

Ik ben benieuwd of er deze keer wat meer kijkers reageren.

avatar van ossi43
had deze 12 jaar geleden een keer gezien, had toen al erg veel indruk op me gemaakt.
mooie muziek ook van Salif Keita
YouTube - Salif Keita - Donsolou (L'Enfant Lion)

Dank voor de YouTube link
Ja, heel mooie muziek.

Ik heb hem gemist.
Maar wel een laatste stukje gezien.

Wie kan me een kopie (dvd) of anderszins vinden???

Een schitterend poëtische film!

avatar van Hannibal
Brix schreef:
Ik ben benieuwd of er deze keer wat meer kijkers reageren.

Mooie film Brix! Ook mijn stem en recensie volgen binnenkort

avatar van Brix
Blij dat mijn gezeur over de film toch nog iets kon betekenen voor een aantal mede MM-ers(sters)
Het begon al genant te worden vond ik zelf

ARTE (L'enfant lion, zondag 22 april, 20:15 uur)
ARTE (L'enfant lion, woensdag 25 april, 15:05 uur)

Het mooiste aan de film is misschien toch wel de balans die de regisseur heeft weten te vinden
tussen een menselijk 'tragisch' verhaal en de input van dieren in dit geval de leeuwen, wat af en
toe ook ontroerende en vertederende momenten oplevert. Met ook enkele fabuleuze scenes,
onder andere met de olifanten (Dat uithangsel de slurf blijkt ook nog heel ergens anders voor te
kunnen dienen), en laat ook deze film zien dat roofdieren zoals nu de leeuw, zolang ze maar
geen honger hebben, ook poeslief kunnen wezen.
Toch heb ik liever een (docu)verhaal waarin de belevenissen zich uitsluitend op de dieren
toespitst. Om je volledig in te kunnen leven in hun sores. Maar een mooie film was dit zeker,
met ook een fraai slotakkoord.