• 10.997 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Archie Mayo

Met onder meer: Tyrone Power, Anne Baxter en Dana Andrews

Gesproken taal: Duits en Engels

Plot Crash Dive

"Tyrone Power -- Leading a reckless crew on the war's most daring mission!"

Tegen zijn wil wordt commandant Ward Stewart officier op de onderzeeboot USS Corsair. Vlak voordat hij zal vertrekken beleeft hij een romance met onderwijzeres Jean Hewlett, niet wetende dat zij het liefje is van zijn toekomstige baas Connors. Eenmaal aan boord tijdens de oorlog, ontstaat er tussen de mannen een band, maar wat zal er gebeuren als zij achter elkaars liefde voor dezelfde vrouw komen?

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van tsjidde

tsjidde

avatar van savi_7

savi_7

Redelijke goede film, waar goed in geacteerd wordt. Alleen de eind scene is een beetje raar, is meer van kijk hoe geweldig The Navi is en kom erbij. Dat was een beetje vreemd, maar wel zeker een film om nog eens te kijken.

avatar van armand 1

armand 1

goede film liefde en oorlog een film waar ik lang naar gezocht heb.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Beste genietbaar oorlogsdrama over twee militairen die van dezelfde vrouw houden.

avatar van Betamax

Betamax

Mooie Amerikaanse WW2 propaganda film.

Prima verhaal en mooie beelden.

Zo hoort het!

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Oppervlakkig verhaaltje, maar de special effects zijn indrukwekkend!

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Heel erg goede film. Let wel op:

- De film is in 1943 gemaakt, ten tijde van WO2.

- De film is in kleur, wat heel erg bijzonder is voor een oorlogsfilm, die ook nog eens in oorlogstijd is gemaakt.

- De Duitsers praten gewon Duits, dit zien we niet terug in oorlogsfilms die 20, 30 jaar later gemaakt zijn. Heel erg origineel.

- Ze hebben in deze film ook ''respect'' voor de zwarten, er spelen namelijk een aantal zwarte acteurs in deze film. Ten tijde van WO2 en zelfs daarna, werden donkere mensen in Amerika nog steeds gediscrimineerd. Hier doen ze het tegenovergestelde, wat best mooi is om te zien.

Deze film is fantastisch. Oordeel:

Acteer prestaties: 5.0*

Techniek/Special Effects: 5.0* (voor die tijd zéker!)

Verhaal: 4.0*

Realisme: 4.0*

Eindoordeel: 4.5*

savi_7 schreef:

Deze film ken ik niet, maar het einde lijkt me niet zo vreemd. 1943 dus ....

Dk2008

Eindelijk deze gezien, wel gelukkig van dvd. Ik weet niet of deze in het verleden op tv is geweest. Vooral in het begin is de muziek erg hard, bij de BBC zou ik dan steeds aan de afstandbediening hebben moeten zitten, zachter vanwege de muziek en weer harder om te horen wat ze zeggen.

De dvd van 20th Century Fox is wel weer heel goed. Een film uit 1943 en dan zo'n beeld. Niet dat ik een echte hekel heb aan zwartwit-films, vroeger zou ik er helemaal geen probleem van hebben gemaakt, maar dat hij in kleur is geschoten is toch wel weer een enorm pluspunt, zeker bij de opnames in het donker, het ziet er werkelijk schitterend uit. Verder was het ook gewoon prettig om de film met ondertitels te volgen.

De film kreeg een oscar voor de speciale effecten. Is het terecht of niet, weet ik niet. Richting het einde krijg je wel een mooi stuk vuurwerk te zien, de onderwaterscènes zijn ook wel mooi gedaan. Zou nu met computers gebeuren. Wat het propaganda-gehalte betreft, vind ik het wel meevallen, alleen aan het einde, maar niet zo vreemd dus voor 1943.

Grappige oude film die maar deels een oorlogsfilm is en het wordt twee keer redelijk spannend. Verder draait het meer om Power en Andrews die beide verliefd zijn op de knappe Baxter. Dit gegeven is voor een film uit 1943 wel leuk uitgewerkt. En er zitten wel meer leuke dingen in deze film. Power die meer voor een torpedo-boot gaat. Het grapje die de zwarte acteur maakt is ook een hele goeie....

Ik dacht bij aanvang dat het weer niks werd, maar uiteindelijk toch weer erg meegevallen. Inhoudelijk niet echt een supersterke film en ik zou niet weten of echte oorlogsfilms-liefhebbers hier nou voldoening aan hebben. Maar voor mij, gewoon leuk en mooi om naar te kijken. Een combinatie van een romantisch komisch drama met een oorlogsfilm. Dat hij in een kleur is en Tyrone Power erin speelt, zijn de hoofdredenen geweest. En dat zit dus wel goed.4.0

gauke

Het melodramatische, romantische (patriottische) verhaaltje over een driehoeksverhouding in tweede wereldoorlogstijd, gemaakt in samenwerking of misschien wel in opdracht van het ministerie van marine, was niet echt bijzonder. De film moest in de USA zorgen voor een positief en manhaftig beeld. Maar de productie was, behalve de prachtige kleuren, bijzonder om zijn speciale effecten, zeker voor 1943.

avatar van blackwolves

blackwolves

meer een romantische film met wat gevechtsscene maar zeker geen oorlog film

kun je niet echt bij die films plaatsen daar voor is hij te zwak en de film is meer een liefdes drama

avatar van clubsport

clubsport

matige film waarin e mix tussen romance en oorlogsfilm ook niet echt werkt .

vooral het romance gedeelte lijkt in het begin veelbelovend maar er word wat later in het verhaal nauwelijks wat

boeiends mee gedaan .

Dk2008 schreef:

Alweer een hele tijd geleden dat ik hem heb bekeken. Ik heb in korte tijd diverse films waarin Power speelt gezien maar daarna was de belangstelling over.

Weinig interessant romantisch verhaaltje en laatste actiescène komt ongeloofwaardig over. De film begint meteen met actie van torpedoboten. Omdat er gebrek is aan bemanning op onderzeeërs moet Power daar dienst doen hoewel hij liever dienst doet op een torpedoboot. Bij toeval ontmoet hij Baxter in de trein. Latere versierpogingen verlopen niet zo gemakkelijk. Bovendien verzwijgt ze haar verhouding met Andrews. De twee mannen kunnen het redelijk goed met elkaar vinden, ondanks dat Power niet zo te spreken is over onderzeeërs. Spoedig volgt een eerste actiescène met valstrik van Duitsers die wel spannend blijft. Hierna volgt weer romantiek. Vervolgens willen ze de basis van de vijand opsporen en uitschakelen maar de verhouding tussen de 2 is nu niet best.

Visueel mooie technicolor film, met goede speciale effecten voor die tijd. Ik was benieuwd hoe de driehoeksverhouding ook alweer ging aflopen. Baxter vertelt Power dat ze niet met Andrews wil trouwen omdat ze niet van hem houdt. Toevallig hoort Andrews dit. Aan het einde blijven ze allebei leven en ze hebben het bijgelegd en Power kan met Baxter trouwen en best eigenaardig/afwijkend dit slot. Waarna nog reclame over de marine volgt. 4.0