Otobüs (1976)

Turkije
Komedie / Drama

geregisseerd door Tunç Okan
met Tuncel Kurtiz, Tunç Okan en Björn Gedda

Een groepje Turken legt al hun vermogen op tafel en maakt een afspraak met een smokkelaar: deze zal hen naar Europa brengen en daar werk voor ze vinden. Met een krakkemikkige bus brengt de smokkelaar ze naar Zweden, parkeert op een groot plein en zegt tegen zijn passagiers dat hij even weg moet. Hij komt echter niet meer terug en de Turken zijn, met lege zakken, aan hun lot overgelaten. Wanneer ze de honger en de dorst niet meer kunnen verdragen, besluiten ze de buurt te verkennen. Met peepshows, vrijende koppels en homoseksuelen om zich heen, voelen ze zich als een vis op het droge.

Mooie foto's uit de film: 1 - 2 - 3 - 4 - 5

Foto 2 vind ik trouwens prachtig.

Een "must-see"-film. Een juweeltje.
Is vaak op Duitse zenders gekomen. Ik kan me vaag maar stukjes herinneren over deze film, en het einde blijft gewoon "eeuwig" in je geheugen gegraveerd.

Maar dat was toendertijd dat ik het gezien had. Als ik het nu zie, zal ik -denk ik- anders piepen

Diesel
Prachtig symbolische Turks meesterwerk van regisseur Tunç Okan. De film werd door velen onterecht de grond in geboord omdat het Turken zou afschilderen als een 'dom volk'. Grote bullshit natuurlijk want de film laat prachtig (met gebruik van veel metaforen) zien hoe 'buitenlanders' zich voelen in een (voor hun) vreemd land. In dit geval gaat het om Turkse dorpelingen maar zoals Okan zelf al aangaf, het hadden net zo goed Italianen, Spanjaarden of Grieken kunnen zijn. In hokjes denken is nergens goed voor.

Een vergelijking wordt gemaakt tussen de moderne maatschappij en het dorpsleven. Al snel blijkt dat deze twee 'culturen' ernstig met elkaar botsen omdat de een het ander niet begrijpt of niet wil begrijpen. Tunç Okan is een vakman en Otobüs verdiend niets minder dan vijf dikke sterren.

FisherKing
Is Tunç Okan's werk makkelijk verkrijgbaar ?

Diesel schreef:

Hm ja, ik verbaasde me ook een beetje om die kritiek.
Áls er al de maling wordt genomen met een volk in deze film, dan zijn dat meer de Europeanen denk ik.

Ik begon me na het stemmen trouwens af te vragen of 3* niet een beetje aan de lage kant is: Diesel duwt me voorlopig een half puntje omhoog

@Fisherking,
In Nederlandse videotheken ben ik tot nu toe slechts Yol, Journey to the Sun en Uzak tegengekomen. Voor overige Turkse films moet je echt naar Turkse videotheken, maar ik kan je er zo snel geen noemen.
Ik heb Otobüs overigens in bezit: op dit moment is deze bij chiquita die hem vervolgens naar Justice4All zal sturen. Als je wil kan je hem ook lenen, maar het probleem is: het is op vcd en heeft geen Nederlandse of Engelse ondertiteling. Ik kan je wel zeggen dat er weinig wordt gepraat in de film (met hier een daar Duits en Zweeds), dus het is het proberen waard...

... Vooral als je wil weten wat onze vaders en opa's op hun reis naar Europa meegemaakt moeten hebben. Otobüs is als het ware het verhaal van de naamloze gastarbeider: een film over 'ons' dus (Turken, Marokkanen: kies maar) en ik schaam me er niet voor om dat te zeggen.

Bovendien is dit volgens mij de enige film waarin je een graatmagere en dikke prostituee bloot naast elkaar kunt zien staan

avatar van Turkeyloverz
Ontroerende maar soms ook grappige film. Je krijgt een goed beeld van hoe buitenlanders zich voelen in een voor hun volkomen vreemd land en cultuur.
Verder is alles al gezegd geloof ik, hij duurt trouwens wel erg kort..

Deze film slaat totaal nergens op. Snap al die reacties ook niet. Sorry jongens maar niet meer daan een 2.

Anatolia schreef:

Film gaat niet over 'ons' en ook niet over de naamloze gastarbeider.

Het begrip gastarbeider betekent een arbeider die gewerfd is uit het buitenland. Dat is wat anders dan de overdreven gecaricatuurde illegale achterlijke boerenpummels in deze film. Misschien dat het wel van toepassing is op jou vader of opa, maar praat dan namens jezelf en niet namens 'ons'.

avatar van Anatolia
Mijn opa was inderdaad een 'achterlijke boerenpummel' die zich hier, net zoals al zijn vrienden, aanvankelijk als een vis op het droge voelde. Het was niet mijn bedoeling om jou te beschamen. Excuses daarvoor.

Meneer Bungel
Bitbyter schreef:
gewerfd
Dat moet zijn: geworven.
Bitbyter schreef:
gecaricatuurde
Dat moet zijn: gekarikatureerde.

Die tweede moest ik zelfs even opzoeken...

avatar van Darbie
Fantastisch !!! - Zowel als Drama als Komedie - AANRADER !!!